Persoanele care obțin venituri din chirii trebuie să le declare la organele fiscale teritoriale pentru a fi impozitate conform legii. Veniturile din chirii (sau "veniturile din cedarea folosinței bunurilor", așa cum le denumește Codul fiscal) sunt impozabile, iar obligația de plată a impozitului în acest caz aparține fie proprietarului imobilului închiriat, fie uzufructuarului sau celui care deține cu orice alt titlu spațiul care se închiriază.
Documentele necesare pentru înregistrarea la Fisc a acestor venituri sunt următoarele:
- contractul de închiriere (un exemplar în original va rămâne la organul fiscal);
- formularul 220 (în două exemplare pentru fiecare proprietar, coproprietar, uzufructuar, alt deținător);
- actul de deținere, în copie și original, al celui care închiriază imobilul respectiv (act de proprietate, contract de uzufruct etc.);
- actele de identitate ale părților, în copie și original (dacă însă chiriașul este persoană juridică, este necesar actul de identitate al reprezentantului legal al persoanei juridice și certificatul de înregistrare fiscală al persoanei juridice respective);
- acordul asociației de proprietari/locatari, în copie, în cazul închirierii în scopul stabilirii sediului social sau punctului de lucru (dacă este vorba de un chiriaș persoană juridică).
Potrivit ghidului întocmit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) special pentru acești contribuabili, cât și a ghidului privind informațiile necesare completării formularului 220, termenul în care trebuie să se facă înregistrarea la organele fiscale este de 30 de zile de la data încheierii contractului de închiriere.
Organul fiscal competent căruia contribuabilul trebuie să i se adreseze pentru înregistrare este:
- organul fiscal în a cărui rază teritorială își are adresa de domiciliu, potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv (reședința), în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;
- dacă nu are domiciliul fiscal cunoscut sau nu are domiciliu fiscal în România, competența revine organului fiscal în raza căruia se face constatarea contractului respectiv;
- în cazul persoanelor fizice nerezidente şi care au obligaţia sau optează să îşi desemneze, potrivit legii, un împuternicit în România sau pentru care se numeşte un curator fiscal, potrivit legii, competenţa de administrare revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului sau curatorului fiscal, după caz.
Notă: Mai multe informații în ceea ce privește valoarea impozitului, modul de calcul, cine are calitatea de contribuabil și ce riscă dacă nu declară veniturile puteți afla din acest articol.
Unele organe fiscale impun declararea veniturilor în 15 zile, în loc de 30
Cu toate că prevederile legislației fiscale (Codurile fiscal și de procedură fiscală) și documentația de îndrumare întocmită de ANAF conduc fără dubiu la informațiile pe care le-am prezentat mai sus în ceea ce privește obligația de declarare și documentele necesare, există administrații fiscale teritoriale care au practici diferite în aceste privințe. Cu alte cuvinte, unele dintre acestea au cerințe diferite față de cele pe care vi le-am prezentat mai sus în ceea ce privește documentele necesare și termenul de declarare.
Spre exemplu, administrațiile fiscale din Galați și sectorul 2 al Capitalei impun contribuabililor un termen mai mic pentru declararea veniturilor din chirii. Astfel, acestea prevăd declararea în termen de 15 zile a veniturilor, în loc de 30. În plus, sunt solicitate la declarare toate exemplarele în original în care s-a întocmit contractul de închiriere (contractul de închiriere trebuie să fie încheiat în original în atâtea exemplare câte părți sunt în contract - de cele mai multe ori, două - iar un exemplar în plus este necesar pentru că el va rămâne la organul fiscal atunci când declarăm veniturile).
De asemenea, acestea solicită contribuabilului să se prezinte și cu certificatul de performanță energetică al imobilului, în copie, cu excepția situației în care se închiriază o clădire independentă, cu o suprafață utilă mai mică de 50 de metri pătrați (obligația deținerii acestui certificat la construire, vânzare și închiriere este prevăzută în Legea nr. 372/2005 privind performanța energetică a clădirilor).
În altă ordine de idei, administrația fiscală din Arad solicită contribuabilului depunerea unui extras de carte funciară pentru a dovedi titlul cu care deține imobilul pe care îl închiriază.
Voi ați întâmpinat cerințe diferite ale organelor fiscale atunci când ați fost să declarați veniturile din chirii? Povestiți-ne experiența voastră și o includem în articol.