Într-o hotărâre dată pe final de 2022, CJUE invalida accesul nelimitat al publicului la datele beneficiarilor reali, subliniind astfel tensiunea între dezideratul protecției datelor și cel al prevenirii infracțiunilor financiare în Uniunea Europeană (UE) și arătând necesitatea unei abordări echilibrate. CJUE a concluzionat că accesul nelimitat al publicului la toate datele beneficiarilor reali constituie o încălcare a vieții private și a protecției datelor, deoarece expune detaliile financiare și personale ale beneficiarilor reali la un număr nelimitat de persoane, ceea ce poate duce la utilizarea abuzivă a informațiilor. Deși accesul la registrele de beneficiari reali este considerat un instrument pentru creșterea transparenței în UE, CJUE a sugerat că obiectivele de transparență pot fi atinse și prin limitarea accesului pe baza interesului legitim. Decizia din 2022 deschide însă întrebări importante despre necesitatea și scopul publicării unor date personale extinse în documente oficiale și despre echilibrul dintre publicitatea legală necesară și protecția vieții private. De pildă, ne întrebăm de ce e necesară publicarea atâtor date personale ale asociaților firmelor din România în Monitorul Oficial. Citește articolul
În contextul schimbării cadrului legal primar al activității Registrului comerțului, Ministerul Justiției (MJ) a propus anul trecut noi tarife pentru informațiile și documentele eliberate, precum și pentru serviciile de asistență prestate, prin intermediul a trei proiecte de ordine ce ar fi trebuit să se aplice de la 1 ianuarie 2024. Ordinele au apărut însă abia azi în Monitorul Oficial și se vor aplica abia din 20 martie. Citește articolul
Senatul a dat luni primul vot asupra unei propuneri legislative ce prevede dublarea termenului de 15 zile pe care profesioniștii îl au la dispoziție să înregistreze la registrul comerțului mențiunile privind actele și faptele a căror înregistrare e prevăzută de lege. Citește articolul
Legea societăților urmează să fie modificată, în 11 noiembrie 2023, în așa fel încât desființarea firmelor la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) să fie amântă până ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) recuperează datoriile de la acestea. Măsura este prevăzută în legea cu reforma fiscală asumată de Guvern în Parlament. Citește articolul
Regulile actuale în funcție de care firmele și persoanele fizice interacționează cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) au fost simplificate și reîmpachetate într-o lege complet nouă, care a apărut în această vară în Monitorul Oficial și care intră astăzi în vigoare. Citește articolul
Pentru a evita implementarea unor soluții diferite pentru aceeași problemă, la nivelul unităților sale teritoriale, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) va avea, în curând, o comisie specială. Aceasta se va ocupa, conform noii Legi a ONRC, fix de uniformizarea practicii de înregistrare în Registrul Comerțului, în relația cu persoanele fizice și cele juridice. Citește articolul
Noul cadru legal al relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede introducerea în premieră a unei proceduri prin care societățile să poată fi înființate în totalitate online. Procedura actuală de înființare a companiilor se poate derula numai parțial online. Citește articolul
Pentru noul tip de personal de specialitate care se va ocupa de înmatricularea societăților, noua Lege a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede o procedură specială. De principiu, solicitările vor fi soluționate în a doua zi după cea în care s-a depus solicitarea (în termen de o zi lucrătoare de la data depunerii cererii, mai precis) și prezența fizică la oficiile ONRC nu va fi necesară, de principiu. Citește articolul
Activitatea de înregistrare în Registrul Comerțului urmează să fie preluată, începând din toamnă, de persoane specializate care vor ocupa posturile nou-create de registratori din cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), conform unei legi noi. Măsura este așteptată de ani de zile, în condițiile în care activitatea de înregistrare ar trebui făcută de judecători delegați, iar Guvernul a stabilit în 2010 că, în mod excepțional, alte persoane din oficiile ONRC o pot desfășura până se înființează posturile de registratori. Citește articolul
Ținând cont de situația epidemiologică din țara noastră și pentru a preveni infectarea cu virusul SARS-CoV-2, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) anunță, printr-un comunicat de presă publicat joi, că, în următoarea perioadă, cei ce au de rezolvat o situație în relația cu autoritatea și trebuie să facă o vizită la unul dintre sediile acesteia vor trebui să respecte o serie de reguli speciale. Astfel, după cum anunță ONRC, asistența nu se poate acorda celor interesați la sediu decât dacă fac o programare în acest sens. Citește articolul