Acum, mai mult ca oricând, capacitatea unei companii de a reține și de a loializa angajații cu potenţial a devenit o adevărată provocare. Ce trebuie să facă o companie pentru a-și păstra angajații valoroşi? Cum procedezi atunci când un angajat bun îți cere o mărire de salariu înainte să accepte oferta unei alte companii? Cum procedezi atunci când motivarea financiară nu mai funcționează?
Chiar dacă în situații-limită companiile optează pentru reduceri de personal, efectele acestor decizii nu vor întârzia să apară. Clienţii din ce în ce mai exigenți, atmosfera de lucru tensionată, stresul, orele suplimentare sunt elemente care pot afecta performanțele pe termen lung ale echipei.
Pentru a evita astfel de situații și pentru a păstra oamenii buni în echipă, specialiștii în resurse umane trebuie să ia în calcul, pe lângă creșterea salariilor, și alte beneficii și măsuri tactice pentru loializarea acestora. Motivarea financiară e o condiție necesară, însă insuficientă pentru motivarea angajaților pe termen lung.
Acordarea unor beneficii personalizate, în funcție de nevoile fiecărui angajat
Angajaţii valoroşi sunt persoane care au stimă de sine dezvoltată, au investit de-a lungul timpului în educația sau abilitățile lor, ocupă poziţii-cheie, sunt responsabili și își îndeplinesc sarcinile fără să se simtă constrânși de managementul companiei.
Potrivit biroului de statistică al UE, două treimi dintre companii se vor confrunta cu un deficit de abilități interne în următorii trei-cinci ani, iar doar 30% dintre angajaţi sunt mulțumiți de oportunitățile viitoare de carieră din cadrul companiilor în care lucrează. Pentru a-i păstra în echipă pe cei deja valoroşi, provocarea companiilor este să găsească soluții personalizate avantajoase atât pentru angajat, cât și pentru cei care dețin afacerea.
Metodele de retenție diferă în funcție de anumite criterii, cum ar fi vârsta, preocupările și stilul de viață al fiecăruia. Ceea ce ar putea fi avantajos pentru un angajat de 20 de ani ar putea fi considerat nesemificativ pentru un angajat de 45 de ani. Dacă ținem cont de aceste nevoi, performanțele la locul de muncă ale fiecărui angajat ar putea fi cu mult îmbunătățite.
Specialiștii în resurse umane, precum și managerii companiilor au posibilitatea să dezvolte strategii de loializare în colaborare cu angajații, astfel încât așteptările să fie de la început aliniate și transparente. Potrivit biroului de statistică UE, printre beneficiile cele mai dorite de către candidaţi se regăsesc, în ordinea preferinţelor, asigurările medicale, primele de sărbători, tichetele de masă şi tichetele cadou. Pe de altă parte însă, în ceea ce privește nivelul salarial, aproape 60% dintre angajaţi spun că le-ar plăcea să aibă mai mult timp liber decât creşteri salariale.
Formulele flexibile cu privire la programul de muncă, posibilitatea de a lucra de acasă într-o perioadă agitată la birou, adoptarea unei culturi organizaţionale bazate pe managementul performanței și încredere în potențialul fiecărui angajat sunt doar câteva dintre beneficiile non-financiare prin care companiile își pot păstra în echipă membrii valoroşi și își pot atrage, în aceeași măsură, foștii angajați competitivi.
Asigurarea permanentă a unei comunicării interne transparente
O componentă importantă de luat în considerare de către reprezentanții departamentelor de resurse umane pentru a-și păstra angajaţii-cheie este, fără îndoială, asigurarea unei comunicări interne transparente zilnice.
Reprezentanții tinerei generații, spre exemplu, se așteaptă să aibă la îndemână un instrument prin care aceștia să poată interacționa direct atât cu colegii din alte departamente, cât şi cu superiorii ierarhici, un sistem prin care nevoile lor să fie comunicate transparent și direct, unde să le fie evaluate și valorificate performanțele și care să le asigure responsabilizarea middle și top managementului față de munca pe care o depun.
Astfel, ar fi sănătos dacă firmele ar acorda o mai mare importanță planurilor de carieră ale acestora, gândind strategic programe de training sau de dezvoltare profesională pe care să le ofere angajaţilor. Chiar și în companiile mici și medii se pot găsi soluții de perfecționare a angajaților prin organizarea unor cursuri interne ținute de către fiecare manager de departament. Iar la rândul lor, managerii de departamente valoroși pot fi trimiși la cursuri de perfecționare profesională, care să le asigure investiția continuă în direcția în care au nevoie.
Sinteza de mai sus face parte dintr-o campanie informativă specială, dedicată domeniului HR, dezvoltată de AvocatNet.ro, în parteneriat cu Persons România, agenție integrată de resurse umane. Toate articolele publicate în cadrul campaniei sunt disponibile pe pagina de autor a partenerului nostru. |