Din 2017, operatorii economici vor fi obligaţi să utilizeze exclusiv case de marcat cu jurnal electronic, în locul celor actuale cu jurnal pe suport hârtie, motiv pentru care Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a lansat recent, în dezbatere publică, un proiect de act normativ prin care stabileşte modalitatea în care noile aparate se vor conecta sistemului informatic al Fiscului, sistem care va permite, practic, supravegherea şi monitorizarea acestora - detalii sunt aici şi aici.
În forma în care a fost publicat de instituţie, documentul amintit acorda Fiscului şi accesul la toate datele privind plăţile efectuate cu cardul de către persoanele fizice la POS-urile instalate în magazine, inclusiv informaţii despre numărul cardului și toate detaliile disponibile cu privire la identitatea deținătorului acestuia.
"În cazul plăților electronice, efectuate cu cardul bancar prin intermediul POS-ului, entitatea care gestionează certificarea/autorizarea tranzacției, va comunica Agenției Naționale de Administrare Fiscală, simultan cu transmiterea tranzacției către instituția acceptantă și următoarele date: ID terminal, ID comerciant, numărul bonului fiscal, valoarea bonului fiscal, data, ora și minutul emiterii bonului fiscal, instituția acceptantă, numărul cardului utilizat pentru efectuarea plății, cod autorizare plată, toate detaliile disponibile cu privire la identitatea deținătorului cardului", scrie într-una dintre anexele proiectului de HG al MFP, prevedere care a stârnit în ultima perioadă numeroase critici din partea opiniei publice.
De altfel, prin intermediul unui comunicat de presă publicat ieri seară, Fiscul a anunţat că, deşi nu renunţă la măsura prezentată, va modifica reglementările care permiteau accesul nelimitat al Fiscului la toate plăţile cu cardul, în sensul că instituţia va primi numai informaţii legate de data, valoarea și contul tranzacțiilor realizate pentru plata unor bunuri sau achiziţionarea unor servicii.
"Având în vedere inexistența vreunui interes instituțional vizavi de datele personale, în proiect se va înlocui solicitarea de raportare a unor informații precum codul de autorizare a plãții, numãrul de card sau detaliile privind identitatea deținãtorului unui card, cu solicitarea comunicãrii detaliilor (datã, valoare și cont) tranzacțiilor realizate prin intermediul POS", se precizează în comunicatul remis redacţiei noastre.
Astfel, Fiscul va renunţa la solicitarea informaţiilor privind codul de autorizare a plăţii, numărul de card sau a detaliilor privind identitatea titularului cardului folosit.
Cât de legală este monitorizarea cardurilor
Aşa cum am precizat deja, accesul Fiscului la datele privind plăţile efectuate cu cardul a generat numeroase critici din partea opinie publice, care a considerat că o astfel de măsură încalcă prevederile Constituţiei.
De altfel, Apador-CH, una dintre principalele organizaţii pentru protecţia drepturilor omului din ţara noastră a cerut recent Guvernului, prin intermediul unui comunicat de presă, să retragă proiectul de act normativ lansat de MFP. În motivarea demersului lor, reprezentanţii organizaţiei au explicat că măsurile propuse ar restrânge drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, prevăzute expres în Legea fundamentală a ţării şi în Convenţia Europeană a Drepturilor Omului (CEDO).
Practic, Apador-CH consideră că intrarea în vigoare a documentului lansat de MFP ar acorda Fiscului prerogative pe care nici procurorii nu le au în prezent, decât în baza unei autorizaţii judecătoreşti: "Pe lângă faptul că ANAF-ul şi Ministerul de Finanţe vor să fie mai <<tari>> decât procurorii (care au, totuşi, nevoie de autorizaţie de la judecător pentru intruziunile grave în viaţa privată), aceste structuri fiscale doresc să se situeze deasupra Constituţiei şi CEDO", reclamă reprezentanţii organizaţiei.
În plus, aceştia asunt de părere că drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţeanului pot fi restrâne doar prin lege, nu şi prin intermediul unor alte acte cu putere inferioară legii, aşa cum este şi proiectul de hotărâre de Guvern lansat de MFP. Prin urmare, singura modalitate prin care operaţiunile efectuate de posesorii de carduri să fie monitorizate de Fisc ar fi includerea unor astfel de măsuri într-un proiect de lege, care să urmeze procedura obişnuită de legiferare, respectiv să treacă prin cele două Camere ale Parlamentului şi, în caz de adoptare, să ajungă la preşedintele ţării pentru promulgare.
Totuşi, în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, prelucrarea datelor cu caracter personal poate fi considerată legală şi este posibilă atât timp cât prelucrarea este dispusă în mod expres de o dispoziţie legală, în cazul nostru Codul de procedură fiscală.
De altfel, şi anterior intrării în vigoare a noului sistem fiscal, băncile erau de asemenea obligate, prin intermediul vechiului Cod de procedură fiscală, să transmită către ANAF mai multe date despre conturile deţinute de clienţii lor. Totuşi, instituţiile de credit nu erau obligate să furnizeze zilnic sau periodic informaţii detaliate, aşa cum se întâmplă acum, ci doar când acest lucru le era solicitat.
Aşadar, la cererea Fiscului, băncile erau obligate de mai mulţi ani să furnizeze informaţii cu privire la rulajul contului, sold ori documente justificative, aspect subliniat astăzi şi de secretarul de stat în MFP, Gabriel Biriş, într-o postare de pe contul propriu de Facebook.
Cu alte cuvinte, măsurile propuse prin intermediul proiectului de act normativ analizat astăzi au la bază prevederile Codului de procedură fiscală, ceea ce înseamnă că sunt reglementate deja de legislaţia românească şi nu ar reprezenta o încălcare a drepturilor omului.
MFP: Solicitarea datelor despre cardurile cetăţenilor nu încalcă prevederile legale
În replică la obiecţiile venite din partea opiniei publice, MFP a publicat ieri un comunicat de presă în care anunţă că, în lupta cu combaterea evaziunii fiscale, corelarea datelor referitoare la rulajele comunicate de POS-uri cu datele înregistrate pe bonul fiscal este o măsură necesară, care nu încalcă prevederile în vigoare.
"Propunerea respectă prevederile Codului de procedură fiscală conform căruia băncile trebuie să comunice ANAF lista persoanelor care deschid ori închid conturi, rulajele sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum şi informaţiile sau documentele referitoare la operaţiunile derulate prin acele conturi. În acest sens, sunt importante datele aferente tranzacției, inclusiv contul din care s-a făcut plata pentru bunurile sau serviciile achiziționate", este menţionat în documentul citat.
În plus, reprezentanţii instituţiei au precizat că proiectul de HG respectă prevederile legale privind accesul la informații și protejarea datelor personale, obiectivul autorităţilor fiind acela de a reduce evaziunea fiscală, a creşte gradul de conformare al operatorilor economici şi a face viaţa mai uşoară contribuabililor, nicidecum de a-i urmări pe aceştia.
Din 1 iulie, băncile raportează Fiscului date despre contribuabili
În baza prevederilor Codului de procedură fiscală, ANAF primeşte de la bănci, zilnic, o listă cu persoanele care îşi deschid sau închid un cont bancar, indiferent de calitatea acestora: persoane fizice sau juridice. De asemenea, băncile trebuie să raporteze Fiscului datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise, precum şi o listă a celor care închiriază casete de valori.
Potrivit normelor în vigoare, prin conturi deschise se înţelege toate tipurile de conturi de care poate dispune un client, indiferent de monedă şi dacă acestea sunt deschise sau au fost deschise şi figurează închise la momentul efectuării solicitării.
De altfel, aceste prevederi ar fi trebuit să se aplice de la 1 ianuarie, odată cu intrarea în vigoare a actului normativ citat, însă termenul a fost amânat cu şapte luni de autorităţi, ca urmare a faptului că sistemele informatice ale băncilor nu au fost adaptate corespunzător în timp util.
Notă: Mai multe detalii despre obligaţia băncilor de a raporta Fiscului informaţii bancare despre contribuabili găsiţi aici.
Totodată, de aici puteţi afla termenele de la care firmele vor fi obligate să utilizeze casele de marcat electronice, dar şi amenzile pe care le riscă cei ce nu vor respecta noile dispoziţii.
Comentarii articol (0)