Articol scris de Octavian Baltac – trainer Extreme Training
Trucurile acestea vă pot aduce, în ani de muncă, vânzări de 3-4-5 sau 6 zerouri. Hai să le parcurgem împreună!
1. Nu vinde!
Nu-ți propune să vinzi. Scopul mare este să-l cunoști pe client și să vezi dacă el ar putea avea nevoie de tine și dacă tu ai nevoie de el. Ca să se-ntâmple asta bine, scoate-ți din cap că-i vei vinde ceva. Nu-i vinzi nimic!
2. Vorbește puțin!
Vânzătorii buni nu-ți fac capul mare. Dimpotrivă. Pun întrebări și tac un timp de cel puțin trei ori mai mic decât timpul alocat vorbirii. În timpul tăcerii, ideal ar fi să asculte.
3. Îmbrăcămintea
Îmbracă-te colorat sau folosește măcar un accesoriu colorat. O eșarfă pentru domni, niște pantaloni deosebiți pentru doamne. Nu trebuie să fii un papagal (în ambele sensuri). Trebuie să le sari în ochi consultanților tăi. Nu uita că nu sunt cumpărători încă.
4. Fă cadouri!
Fă-le un cadou. Oamenilor nu le place să rămână îndatorați. Fii inventiv. Leagă-te de data din calendar, de anotimp, de gusturile celui care primește. Un pix, o agendă, o floare, o ilustrată, o carte. Ceva care are un cost mic pentru tine, dar care poate avea o valoare mare pentru viitorul tău partener.
5. Cumpără!
Fii pregătit să cumperi! Un sfat, o prezentare, poate chiar un produs sau serviciu. Ai venit la cumpărături, nu la vânzări. Când mergi la piață, îți faci lista? Tu sau soția, mama sau iubita? Dacă nu, începe s-o faci și mergi cu lista de cumpărături și la P. O să fii uimit ce repede se va deschide el. Te va privi altfel și te va dori.
6. Oferă clienți!
Dacă ți se pare că nu poți cumpăra prea multe , du-te cu niște clienți. La figurat, pe hârtie. Sau dacă joci în liga mare, chiar pe viu. Trebuie să existe în cercul tău de prieteni și cunoștințe, și persoane interesate de serviciile lui P. Arată-i că-i poți aduce bani și-i poți crește afacerea. Cum crezi că te va privi în continuare?
7. Notează!
Notează-ți tot ce spune P. Mai mult, cere-i permisiunea înainte. Va fi copleșit. Ne place să vorbim despre noi, despre afacerea noastră, despre ceea ce ne place. I se va umple inima de căldură când te va vedea cum îți notezi sârguincios fiecare idee pe care o emite.
8. Pregătirea
Pregătirea este cea mai importantă parte a vânzării. Cea mai elaborată. Poate dura mai mult de 90% din timpul total atribuit unei vânzări. Ce înseamnă asta? Trebuie să alocăm, înainte de prima întâlnire, un timp de cel puțin două, trei ore pentru a ne pregăti cum se cuvine, astfel încât vânzarea propriu-zisă (închiderea) să se facă în câteva minute. Lupul de pe Wall Street, Jordan Belfort, spunea lucrul acesta în cadrul conferinței de la București.
9. Lipsa spontaneității
Nu fi spontan! Regula aceasta vine la pachet și ca o consecință firească a regulii precedente. Nu te baza prea mult pe spontaneitate, pentru că poate să-ți joace feste. Urâte chiar! Nu poți fi spontan dacă nu ești pregătit. Nu-ți vin ideile potrivite dacă nu ai citit/ experimentat/ studiat/ etc. tu însuți chestiunea în cauză!
Isaac Newton nu a avut nicio idee spontană când i-a căzut mărul pe cap. Mere căzuseră și se izbiseră de capul semenilor noștri milioane de ani (deocamdată am ajuns la trei milioane) și totuși niciunul dintre ei nu a elaborat teoria gravitației. Sau poate că nu am aflat noi încă de asta!
10. Încrederea
Ai încredere. Fără încredere n-ai nicio șansă. Încredere în tine, în primul rând. Și regula aceasta vine la pachet cu regula 8. Nu poate exista fără ea. Proiectează această încredere lui P. Va deveni vizibilă și o vei vedea și tu imprimată pe chipul lui P. și asta nu va face decât să-ți mărească și mai mult încrederea ta care va alimenta încrederea lui P și, inevitabil, veți deveni Parteneri.
11. Obiectivul
Obiectiv aveai când ai ajuns la P.? Dacă nu, te-ai pregătit pentru eșec sau nu te-ai pregătit pentru succes. Nu ai cum să ajungi la un prospect fără a ști ce faci la el. Exact ce vrei să faci.
Ex: Activezi pe zona Horeca, vinzi vinuri de import, iar P-ul tău este un restaurant din zona centrală. Vrei să afli la prima vizită (40 de minute) care este bugetul lui de achiziții pe vinuri, ce tipuri de vinuri folosește (albe, roșii, roze, liniștite sau neliniștite, de masă, marcă proprie, premium, de import sau nu), cu cine lucrează și care ar fi condițiile de lucru. Pare SMART?
12. Părerea ta
Părerea ta nu contează. Chiar deloc! Nimeni nu este interesat să o audă, așa că nu te chinui s-o împărtășești. Formulări mai bune ar fi: opinia specialiștilor noștri, opinia companiei noastre etc. Oricum acea opinie trebuie strict legată de ceea ce spune clientul: „Legat de chestiunea pe care ați ridicat-o, opinia specialiștilor în această industrie (nominalizarea lor) este că...”.
13. Pașii următori
Înainte să pleci, stabilește cu P. ce aveți de făcut fiecare. Dă-i o temă. Oamenii mari, spre deosebire de cei mici, adoră să primească teme! Pune-l să-și scoată niște vânzări, să stabilească tipul lui de client (al companiei lui și/ sau al clienților companiei lui), să se pregătească cu niște exemple. Și tu îți vei da teme: pregătirea listei de preț, a ofertei speciale, a mostrei etc. Modul în care vă veți pregăti următoarea vizită va dicta asupra relației voastre ulterioare. Fă o pregătire astfel încât să te poți bucura de P. și peste un sfert de veac.
Aceste treisprezece trucuri le practic și eu frecvent cu o parte dintre prospecții mei. De multe ori, ele funcționează. Nu vă amăgiți însă că, indiferent de tipul clientului, toate vor funcționa întotdeauna.
Trebuie să le jucați foarte bine și e musai să vă fie extrem de familiare pentru a putea fi veridici. Important e să EXERSAȚI!
Comentarii articol (0)