Una dintre erorile fundamentale pe care le fac oamenii atunci când pornesc o afacere e legată de sensul afacerii în sine. Cu excepția cazului în care vorbim despre lucruri așezate deja (faci o afacere să facturezi un aranjament care funcționează deja), o afacere înseamnă, în primul rând, focalizarea pe o anumită problemă și oferirea unei soluții la problema în cauză. O afacere care produce mobilă pornește de la ideea că oamenii au nevoie să stea pe ceva, să doarmă pe ceva etc., o afacere care oferă servicii de curierat pornește de la ideea că oamenii și companiile încă își mai trimit scrisori și colete.
Răspunde la situațiile de mai jos atunci când te gândești să începi o afacere
E important ca, deși problema există, să fii în stare să oferi o soluție mai bună ca a altora la această problemă. Altfel, e în van toată aventura ta în afaceri. Simplist, deci, hai să urmăm firul logic al definirii unor elemente importante pe care trebuie să le construiești înainte de a construi o afacere de succes:
1. Care e problema pe care eu cred că o pot rezolva? E o problemă reală, susținută de cifre, studii și date palpabile sau e o problemă pe care doar o presupui? Dacă ți se întâmplă ție ceva, nu înseamnă că toată lumea pățește același lucru. Spre exemplu, să spunem că ai identificat faptul că mulți copii din anturajul tău suferă din pricina fricilor (de monștri, de întuneric etc).
2. Cât de întâlnită e problema în cauză? Mulți oameni cred că dacă ceva se întâmplă lor și câtorva prieteni, e o probă suficientă a existenței unei probleme reale în piață. În realitate, afacerile se bazează pe grupe mari de cumpărători. Ca să continuăm cu exemplul de la punctul 1, poți identifica studii și cifre care să îți dezvăluie adevărata magnitudine a acestei probleme? E o problemă generală sau e afectată, mai degrabă, de cultură și alte elemente specifice fiecărui grup social?
3. E o problemă care afectează consumatorii (persoane fizice) sau companiile?
4. Cum arată cumpărătorul standard al soluției pe care o poți oferi tu? Întotdeauna, cumpărătorul este un cumul de tipologii, nu o singură tipologie. Încearcă să pui pe hârtie fiecare astfel de cumpărător-tip în parte (specialiștii le-ar spune user personal).
5. Există deja, în piață, furnizori de soluții pentru problema pe care ai vrea să o rezolvi tu? Dacă există, ce te face pe tine să crezi că ești mai bun decât ei (prețul, calitatea, inovația etc.)? Dacă nu există, nu cumva acest fapt, în sine, e un motiv pentru care n-ar fi bine să te apuci de afacerea în cauză (poate au încercat mulți alții, deja, dar e complicat de răzbit în piață)? În exemplul fricilor copiilor, răspunsul e, evident, Da! Există edituri / furnizori de servicii care își doresc să rezolve această problemă. Ce te-ar face pe tine să fii mai bun decât ei? Răspunsul e, întotdeauna, mai puțin legat de calitatea produsului și mai mult legat de distribuția acestuia. Degeaba ai cele mai frumoase povești din lume, dacă nu reușești să le faci cunoscute decât familiei tale, prietenilor și unui număr de străini care însă crește într-un ritm foarte lent. În plus, gândește-te dacă problema pe care ai identificat-o tu poate fi rezolvată prin intermediul unui alt produs, existent deja pe piață? Dacă mâine Google lansează un serviciu similar, mai ai o piață (multe afaceri se văd înghițite de astfel de giganți care le studiază inițial, apoi le concurează țintit)?
6. Există și, dacă da, care e bariera de intrare în piața despre care vorbim? Bariera de intrare este acel tip de investiție / cheltuială / sacrificiu pe care ar trebui să îl facă un furnizor dacă ar vrea să intre pe piața în cauză (tehnologie, autorizații speciale, investiții financiare, o anumită specializare a oamenilor etc.). În exemplul fricilor copiilor, bariera de intrare va fi dată, în primul rând, de conținut (texte, ilustrații, animații, aplicații mobile sau ce îți imaginezi că ar fi soluția problemei), de distribuție (ex. câtă reclamă va trebui să faci soluțiilor tale pentru a ajunge la consumatori?) și de alte elemente specifice (ex. ai nevoie de autorizări speciale să dezvolți acea soluție?).
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Deschizi o afacere? Probleme și soluții pe care ar trebui să le analizezi chiar de la început. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (0)