Prin intermediul acestui anunţ publicat vineri, ANAF şi Ministerul Finanţelor Publice (MFP) au anunţat că plata obligaţiilor fiscale cu ajutorul cardului bancar, direct la ghişeele instituţiei, este posibilă acum în toată ţara persoanelor fizice, instituţia Fiscului continuând astfel procesul de modernizare început pentru simplificarea achitării taxelor şi impozitelor pe teritoriul României.
Potrivit informaţiilor furnizate de reprezentanţii MFP, sistemul de plată prin POS a fost implementat cu succes în toată ţara: "Astfel, în 221 de Trezorerii din cele 8 regionale ANAF, contribuabilii își pot achita taxele și impozitele fără a mai fi nevoiți să vină cu sume în numerar", a subliniat Fiscul.
Totodată, reprezentanţii Finanţelor arată că de la momentul implementării noului sistem au fost realizate plăți prin intermediul cardurilor bancare de aproximativ 1,5 milioane de lei, o treime dintre acestea fiind realizate de contribuabilii din Municipiul Bucureşti, în primă lună de la instalarea POS-urilor în sediile care aparţin Administraţiilor Sectoarelor 1-6 ale Finanţelor Publice, Activităţii de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti şi unităţilor de trezorerie suboordonate.
În ceea ce priveşte comisioanele bancare aferente plăţii cu cardul, acestea sunt suportate de către stat și se încadrează între 0,24% și 0,4%, în funcție de contractele încheiate de fiecare regională ANAF.
Vă reamintim că primele persoane fizice care au avut posibilitatea de a achita creanţele fiscale la ghişeele Fiscului, prin intermediul cardului bancar, au fost cele domiciliate în următoarele zece judeţe ale ţării: Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea, Arad, Caraș Severin, Hunedoara și Timiș. Concret, în luna iulie, în 53 de sedii ANAF din aceste judeţe, aparţinând direcţiilor regionale, administrației fiscale județene și serviciilor fiscale orășenești cu unități de trezorerie, au fost instalate 101 POS-uri. Ulterior, facilitatea a fost extinsă şi la nivelul Capitalei şi a judeţului Ilfov, la finele lui august.
De altfel, obligativitatea instituțiilor publice de a oferi metode alternative de plată serviciilor publice furnizate contra cost, amenzilor contravenționale și taxelor și impozitelor este una dintre măsurile de debirocratizare aprobate recent de Executiv şi cuprinsă în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016, act publicat pe 30 iunie în Monitorul Oficial şi prin care autorităţile vor să vină în sprijinul cetăţenilor. Pe lângă alternativa plăţii cu cardul, documentul citat prevede şi posibilitatea achitării taxelor prin intermediul sistemelor electronice de plată, astfel încât contribuabilii să facă mai puţine drumuri atunci când interacţionează cu o instituţie a statului.
Notă: Despre celelalte măsuri de reducere a birocraţiei şi simplificare administrativă puteţi citi aici.
În altă ordine de idei, firmele şi instituţiile publice care furnizează servicii de utilitate publică vor fi obligate să accepte plăţi cu cardul, din 2017, potrivit unui act normativ aflat pentru a doua oară în dezbaterea Parlamentului şi care a fost adoptat recent de senatori.
Mai precis, potrivit documentului, operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum şi instituţiile publice, inclusiv cele care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalităţi de întârziere, penalităţi şi alte obligaţii de plată vor fi obligate să accepte încasări şi prin intermediul cardurilor de debit şi al cardurilor de credit. Mai multe detalii găsiţi aici.
Notă: Din luna august, persoanele fizice au posibilitatea legală de a achita şi online toate tipurile de taxe şi impozite - atât la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, cât și la cele administrate de alte instituții publice. Aveţi detaii aici.