Relația de zi cu zi a contribuabililor cu Fiscul a suferit anul acesta mai multe modificări, printre care unele referitoare la datorii, obligații declarative, impozite și taxe sau comunicarea actelor administrativ-fiscale. Astfel, redacția noastră a selectat cele mai importante opt schimbări apărute în ultimele 12 luni.
Mai exact, în continuare poți citi, printre altele, despre:
- schimbarea plafoanelor pentru includerea pe listele datornicilor;
- noua procedură de instituire a măsurilor asigurătorii;
- suspendarea anumitor obligații declarative;
- declararea contractelor încheiate cu străinii;
- schimbarea regulilor de includere în lista celor ce aplică sistemul TVA la încasare.
1. Scapi de executarea silită dacă statul îți datorează bani și tu îi datorezi lui
Firmele care au datorii la stat, dar care, în același timp, au bani de primit de la autoritățile publice, pot să scape de executarea silită, așa cum prevede, de la 1 ianuarie, Codul de procedură fiscală. Totuși, regulile exacte pentru aplicarea facilității trebuiau stabilite prin ordin al Fiscului, ceea ce s-a întâmplat abia în decembrie. Citește aici despre procedură.
2. Plafoanele de includere pe listele datornicilor, majorate
Valorile minime ale datoriilor, în funcție de care Fiscul decide dacă să includă sau nu un contribuabil pe listele publice ale datornicilor, au fost majorate în primăvară, la scurt timp după ce au fost stabilite. De exemplu, o firmă mică trebuie să aibă datorii de peste 10.000 de lei ca să figureze pe „lista rușinii”, față de doar 500 de lei, cât era inițial. Schimbările sunt tratate pe larg în acest articol.
3. Avem o procedură proaspătă de instituire a măsurilor asigurătorii
În septembrie a fost introdusă o procedură de instituire a măsurilor asigurătorii dispuse de organele fiscale în activitățile lor de control și de inspecţie. Bine de știut este faptul că Fiscul poate recurge la asemenea măsuri doar în cazuri excepționale, acestea având rolul de a preveni posibile sustrageri de la verificări ale datornicilor. Detalii despre subiect sunt aici.
4. Depunerea declarațiilor 392A și 392B, suspendată
Executivul a decis recent, prin intermediul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2016, să suspende obligația depunerii declarațiilor informative 392A și 392B până la 31 decembrie 2019. Totodată, regula este valabilă și în cazul formularului 393. Despre suspendarea depunerii acestor documente am scris mai multe aici.
5. Contractele cu străinii care prestează servicii în România trebuie declarate la Fisc
Contribuabilii care încheie contracte cu străinii ce prestează servicii în țara noastră sunt obligați să le declare la Fisc cu ajutorul formularului 017, ce a fost modificat toamna aceasta. Dacă vrei să afli mai multe, poți parcurge sinteza de aici.
6. Firmele ce nu se înregistrează fiscal la timp sunt luate în evidență din oficiu
Contribuabilii care nu depun în timp util declarația de înregistrare fiscală ca plătitor de salarii sunt înregistrați fiscal din oficiu, conform unui ordin din octombrie al Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Totodată, acest lucru se poate produce și la cererea altei autorități ce administrează creanțe fiscale. Regulile nu sunt tocmai noi, acestea au fost actualizate în urma schimbării sistemului fiscal. Detalii, aici.
7. Includerea în lista celor ce aplică sistemul TVA la încasare se face la cerere
Începând din primăvară, societățile ce aplică sistemul TVA la încasare nu mai sunt înscrise automat într-un registru public special, ci doar la cerere. Toate informațiile despre această schimbare pot fi găsite aici.
8. Contribuabilii pot primi zeci de documente fiscale prin e-mail
În luna decembrie, Fiscul a stabilit o procedură ce permite contribuabililor să primească, prin intermediul poștei electronice, peste 30 de acte administrativ-fiscale. Printre acestea se numără, de exemplu, titlurile executorii, somațiile, adresele de înființare a unei popriri, înștiințările de compensare/restituire sau avizul de inspecție fiscală. Lista completă este disponibilă aici, alături de instrucțiunile ce trebuie urmate pentru comunicarea documentelor respective prin e-mail.