Ce documente trebuie să solicitați de la furnizorul de cursuri
Pentru a putea fi considerate cheltuieli deductibile, cursurile de pregătire trebuie să aibă legătura cu activitatea pe care o desfășoară angajatul în cadrul companiei.
Contractul de instruire profesională trebuie să prezinte în detaliu care sunt obiectivele cursului și metodele prin care se desfășoară acesta. De asemenea, este indicat să existe și o certificare obținută la finalul cursului.
În eventualitatea unui control, organele fiscale vor considera cheltuieli nedeductibile costurile privind cursurile cu dezvoltarea personală a angajaților, în cazul în care cunoștințele obținute nu pot fi folosite în activitatea companiei.
Documente necesare, dacă cursurile sunt organizate de compania-mamă
Contractul de pregătire profesională trebuie să prezinte în detaliu care sunt obiectivele cursului și metodele prin care se desfășoară acesta.
De asemenea, trebuie să se explice necesitatea obținerii acelor cunoștințe.
În cazul unui control, organele fiscale vor considera cheltuieli nedeductibile costurile privind cursurile cu furnizarea de cunoștințe care nu pot fi folosite în activitatea companiei și care sunt folosite doar în relația cu societatea mamă.
Când trebuie întocmit dosarul prețurilor de transfer pentru achiziția de cursuri
Când o societate cumpără de la o companie din grup, trebuie să analizeze dacă acea companie este persoană afiliată. Două companii sunt afiliate dacă una dintre ele deține direct sau indirect peste 25% din capitalul social al celeilalte.
Aceeași regulă se aplică și în relația de afiliere între persoane fizice și companii. Dacă se constată că vânzarea s-a efectuat către o persoană afiliată (companie sau persoană fizică), trebuie să întocmească dosarul prețurilor de transfer.
În acest dosar se va prezenta modul în care s-au calculat prețurile tranzacțiilor. Începând cu tranzacțiile făcute în anul 2016, companiile din categoria marilor contribuabili sunt obligate să depună dosarul prețurilor de transfer la ANAF până la 25 martie, dacă tranzacțiile depășesc 250.000 euro. (2017 va fi primul an în care se va depune obligatoriu).
De obicei, în cazul serviciilor prestate între părți afiliate, prețul de transfer trebuie să fie similar cu prețul de vânzare către ceilalți clienți ai companiei. Pentru serviciile furnizate de compania mamă: servicii contabile, juridice, fiscale, HR, către companiile din grup, de obicei prețul se calculează ținând cont de costul companiei mame la care se adaugă o marjă de profit (metoda cost plus marjă).
Dacă nu se întocmește acest dosar, organele de control pot aplica o amendă între 12.000 – 14.000 lei și pot să recalculeze impozitele datorate de cele două companii.