Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 2.037/2016 privind Procedura pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 534 din 15 iulie şi se aplică de la data publicării.
Actul normativ citat a fost aprobat în condiţiile în care noul Cod fiscal, în vigoare de la 1 ianuarie, oferă persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA posibilitatea să folosească o altă perioadă fiscală decât luna sau trimestrul calendaristic, cu condiţia ca această perioadă să nu depăşească un an calendaristic.
De altfel, o asemenea prevedere exista şi în precedentul cadru legislativ, respectiv vechiul Cod fiscal şi normele sale de aplicare, dar ţinând cont de renumerotarea articolelor din noul Cod fiscal și de modificările aduse Codului de procedură fiscală cu privire la termenul de contestare a actelor administrative fiscale, a fost necesară elaborarea unei noi proceduri pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale și, implicit, a unor noi modele de formulare utilizate în acest scop. Prin urmare, ANAF a publicat în dezbatere publică, la începutul lunii, un proiect de act normativ, ce a fost ulterior aprobat şi publicat, aşa cum am precizat deja, în Monitorul Oficial de vineri.
Depunerea cererii şi a documentelor justificative
Potrivit prevederilor din Codul fiscal, persoana impozabilă care are sediul activităţii economice în România şi realizează sau intenţionează să realizeze o activitate economică ce implică operaţiuni taxabile trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA la organul fiscal competent. Art. 322 din actul normativ citat stabileşte, ca regula, luna calendaristică fiind perioada fiscală.
Totuşi, prin excepţie de la această prevedere, perioada fiscală este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabilă care în cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifră de afaceri din operaţiuni taxabile şi/sau scutite cu drept de deducere şi/sau neimpozabile în România, dar care dau drept de deducere, care nu a depăşit plafonul de 100.000 euro echivalent în lei, cu excepţia situaţiei în care persoana impozabilă a efectuat în cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achiziţii intracomunitare de bunuri.
Concret, ordinul ANAF publicat vineri stabileşte că persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita utilizarea altei perioade fiscale decât luna sau trimestrul, respectiv:
- semestrul calendaristic, dacă persoana impozabilă efectuează operaţiuni impozabile numai pe maximum trei luni calendaristice dintr-un semestru;
- anul calendaristic, dacă persoana impozabilă efectuează operaţiuni impozabile numai pe maximum şase luni calendaristice dintr-o perioadă de un an calendaristic.
Astfel, organul fiscal competent, adică cel în a cărui rază teritorială persoana impozabilă își are domiciliul fiscal sau în a cărui evidență fiscală este înregistrată, poate aproba utilizarea altei perioade fiscale decât luna sau trimestrul calendaristic în baza unei cereri, pe care contribuabilul interesat trebuie să o depună până la data de 25 februarie a anului în care se exercită opțiunea.
De altfel, această cerere se completează pe formularul 306 „Cerere privind utilizarea ca perioadă fiscală pentru TVA a semestrului sau anului calendaristic”, document al cărui model a fost actualizat, totodată, prin Ordinul ANAF nr. 2.037/2016.
În momentul depunerii cererii, contribuabilul care doreşte să ceară utilizarea semestrului sau anului calendaristic ca perioadă fiscală trebuie să depună şi o serie de documente justificative, din care să rezulte practic activitatea desfășurată și periodicitatea. Concret, este vorba despre:
- declarația pe propria răspundere privind activitatea efectiv desfășurată;
- balanțele de verificare întocmite pentru anul anterior, contracte sau comenzi, după caz;
- jurnalul de vânzări întocmit pentru anul fiscal anterior;
- alte documente relevante pentru luarea deciziei.
Soluţionarea cererii se efectuează, în mod normal, în termen de 45 de zile de la data depunerii acesteia sau de la data primirii documentelor solicitate. Totuşi, acest termen poate fi prelungit, atunci când este necesară administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei. Mai precis, termenul prevăzut pentru soluționarea cererii poate fi prelungit, conform art. 77 din Codul de procedură fiscală, cu maximum:
- două luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/plătitorul solicitant;
- trei luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorităţi sau instituţii publice ori de la terţe persoane din România;
- şase luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorităţi fiscale din alte state, potrivit legii.
Important! Procedura de contestare a actelor administrative fiscale a fost și ea modificată de noul sistem fiscal. Astfel, începând din acest an, contribuabilii au la dispoziție 45 de zile, în loc de 30, pentru formularea contestației fiscale.
Ulterior depunerii cererii şi documentelor anexate, compartimentul de specialitate întocmește Referatul de analiză, prin care propune aprobarea sau respingerea cererii. În baza acestui document, organul fiscal întocmeşte Decizia privind perioada fiscală pentru taxa pe valoarea adăugată, în două exemplare, unul dintre acestea fiind transmis persoanei impozabile solicitante.
Potrivit actului normativ publicat vineri, perioada fiscală aprobată este valabilă începând cu termenele de declarare şi plată următoare datei comunicării deciziei şi se menţine pe durata păstrării condiţiilor. Totodată, în cazul modificării condiţiilor care au stat la baza aprobării perioadei fiscale, persoana impozabilă este obligată să înştiinţeze în scris organul fiscal competent, prin completarea unei declaraţii de menţiuni, în vederea actualizării vectorului fiscal pentru TVA.
Notă: În fişierul ataşat găsiţi noul model al formularului 306 „Cerere privind utilizarea ca perioadă fiscală pentru TVA a semestrului sau anului calendaristic”, actualizat prin actul normativ citat.