Profesioniştii înregistraţi la ONRC au posibilitatea de a obţine informaţii despre toate înregistrările efectuate în registrul comerţului în dreptul firmei prin solicitarea unui raport istoric, document care prezintă, în ordine cronologică, toate înregistrările şi menţiunile operate de la înfiinţarea entităţii şi până în prezent.
Modalităţile de a obţine raportul istoric sunt multiple, iar cea mai uzuală rămâne prezentarea la ghişeul ONRC (cu sediul în Bucureşti, Bulevardul Unirii, nr. 74) sau la ghişeele oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale (detalii aici). Astfel, pentru a solicita documentul, persoana desemnată să reprezinte compania în relaţia cu instituţia va completa acest formular, bifând la punctul VII.6. (pagina a doua) - raport istoric despre firmă în perioada ... (completându-se corespunzător cu perioada anume pentru care se doresc informaţii) sau opţiunea raport istoric complet, situaţie în care instituţia va furniza informaţii complete despre companie, de la momentul înfiinţării acesteia şi până în prezent.
Odată completat, formularul se depune la ghişeu, împreună cu dovada achitării taxei legale pentru eliberarea documentului. Concret, tariful perceput de Registrul Comerţului în acest caz este de 250 de lei pentru o firmă, iar pentru eliberarea mai rapidă a documentului, adică în maximum cinci zile, se aplică un tarif suplimentar de 30% (75 de lei), rezultând un total de 325 lei. De altfel, taxa poate fi achitată în numerar sau cu card bancar direct la casieriile Oficiului, precum şi cu mandat poştal sau ordin de plată.
Totodată, profesioniştii pot solicita eliberarea raportului istoric şi prin poştă, dar în această situaţie ONRC va percepe un nou tarif suplimentar, de 7,74 lei, plata urmând a se face prin ordin de plată. În acelaşi timp, există şi alte modalităţi de acces la astfel de informaţii, după cum urmează:
- prin e-mail, la adresa onrc@onrc.ro (plata se face prin ordin de plată sau la ghişeu) sau
- prin fax, la nr. +40213160829 (plata se face prin ordin de plată sau la ghişeu).
Notă: Pentru achitarea taxelor şi tarifelor legale aferente serviciilor prestate prin virament bancar/ordin de plată, se vor utiliza conturile de aici.
Nu în ultimul rând, companiile au la dispoziţie varianta solicitării şi obţinerii online a documentului amintit, după cum urmează:
- prin portalul ONRC, disponibil aici, fiind necesară utilizarea unei semnături electronice. În acest caz, plata tarifului se face prin card bancar sau ordin de plată.
- prin accesarea serviciului InfoCert, disponibil aici.
De altfel, contribuabilii pot accesa serviciul electronic din aprilie 2014, atunci când ONRC a dezvoltat serviciul InfoCert cu scopul de a creşte gradul de operativitate în relaţia cu beneficiarii serviciilor Oficiului (cetăţeni, mediu de afaceri, administraţie publică, alte entităţi), prin furnizarea de documente cu semnătură electronică, în mod automat, fără intervenţia operatorului de date şi fără a fi necesară semnătură electronică din partea solicitantului, 24 de ore din 24, şapte zile din şapte.
Pentru a utiliza serviciul InfoCert, companiile trebuie să se înregistreze cu user şi parola la această adresă, după care să îşi dea acordul cu privire la termenii şi condiţiile de utilizarea a serviciului. Pasul următor îl reprezintă completarea profilului de utilizator cu numărul de ordine de la Registrul Comerţului şi codul unic de identificare (CUI). Odată parcurse aceste etape, firmele pot merge mai departe pentru a obţine certificatele constatoare. Pentru documentele solicitate, plata se efectuează electronic, prin utilizarea unui card bancar, iar la final solicitanţii vor primi o factură electronică.
Solicitarea altor documente ce prezintă informaţii punctuale despre firmă
În altă ordine de idei, firmele pot obţine informaţii punctuale din registrul comerţului şi prin intermediul altor documente, ca de exemplu:
- raport restrâns sau informaţii punctuale de bază, document care se solicită în baza acestei cereri şi a achitării tarifului legal de 8 lei. Raportul restrâns conţine următoarele informaţii: număr de ordine în registrul comerţului, denumire, formă juridică, cod unic de înregistrare, sediu social, durată de funcţionare, stare firmă, activitate principală, capital social, administratori, asociaţi/acţionari, date înregistrate în registrul comerţului potrivit cărora un anumit act sau fapt este ori nu este înregistrat.
- raport extins sau informaţii punctuale extinse - tariful perceput de ONRC pentru eliberare este de 24 de lei, fiind necesară completarea acestui formular. Raportul extins cuprinde următoarele date: număr de ordine în registrul comerţului, denumire, formă juridică, cod unic de înregistrare, sediu social, durată de funcţionare, stare firmă, activitate principală, capital social, administratori, asociaţi/acţionari, date înregistrate în registrul comerţului potrivit cărora un anumit act sau fapt este ori nu este înregistrat, activitate secundară, activităţi autorizate, administratori/reprezentanţi pentru sucursale/ subunităţi/ sedii secundare, cenzori, informaţii (cinci indicatori) din situaţiile financiare anuale disponibile, alte informaţii, după caz.
- informaţii din situaţiile financiare anuale - în acest caz, se eliberează cinci indicatori financiari - cifră de afaceri, profit brut, pierderi, profit net, număr mediu de salariaţi - împreună cu informaţiile punctuale extinse sau separat. Tariful perceput este de 24 de lei/firmă, iar pentru eliberarea mai multor indicatori financiari din fiecare bilanţ anual se va aplica un tarif suplimentar de 24 lei.
Notă: În acest articol am explicat cum poate fi obţinut certificatul constatator al unei firme de la ONRC şi ce informaţii cuprinde acesta.