Magazinul prototip al unei francize poarta numele de unitatea pilot.
Prin operarea unei unitati pilot, francizorul poate dovedi viabilitatea conceptului sau de franciza si al sistemului. Majoritatea unitatilor pilot sunt in proprietatea companiei.
Francizarea inseamna construirea unei metode simple, usor de invatat si testate pentru a conduce o afacere. Francizorul trebuie sa fie capabil sa demonstreze ca a operat acea afacere cu succes o perioada de timp suficienta si intr-un numar suficient de locatii pentru a accepta si incuraja pe cineva sa-si investeasca economiile in acea afacere.
Legea romaneasca a francizei chiar stipuleaza faptul ca un contract de franciza nu poate fi incheiat pe o perioada mai scurta decit cea in care francizorul a operat el insusi aceasta afacere.
Unitatea pilot ii permite potentialului francizor sa evalueze factorii care vor forma baza expertizei si know-how-ului pe care le va transfera francizatului, cum ar fi tipul si marimea locatiei, echipamentul necesar, metodele de operare si cerintele de marketing si financiare.
Operarea cu succes a unitatii pilot este esentiala pentru pregatirea pachetului de franciza. Experienta obtinuta din deschiderea si operarea unitatii pilot va oferi baza pe care se structureaza elementele pachetului.
Poate parea paradoxal, dar functia principala a unitatii pilot este aceea de a vinde francize, iar, in subsidiar, cea de a vinde produsele afacerii. Introducind in Bucuresti in magazinul Unirea primul McDonalds autohton, firma a urmarit nu numai vinzarea hamburgerilor, ci si obisnuirea publicului cu marca si cresterea interesului potentialilor francizati de a deschide propriul McDonalds.
Pentru Agentia Multimedia si Creatie Publicitara franciza se ofera, se vinde si se acorda sprijinul in derulare chiar in sediul agentiei din Bucuresti. Aceasta legatura permite ca sprijinul acordat francizatilor sa fie efectiv, iar conlucrarea in productie sa fie directa si fara intermediari.
Continutul pachetului de franciza
Francizorul asambleaza in pachetul de franciza elementele afacerii, reflectand acumularea operatiilor intr-o forma care poate fi transferata franchisee-ilor. In pachet, francizorul defineste structura formatului de afacere si natura relatiei dintre francizor si franchisee. Relatia este de obicei documentata in acordul de franciza si in manualul de operatiuni.
Chiar daca multe elemente ale francizei sunt similare, exista diferente in pachetele oferite de francize. Este evident ca pachetul de franciza pentru Southern Fried Chicken sau Pizzeria Bella Italia de la Braila sunt diferite de cel al unei francize de agrement, cum ar fi City Paintball sau TicketCom. Natura exacta a unor elemente depinde de franciza in chestiune.
Numele si logo-ul francizorului sunt o parte vitala a pachetului de franciza. Prin acordarea unei francize, un francizor le acorda franchisee-ilor dreptul de a utiliza numele si logo-ul pentru afacerea definita. Aceasta poate implica inregistrarea numelui si logo-ului, ca si protejarea altor aspecte ale afacerii prin patente si drepturi de autor.
Know-how privind de alegerea locatiei
Francizorii trebuie sa ofere francizatului consultanta necesara stabilirii locatiei de lucru conform profilului afacerii.
Southern Fried Chiken nu porneste incheierea unui contract nou pina cind locatia nu este stabilita. Arhitectii din Londra si consultantul din Bucuresti realizeaza pe cheltuiala lor un plan de amenajare complet cu utilitati, chiar daca aceasta munca nu se concretizeaza intr-un contract. Locatia din Cluj Napoca, de pilda, a fost respinsa deoarece nu exista posibilitatea unui plan inclinat pe care persoanele cu handicap motor sa poata accede in restaurant !
Sprijin de marketing
Marketingul este unul dintre elementele de baza din pachetul de franciza. Franchisee-ii se asteapta ca francizorul sa creeze o gama de materiale de marketing si activitati, precum publicitatea, promotiile in magazine si PR. Acesta este un domeniu in care, prin fondurile acumulate la care au contribuit toti franchisee-ii din retea ca si francizorul, franchisee-ii se vor bucura de beneficii semnificative comparativ cu competitorii independenti.
De pilda, franciza Lollipops Paris, ce ofera incaltaminte, posete, palarii si accesorii de moda “dernier cri” - a realizat urmatorul plan pentru deschiderea magazinului din Oradea din iulie 2005: in timpul amenajarii s-a instalat un poster urias in fata magazinului ce anunta viitoarea deschidere. S-a facut publicitate intr-un cotidian si un saptaminal local, iar presa a fost informata prin doua comunicate de presa si prin kit-urile de presa, ce contin carti postale si brelocurile “lady Cat-Lollipops”. In ziua deschiderii oficiale s-a instalat o copertina alba pe strada, in afara magazinului, si s-a organizat un coctail cu bauturi racoritoare, iar grupuri de sapte-opt persoane au vizitat magazinul, insotite de francizat. Doua animatoare purtind tricouri, posete, centuri si esarfe Lollipops, au distribuit 150 acadele ambalate in culorile si sigla Lollipops, dupa amiaza intre orele 14 si 18, in fiecare simbata, timp de o luna. De asemenea, planul de publicitate include si difuzarea, timp de patru luni, de spoturi publicitare, la un cinematograf local.
Am dat acest exemplu (cheltuielile nu sunt mari) pentru a arata ca un francizor serios, in baza taxei de franciza, impartaseste toata experienta sa francizatului in campanii orchestrate cu grija pentru ca deschiderea si dezvoltarea afacerii sa fie un succes
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Eugen Driga
Senior Consultant IMO franchising group
email: imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)