Articol scris de Mirela Voicu, Head of Accounting Dpt. – Accountable.
În conținutul acestui articol punctăm cele mai importante aspecte legate de primirea unui control din partea autorităților fiscale. Concret, iată tipurile de control al căror subiect poate fi firma sau persoana ta:
1. Inspecția fiscală efectuată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF);
2. Controlul inopinat;
3. Controlul antifraudă efectuat de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF);
4. Verificarea situației fiscale personale de către organul fiscal central;
5. Verificarea documentară.
1. Inspecția fiscală efectuată de ANAF
În cadrul inspecției fiscale se verifică legalitatea și conformitatea declarațiilor fiscale, modul corect și exact privind stabilirea obligațiilor fiscale. De asemenea, se analizează respectarea prevederilor legislației fiscale și contabile și dacă s-au stabilit bazele de impozitare în mod corect.
Inspecția fiscală se aplică tuturor contribuabililor care au obligații de stabilire, reținere sau plată a obligațiilor fiscale, indiferent de forma de organizare. Selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale se face de către organul de inspecție fiscală pe baza nivelului de risc. Nivelul riscului se stabilește pe baza analizei de risc.
Inspecția se realizează prin trei metode de control:
- verificarea prin sondaj, care constă în activitatea de verificare selectivă a documentelor și operațiunilor semnificative, care stau la baza modului de calcul, de evidențiere și de plată a obligațiilor fiscale;
- verificarea exhaustivă, care constă în activitatea de verificare a tuturor documentelor și operațiunilor, care stau la baza modului de calcul, de evidențiere și de plată a obligațiilor fiscale;
- controlul electronic, care constă în activitatea de verificare a contabilității și a surselor acesteia, prelucrate în mediul electronic, utilizând metode de analiză, evaluare și testare asistate de instrumente informatice specializate.
Înaintea desfășurării inspecției fiscale, organul de inspecție fiscală înștiințează în scris contribuabilul în legătură cu acțiunea care urmează să se desfășoare, prin transmiterea unui aviz de inspecție fiscală. Acest aviz se comunică contribuabilului înainte de începerea inspecției fiscale cu 30 de zile, pentru marii contribuabili, sau cu 15 zile, pentru ceilalți contribuabili.
Inspecția fiscală se desfășoară, de regulă, în spațiile de lucru ale contribuabilului în timpul programului de lucru al acestuia. Inspecția fiscală se poate desfășura și în afara programului de lucru, cu acordul scris al contribuabilului și cu aprobarea conducătorului organului de inspecție fiscală. Contribuabilul are obligația de a pune la dispoziție un spațiu adecvat, precum și logistica necesară desfășurării inspecției fiscale.
Durata efectuării inspecției fiscale este stabilită de organul de inspecție fiscală, în funcție de obiectivele inspecției, și nu poate fi mai mare de:
- 180 de zile, pentru contribuabilii mari, precum și pentru contribuabilii/plătitorii care au sedii secundare, indiferent de mărime;
- 90 de zile, pentru contribuabilii mijlocii;
- 45 de zile, pentru ceilalți contribuabili.
Organul de inspecție fiscală comunică contribuabilului proiectul de raport de inspecție fiscală, în format electronic sau pe suport hârtie, acordându-i acestuia posibilitatea de a-și exprima punctul de vedere. Odată cu comunicarea proiectului de raport, organul de inspecție fiscală comunică și data, ora și locul la care va avea loc discuția finală.
Rezultatul inspecției fiscale se consemnează, în scris, într-un raport de inspecție fiscală, în care se prezintă constatările organului de inspecție fiscală din punctul de vedere faptic și legal și consecințele lor fiscale.
Contribuabilul are dreptul să își prezinte, în scris, punctul de vedere cu privire la constatările organului de inspecție fiscală, în termen de cel mult cinci zile lucrătoare de la data încheierii inspecției fiscale. În cazul marilor contribuabili, termenul de prezentare a punctului de vedere este de cel mult șapte zile lucrătoare.
Notă: Efectuarea inspecției fiscale trebuie consemnată în registrul unic de control.
2. Controlul inopinat
Organul fiscal poate efectua un control fără înștiințarea prealabilă a contribuabilului. Mai exact, controlul inopinat constă în:
- verificarea faptică și documentară, în principal ca urmare a unor informații cu privire la existența unor fapte de încălcare a legislației fiscale;
- verificarea documentelor și operațiunilor impozabile ale unui contribuabil, în corelație cu cele deținute de persoana sau entitatea supusă unui control fiscal, denumită control încrucișat;
- verificarea unor elemente ale bazei de impozitare sau cu privire la situația fiscală faptică, precum și constatarea, analizarea și evaluarea unui risc fiscal specific.
Durata efectuării controlului inopinat este stabilită de conducătorul organului de control, în funcție de obiectivele controlului, și nu poate fi mai mare de 30 de zile. La finalizarea controlului inopinat se încheie proces-verbal, un exemplar rămânând la contribuabil.
Notă: Efectuarea controlului inopinat trebuie consemnată, de asemenea, în registrul unic de control.
3. Controlul antifraudă efectuat de DGAF
Controlul operativ și inopinat se efectuează pentru a constata, analiza și evalua riscul fiscal specific uneia sau mai multor activități economice determinate. Ori de câte ori controlul operativ și inopinat se efectuează la sediul social sau la sediile secundare ale contribuabilului, acesta se consemnează în registrul unic de control.
Agentul economic verificat are obligația de a pregăti dosarul juridic (actele de înființare a firmei, mărimea capitalului social și modificările intervenite în structura acestuia și a acționariatului, titluri de participare deținute la alte societăți etc.), situațiile financiare anuale și evidența contabilă și tehnico-operativă pentru perioada supusă controlului, dar si alte documente incidente obiectivelor acțiunii de control financiar.
La finalizarea controlului operativ și inopinat se încheie procese-verbale de control.
4. Verificarea situației fiscale personale de către organul fiscal central
Organul fiscal poate efectua o verificare fiscală în ansamblu a situației fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit. Pentru verificarea acesteia, se efectuează următoarele activități preliminare:
- analiza de risc pentru stabilirea riscului probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor instituții ori autorități publice;
- selectarea grupului de persoane care vor fi supuse verificării fiscale prealabile documentare;
- verificarea fiscală prealabilă documentară.
Verificarea fiscală prealabilă documentară constă în compararea veniturilor declarate de persoana fizică sau de plătitori și a veniturilor estimate determinate în baza situației fiscale personale a persoanei fizice. Această verificare are la bază documentele și informațiile deținute/obținute de organul fiscal relevante pentru determinarea situației fiscale.
În cazul în care se constată diferențe semnificative, organul fiscal continuă verificarea prin comunicarea avizului de verificare prin care se solicită persoanei fizice informații și documente pentru clarificarea diferenței.
Diferența este considerată a fi semnificativă dacă între veniturile estimate calculate în baza situației fiscale personale și veniturile declarate de persoana fizică sau de plătitori este o diferență mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai puțin de 50.000 de lei.
În situația în care organul fiscal central constată diferențe semnificative, acesta solicită persoanei fizice să prezinte, în cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, documente justificative sau alte clarificări relevante pentru situația sa fiscală. Termenul de 60 de zile se poate prelungi cu 30 de zile, o singură dată, la solicitarea justificată a persoanei fizice, cu acordul organului fiscal central.
Verificarea situației fiscale personale se desfășoară, în principiu, la sediul organului fiscal central.
Durata efectuării verificării situației fiscale personale este stabilită de organul fiscal central și nu poate fi mai mare de șase luni de la data începerii verificării fiscale comunicate, respectiv de 12 luni în cazul în care sunt necesare informații din străinătate.
Avizul de verificare cuprinde:
- temeiul juridic al verificării;
- data de începere a verificării;
- perioada ce urmează a fi supusă verificării;
- posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a verificării (amânarea se poate solicita o singură dată, pentru motive justificate, si termenul de solutionare este de cel mult cinci zile);
- solicitarea de informații și înscrisuri relevante pentru verificare.
Rezultatul verificării situației fiscale personale se consemnează într-un raport scris în care se prezintă constatările din punct de vedere faptic și legal si se anexează documentele care au stat la baza acestora.
Persoana fizică are dreptul să prezinte, în scris, în termen de cel mult cinci zile lucrătoare de la data prezentării concluziilor, punctul de vedere cu privire la constatările verificării situației fiscale personale, punct de vedere ce se anexează la raportul de verificare și asupra căruia organul fiscal central se pronunță în cuprinsul raportului.
În cazul în care se constată că declarațiile fiscale, documentele și informațiile prezentate în cadrul procedurii de verificare sunt incorecte, incomplete, false sau dacă persoana fizică verificată refuză, în cadrul aceleiași proceduri, prezentarea documentelor pentru verificare ori acestea nu sunt prezentate în termenul legal sau persoana se sustrage prin orice alte mijloace de la verificare, organul fiscal central stabilește baza de impozitare ajustată pentru impozitul pe venit și emite decizia de impunere.
5. Verificarea documentară
Organul fiscal poate să vină în control pentru o verificare documentară în vederea stabilirii corecte a situației fiscale a contribuabilului. Verificarea documentară presupune verificarea coerenței situației fiscale a contribuabilului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al acestuia, precum și pe baza oricăror altor informații și documente transmise de terți.
Dacă în urma verificării documentare se constată diferențe față de creanțele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile și/sau informațiile în legătură cu acestea declarate de contribuabil, organul fiscal înștiințează contribuabilul cu privire la aceste constatări și poate solicita documente suplimentare. În cazul în care documentele nu sunt transmise în termen de 30 de zile de la comunicarea înștiințării sau documentele prezentate nu sunt suficiente pentru clarificarea situației fiscale, organul fiscal va stabili diferențele de creanțe fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune măsurile necesare respectării prevederilor legale.
Util de știut: Accountable și Avocatnet pun la dispoziția întreprinzătorilor un serviciu dedicat în mod special celor aflați la început de drum, care au nevoie de suport și consultanță. Prin acest serviciu puteți beneficia de ÎNFIINȚAREA FIRMEI GRATUIT dacă alegeți să semnați un contract de prestări servicii cu Accountable. Pentru cei interesați, studierea detaliiilor și solicitările se pot face aici.
Comentarii articol (1)