În formă actuală, site-ul există de peste opt ani. Ani în care peste fundaţia iniţială s-au adunat multe petice şi dezvoltări rapide. Am crescut de la un site cu articole şi forum la o măgăoaie care oferă în acelaşi timp o publicaţie online, o comunitate de întrebări şi răspunsuri, conectare între consultanţi şi clienţi, servicii premium şi multe altele.
În tot procesul ăsta, am învăţat câteva lucruri interesante. Pe care poate ar fi bine să le citeşti şi tu.
1. Niciodată, o aplicaţie sau un site web nu vor fi perfecte decât foarte puţină vreme după momentul în care au fost lansate. În câteva săptămâni, după ce ai terminat cu rezolvarea bug-urilor de lansare, începi goana permanentă după adaptarea produsului la noutăţile tehnologice.
Aşa că o soluţie ar fi să nu tânjesti după perfecţiune. E greu să o atingi. Tot ce poţi face e să-ţi construieşti modular proiectul pentru ca mai apoi, când o fi nevoie, să îl poţi reconstrui pe bucăţi, fără să afectezi întregul. Aşa vei putea, în viitor, să încerci să menţii cât mai aproape de perfecţiune fiecare modul, deşi asta s-ar putea să te îndepărteze de adevărul tău scop, respectiv acela de a face produse utile şi cât mai uşor de folosit.
2. E foarte greu să construieşti ceva complex de la început. E şi mai greu să reconstruieşti un lucru complex. Imaginează-ţi un turn simplu, cilindric, pe care îl construieşti uşor-uşor de la fundaţie în sus. Se înalță, în timp, din ce în ce mai sus. Pe măsură ce zidarii se schimbă, uneori turnului îi cresc nişte mici braţe în stânga ori în dreapta, capătă ferestre înalte ori uşi spaţioase. Proiectul iniţial, de cele mai multe ori, rămâne doar o amintire plăcută.
Când vin turcii să spargă poarta turnului, îţi ranforsezi poarta, când arhitectul oraşului spune că de mâine trebuie să ai acoperiş cu patru pante, îţi faci acoperiş. Apoi vin comercianţii care vor tunel pe sub turn, să poată intra în voie. Faci şi tunel. Unii locatari vor camere mari, alţii - camere mici, motiv pentru care începi să faci camere adaptabile.
Cam aşa e în online, cu toate schimbările, ameninţările şi noutăţile ce se rostogolesc una după alta. Atacuri informatice, notificări ale Google care de la data x va penaliza website-urile care nu respectă anumite indicaţii etc., etc.
Acum, imaginează-ţi acest turn, construit de-a lungul secolelor. Stă acolo, puternic şi robust, semn clar al poziţionării tale în oraş. Şi mai imaginează-ţi ce înseamnă să îl reconstruieşti, frumos şi drept, fără braţe şi găuri ciudate. Cum e să îl reconstruieşti ţinând seama de toate lucrurile importante pe care a trebuit să le respecţi în toţi anii ăştia, de toate regulile pe care le-au pus alţii şi de toate serviciile pe care le-ai oferit deja locatarilor. E ceva interesant, nu?
3. O să vină sigur momentul în care accepţi că ai nevoie de o hartă să înţelegi ce ai creat în toţi anii ăştia. E, cumva, un lucru pe care mulţi îl iau de-a gata. "Cum adică nu ştiu eu ce e în site?". Poate ştii, dar e greu de crezut că poţi povesti, cu lux de amănunte, ce se leagă şi cu cine, în ce condiţie se lansează un serviciu ori se întrerupe altul, cine şi ce vede pe ce ecran, cum funcţionează facilitatea x ori facilitatea y şi tot aşa.
Noi am făcut o astfel de hartă. Am aflat că avem 85 de servicii distincte, funcţionale şi folosite, în acest moment, de cititorii AvocatNet.ro. Îşi pot face prieteni, pot posta status-uri pe wall-ul lor, pot urmări forumuri ori topic-uri, pot lega articole de forumuri, pot pune tag-uri pentru a-şi construi o listă de subiecte urmărite atât din articole, cât şi din forumuri etc. Facilităţi şi facilităţi, dezvoltate într-o goană permanentă de îmbunătăţire. Unele au avut succes, altele nu, însă e complicat să decizi de pe-o zi pe alta cine şi ce merge.
Peste toate astea, mai punem şi un algoritm extrem de complex care punctează cei peste 10.000 de consultanţi înscrişi în site, algoritm care ţine seama de peste 15 indicii atunci când dă o notă zilnică unui consultant, precum şi alţi algoritmi asemănători pe care trebuie să-i modificăm şi adaptăm din mers. Mda.
4. Dacă vrei să modifici un site astăzi, e o prostie să crezi că ai nevoie de un design pe care îl lipeşti pe ceva cod şi aia e. Poate asta ţine la un blog pe Wordpress. Ori poate se aplică la site-urile foarte mici, care au în spate puţine lucruri de care să ţină seama.
La un site mai măricel, procesul e ceva mai complex. După ce faci harta de care vorbeam mai sus, e important să-ţi dai seama ce e folosit şi ce nu din toate acele servicii. Tai şi spânzuri, îţi imaginezi cam cum ar putea evolua în următorul an serviciile care rămân şi te apuci de scris.
Apoi îţi imaginezi tipurile de cititor/utilizator/cumpărător care îţi accesează site-ul şi începi să gândeşti cu mintea lui. Ce fluxuri de acces foloseşte de obicei? E interesat de forum? Ce face, de regulă, cineva care utilizează forumul? Unde merge, ce-ar dori să aibă acolo, mereu la buricul degetului? Unde şi-ar dori să regăsească informaţia care îl interesează? Faci o lista de întrebări şi răspunsuri, începi să înţelegi cu adevărat cine şi cum te accesează, apoi treci la etapa următoare.
Google îţi impune ceva. Facebook îţi impune altceva. Vrei să construieşti o aplicaţie cât se poate de sigură. Iei în calcul toate aspectele astea şi multe altele care sunt vitale pentru tipul tău de afacere şi apoi le amalgamezi printre descoperirile de care vorbeam mai sus. Cum afectează ele fluxurile de mai sus? Dar serviciile în sine? Unde ai nevoie să modifici lucruri? Dar să le aşezi mai bine?
Felicitări! Ai ajuns la faza desenatului pe hârtie. Adică la faza unde îţi iei frumuşel câteva ore bune în fiecare zi, o doză mare mare de răbdare şi efort, pui faţă în faţă toate departamentele importante din companie şi te apuci să desenezi ce şi cum ai vrea să funcţioneze în site. Cu alte cuvinte, îţi desenezi viitorul site simplu, cu butoane şi text şi imagini, aşa cum ar trebui el să fie construit că urmare a cercetării anterioare.
Ia pagină cu pagină, flux cu flux, persoană cu persoană. Leagă între ele hârtiile care fac parte din acelaşi flux. Leagă între ele hârtiile care se construiesc pe baza aceluiaşi tip de cititor/utilizator/cumpărător. Îţi va lua ceva timp să faci asta. Şi nu te aştepta să fie doar o săpămână. Ideal ar fi să spargi procesul în câteva ore pe zi, o dată pe săptămână, pentru că altfel vei ajunge să vorbeşti singur(ă) şi să uiţi cu adevărat de ce te duci la birou. Într-o companie normală nu există oameni care să facă doar asta, deci e de înţeles că ar fi util să te mai ocupi şi de job-ul tău din companie.
Ia toate rezultatele muncii de la pasul anterior, explică-le în scris cât mai bine şi dă-le unui designer care să le pună în valoare cum trebuie. Alege culori, alege palete de culori, alege cum o să fie fundalul, cum vor fi butoanele şi ce anume vor vedea oamenii care se uită de pe mobil ori de pe desktop etc. O să trebuiască să faci faţă unui ping-pong serios de întrebări şi răspunsuri, dar aminteşte-ţi că nu ai ce face. Acum, practic, se conturează cu adevărat toată muncă ta din ultimele luni. Să cedezi acum ar fi că şi cum ţi-ai arunca la coş toate orele acelea multe în care ţi-ai bătut capul să înţelegi ce ar trebui să faci.
Ar fi bine, apoi, să dai acest design, pentru feedback, unui număr de utilizatori constanţi ai produsului tău. O să observi, invariabil, că anumite lucruri li se vor părea inutile sau construite prost. Ori că nu vor înţelege de ce un buton trebuie să fie undeva şi nu în altă parte. Ar fi bine să iei acest feedback şi să îl înglobezi în design-ul tău, făcând modificări acolo unde e nevoie.
Apoi, bineînţeles, urmează o altă etapă interesantă. Odată venit designul, mizând pe faptul fericit că designerul a reuşit să şi "spargă" designul cum trebuie, o să ai de lucru cu echipa de programare (un design "spart" înseamnă o poză care a fost rescrisă în cod html, cu toate funcţionalităţile acestei transpuneri). Care programatori, invariabil, o să îţi explice cum că de la design ceva n-a venit cum trebuie şi că, poate, e nevoie să reiei procesul pe anumite bucăţele. În tot timpul asta, cu excepţia cazului în care ai în companie profesionişti care să testeze produsul, va fi nevoie să faci pe testerul. Eu am mare noroc cu Doru, care reuşeşte să şi testeze, de multe ori, produsele pe care le face, şi pentru asta îi mulţumesc. Uneori, însă, nu are timp să o facă cum trebuie, aşa că e nevoie de ajutor.
Felicitări! Tocmai ai mai terminat un pas important. Odată ce ţi se pare că ai un produs final, ai ajuns, de fapt, cam la 75% din drumul tău. Pe rând, va mai fi nevoie să testezi în condiţii de stres noua construcţie (ce se întâmplă dacă 1, 2, 3.000 de oameni dau click pe un anumit buton ori accesează o anumită pagină etc., etc.), să refaci principiile de SEO pe care e construit site-ul şi aşa mai departe.
Acum urmează momentul în care trebuie să oferi produsul tău spre testare unui număr relativ mic de consumatori/cititori/vizitatori. De ce? Pentru că, dacă are erori de funcţionare, ar fi bine să le poţi testa şi înţelege în acest grup restrâns. N-ai vrea să te faci de râs în toată audienţă ta deodată, nu?
Odată ce te-ai asigurat că totul e în regulă, probabil că e momentul să începi să te bucuri. Ar trebui să o faci, pentru că de mâine o să reînceapă grijile. Google tocmai ţi-a zis că n-ai voie cu cine ştie ce tip de informaţie/structura în site de la 1 ianuarie anul viitor, aşa că e momentul să reîncepi construcţia.
Doar că, de data asta, ai gândit modular şi n-o să mai fie nevoie să refaci turnul de la capăt.
5. Orice refacere importantă a unui site foarte accesat vine cu un soi de contestare agresivă a noii interfeţe de către cititorii care s-au obişnuit cu vechea interfaţă. Am păţit asta şi în trecut şi sunt sigur că o să o păţim şi în viitor. Mulţi oameni, în special după 20 de ani, preferă să se joace în nişte limite pe care le cunosc deja. N-au chef să descopere lucruri şi nici să-şi schimbe fluxul de navigare. Dacă pot da click-click, să ştie unde ajung, totul e perfect. Atunci când schimbi ceva, ţine cont de acest lucru. Schimbarea trebuie să curgă natural, să amintească puţin de vechile fluxuri şi nu să le modifice radical.
6. Nu trebuie să pierzi niciodată din vedere ideea că participi la un proces care trebuie să aibă o finalitate clară. Vrei ca oamenii să poată pune întrebări mai multe, să poată răspunde la mai multe întrebări, să poată accesa articole mai relevante pentru problema lor etc. Toate aceste ţinte ar trebui să poată fi regăsite în planurile pe care le faci şi, apoi, în produsul pe care l-ai dezvoltat.
7. N-am detaliat, mai sus, lucruri care ţin de branding, de marketingul lansării şi multe altele. Nu le-am pus în poveste pentru că sunt multe şi complicate şi, dacă vrei să le faci cu adevărat şi nu ştii despre ele, probabil că o să ai nevoie să citeşti mult ori să apelezi la un specialist să te ajute. Etapele respective sunt, însă, extrem de importante şi pot face diferenţa dintre un lucru bun şi unul mediocru ori prost.
8. E un citat care spune că dacă nu ţi-e jenă cu produsul tău, înseamnă că nu eşti un manager bun. Eu simt asta de mult timp, la scurtă vreme după ce lansez produse. În minte îmi vin mai degrabă lucrurile pe care aş fi dorit să le facem, dar nu am reuşit să le implementăm acolo, lucrurile pe care le-am lăsat pentru viitor şi aşa mai departe.
Cu timpul, însă, mi-am dat seama că asta e, mai degrabă, o problemă a celor apucaţi de mania perfecţiunii şi că n-ar trebui luată în seamă atât de serios. Până la urmă, contează dacă rezultatele noului produs rămân acolo unde ţi-ai dorit să fie. Restul sunt doar probleme cu capul.
9. Ca de final de articol extrem de lung, iată şi un mic preview la noul look AvocatNet.ro. În toamnă, o să îl vedeţi online, mai întâi pe zona de mobil, iar apoi pe toate micile şi marile ecrane.
P.S.: Mulțumesc, Roxana, Doru, Vlad, Geani, Bogdan pentru implicare. Cred că am reușit împreună să facem ceva interesant.
Dacă îți place cum scriu, vezi și cartea asta. Are recenzii bune de la oameni interesanți. Cine știe, s-ar putea să fie o lectură interesantă.
Comentarii articol (5)