Ministerul Fondurilor Europene (MFE) şi Ministerul Afacerilor Externe au publicat în septembrie, spre consultare publică, Ghidul Programului „Diaspora Start-Up”, o linie de finanţare căreia îi sunt alocate 30 de milioane de euro. De altfel, Ordinul MFE nr. 2044/2016 privind aprobarea schemei de ajutor de minimis „Diaspora Start-Up” a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I. nr. 811 din 14 octombrie 2016 şi tot atunci a intrat în vigoare.
Potrivit unui anunţ al instituţiei, propunerile de proiect în cadrul acestui program, care urmăreşte stimularea antreprenoriatului în rândul cetățenilor români din diaspora, prin crearea unei oportunități de reîntoarcere în România pentru cei care doresc să valorifice abilitățile antreprenoriale și/sau profesionale dobândite în străinătate prin deschiderea unei afaceri în țară, se desfăşoară între 13 octombrie şi 29 noiembrie. Mai exact, sesiunea de înscriere se va încheia astăzi, la ora 16:00, moment din care niciun proiect nu va mai fi acceptat.
Concret, potrivit documentului citat, cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, care doresc să deschidă o companie în România, pot solicita în această perioadă până la 40.000 de euro de la autorităţi, în mai multe tranşe, fără a fi necesară o contribuţie proprie. Totuşi, finanţarea nu va fi acordată direct viitorilor antreprenori, ci va ajunge la aceştia cu ajutorul unor administratori de schemă.
Astfel, într-o primă fază a proiectului, administratorii de grant, adică acele entităţi care vor forma practic viitorii antreprenori şi le vor asigura acestora consilierea/ consultanţa/ mentoratul pe parcursul implementării planului de afaceri, vor depune propunerile de proiecte în valoare de maximum 5.000.000 euro prin care se angajează să pregătească să acorde antreprenorilor subvenții pentru lansarea afacerilor în țară. În cea de-a doua etapă, cetățenii români eligibili, care doresc să își înființeze o companie, vor putea accesa fonduri în valoare maximă de 40.000 de euro prin intermediul acestor administratori.
Potrivit Ghidului solicitantului, ataşat acestui articol, depunerea proiectelor se face prin intermediul sistemului informatic My SMIS 2014. Totodată, autorităţile estimează că aproximativ 375 de persoane vor participa la cursurile de formare profesională.
Să avem în vedere şi categoriile de administratori de schemă de antreprenoriat eligibili. Concret, este vorba despre:
- autorităţile publice locale (unităţile administrativ-teritoriale);
- ONG-urile;
- Camerele de Comerţ şi Industrie;
- patronatele şi organizaţiile sindicale;
- furnizorii de formare profesională continuă, publici şi privaţi;
- universităţile;
- asociaţiile profesionale;
- membri ai Comitetelor Sectoriale şi Comitete Sectoriale cu personalitate juridică;
- Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi instituţii/ agenţii/ organizaţii subordonate/ coordonate de acesta;
- parteneriate între categoriile mai sus menționate
În cadrul apelului, activităţile specifice sprijinite sunt structurate sub forma unei scheme de antreprenoriat care presupune parcurgerea a trei etape cadru de implementare, etape obligatorii în cadrul cărora administratorul schemei de antreprenoriat va propune activitățile considerate optime pentru atingerea obiectivelor asumate la nivelul proiectului.
Mai precis, potrivit Ghidului solicitantului, cele trei etape cadru de implementare sunt următoarele:
- Etapa I - Formare antreprenorială;
- Etapa a II-a - Implementarea planurilor de afaceri finanțate din fonduri europene;
- Etapa a III-a - Program de monitorizare a funcționării și dezvoltării afacerilor finanțate.
De asemenea, mecanismul de finanţare propus de autorităţi este următorul:
- într-o primă fază, persoanele selectate vor primi o subvenţie în valoare de cel mult 10.000 de euro, ca primă de relocare. La momentul semnării contractului de ajutor de minimis cu administratorul schemei de antreprenoriat, viitorul antreprenor va primi 75% din ajutorul aprobat, reprezentând prima tranșă de finanțare;
- dacă în primul an de funcţionare a noii companii, antreprenorul realizează venituri echivalente cu 30% din valoarea finanţării iniţiale, acesta va mai putea primi o a doua tranşă de bani, reprezentând diferența până la valoarea totală a ajutorului de minimis.
Notă: Ca şi în cazul altor scheme de minimis, zona Bucureşti-Ilfov este exceptată de la finanţare, fiind considerată mai bine dezvoltată. Totodată, ajutorul acordat este dedicat exlusiv dezvoltării antreprenoriatului și înființării de noi întreprinderi non-agricole în zonă urbană.
Cine poate obţine banii
Documentul semnat de ministrul fondurilor europene stabileşte că, pentru a fi eligibili să primească spijinul financiar, cetăţenii români în vârstă de cel puţin 18 ani trebuie să facă dovada rezidenței sau a domiciliului în străinătate pe durata a cel puțin un an din ultimii trei ani. Totodată, trebuie îndeplinite şi următoarele condiţii:
- să intenţioneze să înființeze o afacere nonagricolă în mediul urban;
- să aibă reşedinţa sau domiciliul în mediul rural sau în cel urban, într-una dintre cele şapte regiuni mai puțin dezvoltate ale României, respectiv Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia, Centru, Sud-Est sau Sud Muntenia - aşadar, nu în Bucureşti-Ilfov!;
- să aibă reședința sau domiciliul în regiunea în care se implementează proiectul;
-
să demonstreze experienţa antreprenorială prin documente de înfiinţare a unei societăţi comerciale în străinătate, precum şi prin documente care să ateste experienţa specifică în domeniul în care doreşte sa iniţieze o afacere prin intermediul programului analizat sau:
- să demonstreze capacitatea tehnică şi profesională prin: contract de muncă, contract de colaborare etc. în domeniul în care doreşte să iniţieze o afacere prin intermediul programului;
- să demonstreze expertiza prin documente, recunoscute de statul român, care să ateste finalizarea studiilor de specialitate în cadrul unor instituţii de învăţământ superior din străinătate, precum şi alte documente ce atestă certificări/formări ca urmare a unor cursuri de scurtă durată în domeniul în care doreşte să iniţieze o afacere prin intermediul programului.
Cu alte cuvinte, grupul ţintă căruia i se adresează linia de finanţare analizată este format din persoane fizice care îndeplinesc condiţiile enumerate anterior, ca de exemplu: şomeri, persoane inactive, persoane care au un loc de muncă și înființează o afacere în scopul creării de noi locuri de muncă etc.
Nu în ultimul rând, este important să precizăm că tinerii între 16 şi 24 de ani care nu urmează nicio formă de învăţământ şi nici nu au un loc de muncă nu sunt eligibili pentru a solicita finanţarea. De altfel, aceştia pot beneficia de măsuri pentru înființarea de afaceri, inclusiv sprijin sub formă de consiliere, formare sau mentorat în cadrul altor scheme de minimis ale POCU.
Notă: Mai multe detalii despre acordarea ajutorului de minimis găsiţi în Ghidul Programului „Diaspora Start-Up”, ataşat mai jos.
Comentarii articol (9)