ACCES GRATUIT
Certificatul de viață: Cum se poate transmite, în septembrie, documentul către autoritățile din țară
Începând din toamnă, potrivit noii legi a pensiilor, pensionarii care trăiesc în afara granițelor trebuie să trimită, către casele teritoriale de pensii, de două ori pe an documentul care dovedește că sunt în viață, numit certificat de viață. Transmiterea documentului către autoritățile din țară se poate face prin mai multe metode, existând inclusiv variante electronice, care nu implică costuri.
Articolul continuă mai jos
Legea 360/2023, adică noua lege a pensiilor, intră în vigoare la
1 septembrie și stabilește că, pentru a putea primi pensia în continuare, pensionarii stabiliți într-o altă țară trebuie să transmită
semestrial un certificat de viață.
Concret, termenele până la care trebuie să trimită certificatele de viață către casele de pensii sunt datele de
31 martie, respectiv
30 septembrie ale fiecărui an. În prezent, certificatul de viață trebuie transmis autorităților doar o dată pe an (până la final de decembrie).
Ținând cont de faptul că 2024 e primul an în care se aplică noile reguli privind certificatul de viață, documentul va putea fi transmis autorităților de la noi, în acest an,
în septembrie, respectiv de la 1 septembrie, și anume data intrării Legii 360/2023 în vigoare, până pe 30 septembrie, care-i termenul limită stabilit de lege pentru trimiterea certificatului.
Ordinul Casei Naționale de Pensii Publice 874/2024, care conține și modelul oficial al certificatului de viață, este actul normativ prin care au fost stabilite recent modurile în care se poate trimite documentul către casele de pensii.
Mai exact, potrivit acestuia,
„transmiterea certificatului de viață (...) se poate face prin poștă, la sediul casei teritoriale de pensii, prin fax, la numărul de fax oficial al casei teritoriale de pensii, sau prin e-mail, scanat, la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii postată de instituția menționată pe site-ul acesteia”.
Certificatul trebuie trimis din proprie inițiativă de pensionarul care locuiește în afara granițelor, dar
numai după ce-l semnează în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând faptul că este în viață.
Celor ce nu trimit certificatul de viață la termenele amintite li se suspendă plata pensiei din luna imediat următoare, iar dacă transmit certificatul de viață după expirarea termenelor, plata pensiei se reia de la data suspendării.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (11)