ACCES GRATUIT
Certificatul de viață: În fața cărei autorități străine poate fi semnat documentul
Noua lege a pensiilor stabilește că, din toamnă, pensionarii stabiliți în afara țării trebuie să trimită de două ori pe an, către autoritățile de la noi, documentul care atestă că sunt în viață, respectiv certificatul de viață. Pentru a fi considerat valid și acceptat de casele teritoriale de pensii, certificatul de viață trebuie semnat de pensionarii ce locuiesc în străinătate în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, care poate fi un notar sau o instituție de pensii, printre altele.
Articolul continuă mai jos
Noua lege a pensiilor, respectiv
Legea 360/2023, se aplică din toamnă și stabilește că, pentru a putea primi pensia în continuare, pensionarii stabiliți într-o altă țară trebuie
să transmită semestrial către casele de pensii, până la final de martie și septembrie,
un certificat de viață.
O altă condiție pentru ca documentul să fie considerat valid este ca pensionarul să-l semneze în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de reședință, respectiv de domiciliu, după caz.
Mai exact, potrivit noii legi a pensiilor, aceasta poate fi
o instituție de pensii, o autoritate administrativă locală, un notar public, un oficiu consular al României sau un birou al unuia din patronatele cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat protocoale de colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL-UIL) din Italia.
De fapt, la solicitarea pensionarului ce locuiește în străinătate, autoritatea străină certifică faptul că partea A a certificatului de viață a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând în acest sens partea B a certificatului.
Certificatul de viață
poate fi transmis autorităților de la noi prin poștă, la sediul casei teritoriale de pensii, prin fax, la numărul de fax oficial al casei teritoriale de pensii, sau prin e-mail, scanat, la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii (apare pe site-ul acesteia).
În cazul în care nu respectă termenele-limită pentru trimiterea certificatului de viață (31 martie/ 30 septembrie), casele de pensii vor suspenda plata pensiilor, începând cu luna următoare expirării termenelor. Dacă certificatul de viață este transmis după expirarea termenelor amintite,
"drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii vor fi reluate în plată de la data suspendării", după cum scrie în lege.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (13)