Data de 1 februarie 2017 coincide cu intrarea în vigoare a mai multor noutăţi fiscale, introduse în legislaţia autohtonă prin intermediul unor acte normative publicate în ultimele săptămâni în Monitorul Oficial, dar ale căror prevederi se aplică de azi înainte.
Cum schimbările vizează mai multe zone ale fiscalităţii şi sunt numeroase, în articolul de faţă sintetizăm cele mai importante reglementări ce au intrat astăzi în vigoare. Concret, este vorba despre:
- majorarea plafonului până la care firmele se pot înscrie ca microîntreprinderi şi noul regim fiscal aplicabil acestora;
- impozitarea vânzărilor de imobile şi scutirea de impozit pentru anumite tranzacţii ce implică vânzarea de case şi terenuri;
- noi prevederi referitoare la plata contribuţiilor de sănătate şi pensii;
- scutirea de impozit pentru salariaţii firmelor care aplică impozitul specific şi desfăşoară activităţi sezoniere;
- eliminarea contestatului formular 088;
- deducerea abonamentelor medicale pentru salariați;
- eliminarea a zeci de taxe şi tarife, printre care taxele percepute la Registrul Comerţului şi taxa radio-TV;
- scutirea de impozit pentru programatori.
Notă: Primele trei noutăți de pe listă pot fi văzute de către toți cititorii, însă celelalte cinci sunt disponibile doar pentru abonații la serviciul nostru premium.
1. Plafonul pentru microîntreprinderi creşte la 500.000 de lei
Plafonul de venituri până la care o firmă se poate înscrie ca microîntreprindere a fost majorat în ianuarie 2017, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2017, astfel că, începând din februarie 2017, este considerată microîntreprindere persoana juridică ce în exercițiul financiar anterior nu a depășit venituri de 500.000 euro, echivalent în lei.
Prin urmare, societăţile comerciale care au realizat venituri de până la 500.000 de euro în 2016 îşi vor modifica sistemul de impunere, devenind din februarie 2017 plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor. Singurele firme care scapă de această obligație sunt cele care au capital social de cel puțin 45.000 de lei, ele putând să opteze pentru impozitul pe profit.
În plus, impozitul pe venit aplicat microîntreprinderilor cu un singur salariat a fost redus de la 2% la 1% (procent aplicabil şi entităţilor de acest tip ce au mai mult de un salariat), în timp ce microîntreprinderile fără salariaţi aplică, în continuare, o cotă de impozitare de 3%.
Notă: Detalii suplimentare despre noul regim fiscal aplicabil microîntreprinderilor găsiţi aici şi aici.
2. Vânzările de case și terenuri sub un anumit plafon, scutite de impozit
Tot de azi înainte, persoanele care vând case și terenuri sunt impozitate diferit faţă de până acum, în sensul că tranzacțiile sunt scutite de impozit dacă se încadrează în plafonul de 450.000 de lei. Cât despre tranzacţiile ce depăşesc această sumă, lor li se aplică o cotă unică de impozitare de 3%.
„La transferul dreptului de proprietate și al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcțiilor de orice fel și a terenurilor aferente acestora, precum și asupra terenurilor de orice fel fără construcții, contribuabilii datorează un impozit care se calculează prin aplicarea cotei de 3% asupra venitului impozabil. Venitul impozabil se stabilește prin deducerea din valoarea tranzacției a sumei neimpozabile de 450.000 lei”, scrie în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2017.
Schimbarea modului de impozitare este introdusă de Executiv pentru a încuraja vânzarea caselor și terenurilor, astfel încât să fie stimulată industria de construcții, în special în cazul construirii de locuințe. Totodată, Guvernul vrea ca în acest fel să reducă numărul de muncitori care pleacă în afara granițelor țării.
Notă: Mai multe explicaţii despre acest subiect citiţi aici.
3. CAS şi CASS pentru salariaţi nu se mai plafonează
Tot începând de azi, salariaţii datorează CAS şi CASS la tot venitul realizat, în condiţiile în care, în luna ianuarie 2017, aceste contribuţii au fost plafonate la nivelul a cinci salarii medii brute.
Astfel, începând cu veniturile din salarii aferente lunii februarie 2017, plafonul echivalent cu cinci salarii medii brute este eliminat pentru persoanele care obţin venituri din salarii, astfel că acestea vor plăti contribuţiile sociale pentru întregul venit realizat.
Măsura eliminării plafonului echivalent cu cinci salarii medii brute la calculul CASS este valabilă, tot de azi încolo, şi pentru persoanele care obţin exclusiv venituri din investiţii (dobânzi, dividende) sau din alte surse (contracte civile). Automat, aceste persoane nu vor plăti CASS pentru aceste venituri dacă obţin, concomitent, şi venituri din salarii, activităţi independente, pensii, şomaj etc.
În ceea ce priveşte contribuţia la pensii, plafonarea bazei de calcul este valabilă atât pentru pentru contribuția individuală suportată de persoana fizică angajată (10,5%), cât și pentru contribuția datorată de angajator (15,8%).
Totodată, actul normativ păstrează plafonarea bazei lunare la cinci câştiguri salariale medii brute atât pentru persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi care determină venitul net anual pe baza normelor anuale de venit, cât şi pentru persoanele fizice ce realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri realizate începând cu ianuarie 2017.
Notă: O sinteză a celor mai importante prevederi legate de plata CAS şi CASS găsiţi aici.
4. Anumiţi salariaţi nu mai plătesc impozitul pe venit de 16%
Data de 1 februarie 2017 înseamnă şi momentul de la care persoanele fizice angajate în baza unui contract individual de muncă, încheiat pe o perioadă de 12 luni cu firmele care aplică impozitul specific şi care desfăşoară activităţi sezoniere, sunt scutite de la plata impozitului pe venit, de 16%.
Măsura este inclusă în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2016 şi vizează angajaţii firmelor prevăzute în Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, adică acele firme din sectorul turistic, restaurante şi alimentaţie publică. Concret, vorbim despre salariaţi sezonieri precum ospătari, barmani, dar şi celelalte persoane angajate de entităţile din domeniul turistic şi alimentaţie publică.
Prin adoptarea noilor prevederi, Executivul urmăreşte să dea eficienţă obiectivelor urmărite prin Legea impozitului specific, asigurând premisele unor servicii de calitate, prin implicarea unor persoane specializate.
Notă: Toate detaliile despre noua facilitate introdusă pentru aceşti salariaţi sunt disponibile aici.
5. Dispare formularul 088
Prima zi a lunii februarie 2017 a oficializat şi abrogarea formularului 088, folosit până acum pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura afaceri ce implică taxa pe valoarea adăugată (TVA) (detalii, aici).
Procedura de înregistrare în scopuri de TVA, existentă în ultimii doi ani, a iscat numeroase controverse în mediul de afaceri, astfel că Fiscul a decis ca evaluarea intenției și capacității de a desfășura activități economice să se facă și în lipsa declarației 088. Asta în condiţiile în care multe dintre informaţiile solicitate sunt oricum furnizate de contribuabili prin intermediul altor formulare, iar Fiscul are şi posibilitatea de a solicita detalii despre contribuabil, în caz că acesea nu există deja în baza proprie de date, de la alte instituţii.
Prin urmare, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a lansat luni, în dezbatere publică, o nouă procedură de înregistrare în scopuri de TVA, care se va aplica, foarte probabil, începând de luna aceasta. Și prin care instituţia vrea să continue lupta cu firmele evazioniste, sau aşa-zisele "firme fantomă" din ţară, însă într-o manieră mai puţin birocratică, astfel încât firmele de bună-credinţă să nu aibă de suferit.
Notă: Noua procedură de înregistrare în scopuri de TVA propusă de Fisc poate fi consultată aici.
6. Salariații își pot deduce abonamentele de sănătate din sistemul privat
Tot începând de astăzi şi tot prin intermediul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2017, despre ale cărei prevederi am relatat şi anterior, este introdusă posibilitatea salariaţilor care au abonamente de sănătate la clinici private de a deduce această cheltuială, în limita echivalentului în lei a 400 de euro pe an.
Mai precis, este vorba despre deducerea serviciilor medicale furnizate sub formă de abonamente plătite personal de angajați. Practic, pentru a obține deducerea în cauză, salariatul trebuie să prezinte angajatorului contractul de abonament medical, urmând ca acesta din urmă să opereze scutirea.
În final, prevederea se va traduce printr-un salariu net uşor mărit pentru salariat, cel care va primi mai mulţi bani la final de lună.
Notă: Informaţii pe larg despre noua facilitate sunt în acest articol.
7. Zeci de taxe, eliminate de astăzi
Tot azi intră în vigoare şi Legea nr. 1/2017 privind eliminarea unor taxe și tarife, ce prevede eliminarea a peste 100 de taxe, plătite până acum de cetăţeni şi firme.
În ceea ce priveşte facilităţile introduse pentru persoane juridice, este vorba, în primul rând, despre eliminarea mai multor taxe percepute de Registrul Comerţului, atât la înfiinţarea entităţilor (firme, persoane fizice autorizate etc), cât şi pe parcursul existenţei acestora ori la radierea lor (detalii sunt aici).
Totodată, nici firmele şi nici cetăţenii nu mai plătesc de luna aceasta taxa radio-TV, cheltuielile de bază ale radioului şi televiziunii naţionale urmând a fi susţinute de la bugetul de stat.
În fine, este important să amintim şi de eliminarea timbrului de mediu (taxa auto), odată cu abrogarea actului normativ ce îl reglementa.
Notă: Din acest articol aflaţi care sunt cele peste 100 de taxe ce dispar de astăzi.
8. Mai mulți programatori beneficiază de scutirea la impozitul pe venit
Programatorii care lucrează în România beneficiază de azi de scutirea de impozit pe veniturile din salarii și asimilate salariilor indiferent de valoarea veniturilor realizate de angajator din activitatea de creație de programe pentru calculator. Asta în condiţiile în care până acum era nevoie ca angajatorul să realizeze un venit anual de cel puțin echivalentul în lei a 10.000 de dolari americani pentru fiecare angajat care beneficia de scutirea de impozit pe venit.
Important este ca angajatorul la care aceștia lucrează cu contract de muncă să aibă în obiectul de activitate crearea de programe pentru calculator. Ceea ce înseamnă că angajatorul trebuie să aibă, ca până acum, unul dintre codurile CAEN 5821, 5829, 6201, 6202 și 6209.
De asemenea, angajații trebuie să lucreze cu contract de muncă și să obțină venituri din salarii/asimilate veniturilor, întrucât ordinul nu prevede scutiri pentru alte categorii de venituri decât acestea.
Notă: Noutăţile aplicabile de astăzi sunt incluse într-un act normativ publicat cu câteva săptămâni în urmă în Monitorul Oficial şi sunt explicate pe larg aici.
Comentarii articol (0)