1. Accesul în profesia de inspector antifraudă
Persoanele care doresc să înceapă o carieră în cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF), într-o funcție de inspector antifraudă, trebuie să îndeplinească mai multe condiții și să aibă vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice.
Potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității ANAF, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, în cadrul DGAF se regăsesc funcții publice generale, funcții contractuale și funcții publice specifice (inspector general antifraudă, inspector general adjunct antifraudă, inspector-șef antifraudă și inspector antifraudă).
Totodată, legislația în vigoare stabilește că numirea în funcția publică specifică de inspector antifraudă și inspector-șef antifraudă se face potrivit prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, iar numirea inspectorilor antifraudă se face pe baza unui concurs, la care se pot înscrie numai anumiți candidați.
Notă: Află mai multe citind acest articol.
2. Accesul în profesia de notar
Legea notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995 stabilește că funcția de notar poate fi exercitată numai în cadrul Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România și al Camerelor Notarilor Publici. Mai precis, pot exercita funcția de notar public numai cei care sunt membri ale Uniunii, organizați în cadrul Camerelor.
La ora actuală, cei care doresc să devină notari stagiari trebuie să îndeplinească cumulativ anumite condiții, printre care se numără și obținerea unei licențe în drept. De asemenea, obligatorie este și promovarea unui examen de dobândire a calității de notar stagiar. În continuare, persoanele care promovează examenul și devin notari stagiari trebuie să urmeze timp de doi ani cursuri de pregătire teoretică și practică.
Pe de altă parte, există și o a doua variantă de a obține titulatura de notar. Mai precis, o persoană care are o vechime de cel puțin şase ani într-o profesie juridică poate să acceadă în funcția de notar public după verificarea cunoștințelor, prin concurs.
Notă: Cele mai importante informații despre accesul în profesia de notar sunt disponibile aici.
3. Accesul în profesia de avocat
Potrivit legislației în vigoare, profesia de avocat poate să fie exercitată numai de persoane licențiate în drept și care au obținut titlul de avocat în cadrul barourilor membre ale Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR).
La modul concret, primirea în profesia de avocat se realizează în baza unui examen organizat de UNBR cel puțin o dată pe an și la nivel național, în cadrul Institutului Naţional pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Avocaţilor (INPPA).
După trecerea de examenul de primire în profesie, legislația în vigoare prevede că un avocat trebuie să efectueze în mod obligatoriu un stagiu de pregătire profesională de doi ani (durata stagiului se calculează de la data înscrierii în tabloul avocaților) și să susțină un examen de definitivat.
Notă: Mai multe informații despre acest subiect puteți găsi aici.
4. Accesul în profesia de contabil
Accesul la profesiile de expert contabil și contabil autorizat se face pe bază de examen de admitere. Astfel, persoana care are o diplomă de învățământ superior în domeniul economic și care vrea să se ocupe de operațiunile de contabilitate ale unei firme trebuie să obțină o licență de la Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR). Pentru a ajunge însă la această etapă, este obligatorie susținerea și promovarea unui examen de admitere.
Pentru pregătirea examenului, candidaţii pot să participe la o serie de cursuri de pregătire organizate la nivelul filialelor CECCAR. De asemenea, ei au la dispoziție "Ghidul pentru pregătirea candidaţilor la examenul de acces la stagiul pentru obţinerea calităţii de expert contabil şi de contabil autorizat", elaborat de Corp.
Apoi, acea persoană trebuie să facă un stagiu de trei ani de pregătire și să susțină un examen de aptitudini la terminarea stagiului.
Notă: Puteți afla mai multe detalii despre subiect în acest articol.
5. Accesul în profesia de consilier juridic
Accesul la funcția de consilier juridic este condiționat de parcurgerea unui stagiu de pregătire de doi ani.
Conform prevederilor Statutului profesiei de consilier juridic, înscrierea în profesie se face în mod individual, pe baza unei cereri adresate Colegiului Consilierilor Juridici, pe a cărui rază teritorială își are domiciliul persoana respectivă.
După terminarea celor doi ani de stagiatură, consilierul juridic aflat la început de carieră trebuie să susțină un examen de definitivat, întrucât fără „Certificatul de promovare” a acestui examen, candidatul nu se poate înscrie în Tabloul anual cu mențiunea „definitiv”.
Notă: Mai multe informații, aici.
6. Accesul în profesia de procuror
Cei care își doresc să devină procurori trebuie să știe că primul pas de urmat este terminarea unei facultăți de drept. Apoi, trebuie menționat că, în prezent, există două moduri în care o persoană poate să devină procuror. Prima variantă, în care nu este nevoie de experiență anterioară în domeniu, este intrarea la școala INM, parcurgerea anilor de stagiatură și trecerea de un examen de capacitate.
În a doua variantă, cei care au deja cinci ani de experiență într-o profesie juridică pot să dea concurs de admitere în magistratură, care le oferă direct statutul de magistrat definitiv.
Potrivit legislației în vigoare, funcția de procuror este incompatibilă cu orice alte funcții publice sau private, singurele excepții fiind reprezentate de funcțiile didactice din învățământul superior și de ce cele de instruire din cadrul INM și al Școlii Naționale de Grefieri. Mai mult, procurorii au obligația să se abțină de la orice activitate care are legătură cu actul de justiție în cazuri care presupun existența unui conflict între interesele lor și interesul public de înfăptuire a justiției sau de apărare a intereselor generale ale societății.
Notă: Toate detaliile despre accesul în această profesie, aici.
7. Accesul în profesia de consultant fiscal
Persoanele care își doresc să devină consultanți fiscali trebuie să promoveze un examen organizat de Camera Consultanților Fiscali (CCF).
Pentru a se putea înscrie la acest examen, candidații trebuie să îndeplinească mai multe condiții, printre care se numără terminarea studiilor de licență ale unei facultăți cu profil economic și acumularea unei experiențe profesionale de cel puțin cinci ani, dintre care trei în anumite activități menționate de cadrul legal în vigoare.
În prezent, activitatea de consultanţă fiscală poate fi desfăşurată de către persoanele înscrise în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală la secţiunile „persoane active”.
Potrivit normelor legale în vigoare, persoanele fizice care obțin calitatea de consultant fiscal trebuie să solicite înregistrarea în acest Registru prin depunerea unui dosar care cuprinde o cerere-tip de înscriere, actul de identitate, în copie (numai dacă au intervenit modificări faţă de datele iniţiale din dosarul de înscriere la examen), documentul de plată a taxei de înscriere în evidenţa Camerei, în copie și două fotografii de 2/3 cm.
Notă: Tot ce trebuie să știți despre acest subiect puteți citi în acest articol.
8. Accesul în profesia de judecător
Persoanele care își doresc să devină judecători trebuie să obțină o diplomă de licență în drept, după care se pot înscrie la concursul de admitere la Institutul Național al Magistraturii (INM) sau la cel de admitere în magistratură, una dintre diferențele între cele două fiind că, în cazul celui din urmă, este obligatorie o anumită experiență profesională prealabilă.
În cazul ambelor examene de admitere menționate, examenul este format din două testări tip grilă și un interviu.
După afișarea rezultatelor definitive ale concursurilor de admitere, candidații admiși sunt verificați în ceea ce privește buna lor reputație și sunt programați la testarea psihologică, respectiv la vizita medicală obligatorie.
Notă: Mai multe despre profesia de judecător puteți găsi aici.
9. Accesul în profesia de auditor financiar
Pentru a putea deveni auditori financiari, candidații trebuie să promoveze un examen organizat de Camera Auditorilor Financiari din Romania (CAFR).
Concret, pentru a se putea înscrie la acest examen, trebuie să fie îndeplinite mai multe condiții, printre care se numără terminarea studiilor de licență ale unei facultăți cu profil economic și acumularea unei experiențe profesionale de cel puțin patru ani.
În altă ordine de idei, stagiarii care au finalizat perioada de stagiu, cât și stagiarii care au fost respinși la alte sesiuni de examen trebuie să susțină un examen de competență profesională, format din trei probe.
În final, după ce primesc calitatea de auditori financiari, persoanele în cauză sunt înscrise într-un Registru publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, documentul fiind actualizat cu modificările intervenite.
Notă: Citiți pe larg despre subiect aici.