Procedurile de implementare a două noi scheme de minimis, lansate în premieră în România şi destinate micilor afaceri din mediul rural, respectiv antreprenorilor care înfiinţează sau dezvoltă o mică fabrică au fost aprobate prin intermediul unor acte normative apărute joi în Monitorul Oficial, după ce, cu o zi înainte, au fost confirmate procedurile pentru alte două programe, respectiv cel destinat antreprenorilor care desfăşoară activităţi de comerţ şi servicii şi cel adresat antreprenoarelor (Programul Femeia Manager).
125.000 de lei pentru înființarea și dezvoltarea firmelor în mediul rural
Procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis din cadrul Programului național multianual pentru înființarea și dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii în mediul rural a fost aprobată prin Ordinul ministrului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri nr. 694/2016, un document apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 513 şi 513 bis din 7 iulie.
Programul citat, ce se va desfăşura în premieră pe teritorul ţării noastre, are alocat un buget total de 25,9 milioane de lei în anul 2016, estimându-se că vor exista cel puţin 207 beneficiari ai sprijinului.
În program pot intra microîntreprinderile, IMM-urile, dar şi persoanele fizice autorizate (PFA) înregistrate la Registrul Comerţului de cel mult un an la data cererii ajutorului. O altă condiţie importantă este ca societatea să aibă sediul în mediul rural şi tot acolo să-şi desfăşoare activitatea.
Prin program, antreprenorii de la sate pot să primească un ajutor de la stat de până la 125.000 de lei, reprezentând 90% din investiţia pe care trebuie să o facă aceştia, la care se adaugă şi aportul propriu al beneficiarului, reprezentând 10% din investiţia obligatorie.
Banii vor putea fi investiţi, printre altele, în echipamente IT, birotică, utilaje, autoutilitare, crearea unui site de prezentare, servicii de promovare, cursuri de antreprenoriat, consultanţă etc.
Potrivit informaţiilor furnizate recent de Guvern, pentru a obţine un punctaj maxim, aplicanții trebuie să aibă cel puțin un loc de muncă ocupat la data lansării aplicației electronice de înscriere și să creeze, prin proiect, minimum trei locuri de muncă.
Programul de microindistrualizare: Micile ateliere şi fabrici pot obţine până la 250.000 de lei
Procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzută în cadrul Programului național multianual de microindustrializare a fost aprobată prin Ordinul ministrului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri nr. 695/2016, act publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 511 şi 511 bis din 7 iulie.
Noului program i-a fost alocat anul acesta un buget de 60,89 milioane de lei, fiind aşteptată, prin implementarea acestuia, finanțarea unui număr de cel puțin 244 de beneficiari, microîntreprinderi, dar şi IMM-uri.
Societățile selectate pentru finanțare vor primi un ajutor financiar nerambursabil de 90% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 250.000 lei/ beneficiar, aproximativ 55.000 euro.
Prin urmare, beneficiarul va trebui să acopere din contribuţie proprie minimum 10% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului. Prin Program ar urma să se finanţeze cheltuielile de formare profesională a angajaţilor noi (cursuri sau formare la locul de muncă) şi de implementare a unor planuri de investiţii depuse de firme. Investitiţiile pot consta, de exemplu, în achiziţionarea de utilaje, autoutilitare, echipament IT ori realizarea unui site de prezentare a firmei.
Firmele beneficiare pot activa în mai multe sectoare, de la industrie alimentară, confecţii, industrie metalurgică până la fabricarea mobilei sau chiar a maşinilor.
Şi în cazul acestora, pentru obținerea unui punctaj maxim, aplicații trebuie să aibă cel puțin doi angajați înainte de depunerea cererii de finanțare și să creeze, prin proiect, minimum patru locuri de muncă, dintre care două să fie ocupate de șomeri sau absolvenți.
Notă: Informaţii suplimentare despre banii acordaţi micilor fabrici şi atelierelor găsiţi aici.
Până la 135.000 de lei de la stat dacă desfăşori activităţi de comerţ şi servicii
Procedura de implementare a schemei de minimis din cadrul Programului de dezvoltare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață a fost aprobată prin Ordinul ministrului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri nr. 696/2016, document apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 509 şi 509 bis din 6 iulie.
Concret, programul de dezvoltare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață se adresează microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici și mijlocii, iar ajutorul acordat prin intermediul acestei scheme de minimis poate fi de cel mult 135.000 de lei/societate, reprezentând 90% din valoarea eligibilă a proiectului. Prin urmare, diferența va fi constituită din fondurile proprii ale solicitantului.
În 2016, bugetul alocat Programului pentru comerţ şi servicii este de 21,049 milioane de euro, în scădere față de anul trecut. Totuși, programul va permite finanțarea unui număr de cel puțin 156 de societăți, după cum au anunţat recent reprezentanţii Guvernului.
Totuşi, pentru a putea beneficia de ajutorul financiar, societatea comercială solicitantă trebuie să îndeplinească anumite condiţii, după cum urmează:
- societatea este autonomă, parteneră sau legată, având până la 249 de angajați și 50 de milioane de euro cifră de afaceri;
- societatea are, la momentul deschiderii aplicației electronice, o vechime de cel puțin doi ani de data înregistrării la Registrul Comerțului;
- codul CAEN pentru care se solicită finanțare este autorizat cu cel puţin trei luni anterior datei deschiderii aplicației electronice de înscriere a planului de investiții;
- entitatea nu are datorii la bugetul general consolidat și la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru;
- nu este în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, insolvență, faliment, executare silită.
Atenţie! Programul prezentat este singurul care acordă finanțare nerambursabilă ce sprijină activitățile de comerț, acestea nefiind eligibile în cadrul altor programe europene sau naționale.
De reţinut este faptul că statul acordă alocaţii financiare nerambursabile pentru următoarele investiţii:
- echipamente IT și tehnică de calcul, licențe, sisteme audio-video. Nu se pot achiziţiona mai multe sisteme decât numărul de angajați la finalul perioadei de implementare, decât în situația în care soliciți sprijin pentru un internet-cafe sau un centru de formare profesională în domeniul calculatoarelor, sau alte activități similare;
- cititoare de cod de bare, cântare electronice, aparate de marcat fiscal;
- mașini, utilaje, instalații de lucru;
- electro sau moto-stivuitoare;
- active necorporale, precum: brevete, mărci, licențe, software;
- mobilier, aparatură birotică;
- autoutilitare, dar numai pentru transportul mărfurilor proprii, fără a fi prestate servicii de transport către terți;
- certificarea unui sistem de management al calităti / mediului / sănătăţii și securității ocupaționale / siguranței alimentelor;
- realizarea unui site pentru prezentarea activității;
- participarea la cursuri de instruire în domeniul activităților pentru care s-a solicitat finanțare;
- consultanță pentru întocmirea proiectului în vederea obținerii finanțării, în procent de 4% din valoarea eligibilă, dar nu mai mult de 5.769 lei.
Notă: AvocatNet.ro a explicat pe larg aici cum pot obţine antreprenorii care desfăşoară activităţi de comerţ sau cei care prestează servicii sprijinul financiar de până la 135.000 de lei
Programul Femeia Manager: Antreprenoarele pot obţine până la 50.000 de lei
Procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzută în cadrul Programului național multianual pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul femeilor din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii (Programul Femeia manager) a fost aprobată prin intermediul Ordinului ministrului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri nr. 693/2016, act publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 508 şi 508 bis din 6 iulie.
Concret, cea de-a două schemă de minimis analizată astăzi se adresează antreprenoarelor şi este valabilă pentru toate regiunile ţării, bugetul alocat de stat în 2016 fiind de 500.000 de lei. Astfel, programul oferă femeilor antreprenor un ajutor financiar de maximum 50.000 de lei, reprezentând 90% din investiţii, urmând ca diferenţa de 10% să fie acoperită din fondurile proprii ale beneficiarelor.
Conform informaţiilor transmise de Executiv, vor exista cel puţin zece beneficiare, un număr mai mic decât cel din 2015, atunci când au fost selectate 21 de proiecte din totalul celor 219 depuse (detalii aici).
Obiectivul principal al schemei de minimis a Guvernului îl reprezintă "stimularea şi sprijinirea demarării şi dezvoltării structurilor economice private înfiinţate de către femei, prin facilitarea accesului acestora la finanţare, creşterea potenţialului de accesare a surselor de finanţare şi facilitarea accesului femeilor antreprenor la sursele de finanţare".
Potrivit reglementărilor în vigoare, în Programul Femeia manager se pot înscrie microîntreprinderile, persoanele fizice autorizate care desfăşoară independent activităţi economice si întreprinderile individuale.
De reţinut este că statul nu acordă ajutoarele nerambursabile pentru:
- intermedieri financiare şi asigurări;
- tranzacţii imobiliare;
- activităţi de jocuri de noroc si pariuri;
- producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope;
- producţie sau comercializare de produse energetice, activităţi de închiriere şi leasing, activităţi de investigare şi protecţie, precum şi activităţile excluse de normele europene pentru care nu se poate acorda ajutor de minimis (de exemplu, pescuitul, acvacultura, creşterea animalelor, cultivarea plantelor nepermanente şi fabricarea/comercializarea produselor din tutun).
Notă: Pe lângă cele patru programe de finanţare prezentate, Guvernul a mai aprobat recent alte patru scheme de minimis destinate antreprenorilor, ale căror proceduri de implementare urmează a fi la rândul lor aprobate şi despre care puteţi afla de aici.
Comentarii articol (0)