În contextul în care noua platformă a Oficiului Național al Registrul Comerțului (ONRC) nu a îndeplinit așteptările, generând mai multe probleme decât soluții și ducând la o situație inacceptabilă pentru utilizatori, Ministerul Justiției (MJ) a propus săptămâna trecută câteva soluții temporare care să reducă impactul negativ al implementării noii platforme. Aprobate miercuri de Guvern și publicate acum puțin timp în Monitorul Oficial, măsurile constau în desemnarea temporară a altor angajați care să îndeplinească atribuțiile registratorilor. Citește articolul
În data de 1 august 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului a lansat noua sa platformă online, menită să revoluționeze modul în care se înființează și gestionează entitățile juridice în România. Anunțul lansării noii platforme online ar fi fost primit cu aplauze și entuziasm de către antreprenorii din România, dacă acest vis inocent nu s-ar fi transformat, peste noapte, într-un veritabil coșmar digital. În loc să aducă simplificare și eficiență, noua platformă a reușit să contrazică așteptările optimiste ale profesioniștilor, generând frustrări și confuzii. Ceea ce promitea să fie o revoluție a serviciilor publice care gestionează funcționarea societăților s-a dovedit a fi, în realitate, o nouă mare complicație, care pune la grea încercare răbdarea utilizatorilor. Teoretic, așa cum s-a susținut în presă, toate operațiunile derulate prin intermediul noii platforme ar trebui să fie finalizate cu succes în doar 24 de ore, fără a mai fi nevoie de vizite interminabile la ghișeu sau de dosare prăfuite. Practica e însă mult diferită de teorie: experiența ne arată că această reformă digitală generează haos, nu eficiență! Citește articolul
Portalul online al Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) va fi indisponibil pentru depunerea de cereri și declarații în perioada 16 - 25 iulie 2024, iar activitatea offline a ONRC și a oficiilor din subordinea sa va fi suspendată în perioada 19 - 25 iulie 2024, conform unui comunicat de presă recent. Citește articolul
A treia revizuire a Clasificării activităților din economia națională (CAEN), care se aplică efectiv din ianuarie, implică cel puțin o analiză internă la nivelul fiecărei societăți din România. Conform specialiștilor, firmele trebuie să-și dea seama dacă noua revizuire vine cu necesitatea de a actualiza, în perioada următoare, obiectul de activitate și, dacă da, să pună în mișcare formalitățile aferente. Citește articolul
A treia revizuire a Clasificării activităților din economia națională (CAEN) se aplică efectiv din 2025, iar această măsură vine la pachet cu posibile modificări interne pentru afacerile din România. Despre importanța existenței CAEN și despre efectele apariției noii revizuiri am vorbit cu Corina Roman de la Simion & Baciu. Citește articolul
Într-o hotărâre dată pe final de 2022, CJUE invalida accesul nelimitat al publicului la datele beneficiarilor reali, subliniind astfel tensiunea între dezideratul protecției datelor și cel al prevenirii infracțiunilor financiare în Uniunea Europeană (UE) și arătând necesitatea unei abordări echilibrate. CJUE a concluzionat că accesul nelimitat al publicului la toate datele beneficiarilor reali constituie o încălcare a vieții private și a protecției datelor, deoarece expune detaliile financiare și personale ale beneficiarilor reali la un număr nelimitat de persoane, ceea ce poate duce la utilizarea abuzivă a informațiilor. Deși accesul la registrele de beneficiari reali este considerat un instrument pentru creșterea transparenței în UE, CJUE a sugerat că obiectivele de transparență pot fi atinse și prin limitarea accesului pe baza interesului legitim. Decizia din 2022 deschide însă întrebări importante despre necesitatea și scopul publicării unor date personale extinse în documente oficiale și despre echilibrul dintre publicitatea legală necesară și protecția vieții private. De pildă, ne întrebăm de ce e necesară publicarea atâtor date personale ale asociaților firmelor din România în Monitorul Oficial. Citește articolul
În contextul schimbării cadrului legal primar al activității Registrului comerțului, Ministerul Justiției (MJ) a propus anul trecut noi tarife pentru informațiile și documentele eliberate, precum și pentru serviciile de asistență prestate, prin intermediul a trei proiecte de ordine ce ar fi trebuit să se aplice de la 1 ianuarie 2024. Ordinele au apărut însă abia azi în Monitorul Oficial și se vor aplica abia din 20 martie. Citește articolul
Senatul a dat luni primul vot asupra unei propuneri legislative ce prevede dublarea termenului de 15 zile pe care profesioniștii îl au la dispoziție să înregistreze la registrul comerțului mențiunile privind actele și faptele a căror înregistrare e prevăzută de lege. Citește articolul
Legea societăților urmează să fie modificată, în 11 noiembrie 2023, în așa fel încât desființarea firmelor la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) să fie amântă până ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) recuperează datoriile de la acestea. Măsura este prevăzută în legea cu reforma fiscală asumată de Guvern în Parlament. Citește articolul
Regulile actuale în funcție de care firmele și persoanele fizice interacționează cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) au fost simplificate și reîmpachetate într-o lege complet nouă, care a apărut în această vară în Monitorul Oficial și care intră astăzi în vigoare. Citește articolul