Pentru a facilita întoarcerea în țară a românilor plecați la muncă peste hotare, mai mulți parlamentari propun, prin intermediul unui proiect legislativ aflat în dezbatere la Senat, introducerea programe de finanțare și facilități pentru dezvoltarea mediului antreprenorial, dar și ajutoare, facilități sau scutiri fiscale. Citește articolul
Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică hotărârea de Guvern prin care va fi aprobat aranjamentul administrativ pe care România l-a semnat în vara acestui an cu Albania, referitor la abordarea similară a celor două țări în probleme legate de pensii, ajutor de deces, boală și maternitate, precum și accidente de muncă și boli profesionale. Practic, se mai face un pas pentru aplicarea acordului existent între cele două țări în domeniul securității sociale. Citește articolul
Noua lege a pensiilor stabilește că, din toamnă, pensionarii stabiliți în afara țării trebuie să trimită de două ori pe an, către autoritățile de la noi, documentul care atestă că sunt în viață, respectiv certificatul de viață. Pentru a fi considerat valid și acceptat de casele teritoriale de pensii, certificatul de viață trebuie semnat de pensionarii ce locuiesc în străinătate în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, care poate fi un notar sau o instituție de pensii, printre altele. Citește articolul
După cum stabilește noua lege a pensiilor, care se va aplica de la 1 septembrie, certificatul de viață, documentul care atestă că un pensionar stabilit în străinătate este în viață, va trebui trimis semestrial, nu doar o dată pe an, până la finalul anului, așa cum e acum. Mai exact, certificatul de viață va trebui trimis până la final de martie și de septembrie. Astfel, în acest an, certificatul de viață va trebui trimis autorităților din țara noastră pe parcursul lunii septembrie. Citește articolul
Certificatul de viață, document care atestă că beneficiarul unei pensii stabilit în străinătate este în viață, va trebui trimis de două ori pe an, și anume semestrial, în martie și septembrie, către casele teritoriale de pensii, potrivit noii legi a pensiilor, ce se aplică din toamnă. Pentru că termenul de aplicare a noii reglementări se apropie, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a stabilit, printr-un ordin apărut marți, modelul certificatului de viață. În prezent, certificatul de viață trebuie transmis autorităților doar o dată pe an. Citește articolul
Din această lună, persoanele cu domiciliul în afara țării care vor să voteze, în cazul alegerilor prezidențiale ori al celor parlamentare ce se desfășoară anul acesta, prin corespondență sau la o secție din străinătate mai apropiată de locul unde stau efectiv se pot înscrie deja online. Citește articolul
Tinerii ce au împlinit vârsta de 16 ani şi care au domiciliul sau reşedinţa stabilită în ţara de destinaţie pot călători de-acum neînsoțiți și fără să mai aibă nevoie de acordul părinților, potrivit unei ordonanțe publicate vineri în Monitorul Oficial. Practic, aceasta este o extensie a măsurii apărute în vara lui 2023, respectiv posibilitatea ca tinerii care au împlinit 16 ani să poată călători în străinătate fără să fie însoțiți de un adult. Citește articolul
Copiii cu vârsta între 16 și 18 ani scapă, în curând, de obligația de a fi însoțiți de un adult atunci când călătoresc în străinătate. Totuși, ei au nevoie, pentru ieșirea din țară, de acordul părinţilor ori al reprezentanţilor legali. Citește articolul
Pentru a facilita interacțiunea cetățenilor români ce au domiciliul în străinătate cu autoritățile publice, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor, ca în pașapoartele acestora să apară și adresa din țara de domiciliu, nu doar numele țării. Acum, pentru că pașapoartele pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate (CRDS) sunt considerate documente de călătorie, nu și acte de identitate, aceștia sunt nevoiți să prezinte, atunci când interacționează cu instituțiile, două documente: pașaportul CRDS și o carte de identitate provizorie. Citește articolul
Organizarea a nu mai puțin de 144 de de consulate itinerante (mobile) în 25 de state apare în calendarul anual publicat chiar azi de către Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Acestea vor ajuta românii din străinătate care sunt stabiliți la distanță mare față de un oficiu consular permanent să aibă mai ușor acces la acte notariale, documente de călătorie și de stare civilă sau alte acte din România. Citește articolul