În contextul schimbării cadrului legal al relaționării persoanelor fizice și juridice cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), autoritățile păstrează regula înregistrării fiscale prin intermediul Oficiului. Doar că, mai nou, înregistrarea fiscală se face în baza unei cereri anexate la solicitarea de înregistrare în Registrul Comerțului, al cărei model a apărut recent în Monitorul Oficial. Până acum, nu exista un model de cerere pentru înregistrarea fiscală prin ONRC, ci doar se dădeau anumite informații în baza cărora se cerea de la Fisc acel cod unic. Citește articolul
În trecut, până la intrarea în vigoare a Legii 265/2022 (noua lege privind registrul comerţului), care are incidenţă asupra înregistrării la registrul comerţului, la înmatriculare, multe societăți obișnuiau să completeze în actul constitutiv ca obiect de activitate aproape toate activitățile economice prevăzute de Codul CAEN. Acum însă acest lucru nu mai e posibil. Iată de ce: Citește articolul
S-a întâmplat deseori ca autoritățile să pretindă operatorilor economici să înregistreze ca sediu secundar o locație cu privire la care a fost încheiat un contract de prestării servicii de depozitare, în caz contrar firmele riscând o amendă. Însă din punct de vedere juridic, cu excepția situației în care se desfășoară fie și parțial activitate în locația respectivă, depozitul nu trebuie înregistrat la registru ca sediu secundar. Citește articolul
Noul cadru legal al relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede introducerea în premieră a unei proceduri prin care societățile să poată fi înființate în totalitate online. Procedura actuală de înființare a companiilor se poate derula numai parțial online. Citește articolul
Pentru noul tip de personal de specialitate care se va ocupa de înmatricularea societăților, noua Lege a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede o procedură specială. De principiu, solicitările vor fi soluționate în a doua zi după cea în care s-a depus solicitarea (în termen de o zi lucrătoare de la data depunerii cererii, mai precis) și prezența fizică la oficiile ONRC nu va fi necesară, de principiu. Citește articolul
Certificatele de înregistrare emise firmelor și PFA-urilor sau întreprinderilor individuale/familale, în relația cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), urmează să fie editate, la cerere, și în format electronic, prevede noua Lege a ONRC. Această posibilitate nu există acum. Citește articolul
Una dintre schimbările importante care se vor introduce curând în relația cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) este că actele constitutive ale societăților vor putea fi încheiate și electronic, acestea fiind semnate electronic de fondatori sau de reprezentanții lor. În acest sens, Ministerul Justiției urmează să emită un ordin cu formularele-tip de acte constitutive care vor fi disponibile pentru încheiere electronică. Citește articolul
Activitatea de înregistrare în Registrul Comerțului urmează să fie preluată, începând din toamnă, de persoane specializate care vor ocupa posturile nou-create de registratori din cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), conform unei legi noi. Măsura este așteptată de ani de zile, în condițiile în care activitatea de înregistrare ar trebui făcută de judecători delegați, iar Guvernul a stabilit în 2010 că, în mod excepțional, alte persoane din oficiile ONRC o pot desfășura până se înființează posturile de registratori. Citește articolul
Pentru că mai multe oficii ale registrului comerțului din țară refuzau înregistrarea unor societăți pe codul CAEN 6920 care aveau exclusiv consultanța fiscală dintre cele trei tipuri de activități ce se regăsesc în această clasificare, în urma unui dialog interinstituțional, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a informat toate oficiile din țară să accepte și aceste tipuri de înregistrări, dar cu o condiție. Citește articolul
Firmele care trebuie să se înregistreze la Registrul Comerțului sunt obligate să depună la înmatriculare o declarație cu beneficiarii reali. Însă, conform unei prevederi noi, declarația nu mai este necesară dacă la înmatriculare se includ datele beneficiarilor reali direct în actul constitutiv. Citește articolul