Nu încerca să construiești chiar de la început un plan de afaceri complex. Nici chiar oamenii experimentați nu reușesc acest lucru, decât după încercări succesive. Cea mai bună soluție e să scrii, la început, ideile principale ale viitorului pe care ți-l dorești pentru compania ta. Pune-le pe hârtie sub forma unei liste. Apoi, gândește-te care dintre ele sunt viabile sau nu. Uite o listă de întrebări care te-ar putea ajuta să îți dai seama ce anume trebuie pus pe hârtie la prima vedere:
- Care este problema indentificată de tine?
- Care este soluția identificată de tine?
- Cum arată produsul ori serviciul care ar trebui să rezolve această problemă pentru clienții tăi?
- Cum pot avea acces clienții tăi la acel produs ori serviciu? (îl comandă, se livrează online, se livrează doar în persoană - ex. Servicii stomatologice etc.).
- Există și alți comercianți / ofertanți care oferă în piață produse ori servicii similare?
- Dacă nu, există cumva un motiv pentru care n-a făcut nimeni acest lucru până acum?
- Daca da, cu ce te diferențiezi tu de acești ofertanți?
- Cum s-ar putea promova cel mai bine serviciul / produsul tău pentru a putea fi cumpărat de publicul tău țintă?
- Cât te costă producția bunului sau furnizarea serviciului?
- Cât te costă campania de marketing prin care ar trebui să ajungi la clienți?
- Cât te costă livrarea produsului către clienți?
- De câti oameni ai avea nevoie pentru ca afacerea ta să funcționeze corect?
- Ce venituri ar trebui să genereze afacerea ta, pentru ca toate cheltuielile de mai sus să fie întreținute lunar (să ajungi pe breakeven)?
- Ai nevoie de o investiție? Dacă da, cât de mare ar trebui să fie și în ce direcție, punctual vorbind, ar trebui orientată?
- Te vezi susținând afacerea asta, cu muncă zilnică, constantă, timp de 10 ani de acum înainte?
Sigur, întrebările pot fi nesfârșite, ca întindere, dar m-am oprit la un număr acceptabil ce te-ar putea ajuta să creionezi în bună măsură multe puncte importante ale planului tău de afaceri. Apoi, odată ce ai răspunsurile puse pe hârtie, încearcă să gândești în termeni de timp.
Dacă aș începe mâine, ce aș face în prima zi? Ce aș face în prima lună? Dar în a doua? Și tot așa, până la momentul la care ți se pare improbabil să poți defini viitorul într-un mod coerent. Apoi, imediat ce ai ajuns să ai un document de care să te poți lega, începe să definești fiecare lună din următorul an (cel puțin) prin prisma lucrurilor pe care va trebui să le faci, să le dai și să le aștepți de la afacere:
Ianuarie 2020: ar trebui să investesc xx lei, să fac x și y lucruri (să angajez pe cineva pe poziția de …, pe cineva pe poziția de … etc.), iar afacerea ar trebui să ajungă, astfel, să fie la nivelul z.
Februarie 2020: ar trebui să investesc xx lei, să fac (eu sau colegii mei angajați) x și y lucruri, iar afacerea să genereze z venituri.
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Deschizi o afacere? Probleme și soluții pe care ar trebui să le analizezi chiar de la început. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (0)