Michael Seid aminteste intr-un articol urmatoarea poveste:
"In filmul Demolatorul, Sylvester Stallone, de-abia trezit in plin secol 21, dupa un somn criogenic de 40 de ani, este dus sa cineze la "un restaurant cu stil". In momentul in care masina electrica automata se opreste in parcarea Taco Bell, Stallone intreaba: "Taco Bell", e vreo greseala la mijloc?" La care prietenul sau raspunde: "Deloc. De cand cu Marele Razboi al Francizei, toate restaurantele sunt Taco Bell".
Viitorul suna bine pentru franciza.
Asistam intr- adevar la o revolutie a francizei: 42 % din volumul pietei de retail in SUA apartine unor francize, iar la fiecare 17 minute, in SUA, se deschide o noua unitate de franciza.
Inauguram astazi o rubrica permanenta in www.avocatnet.ro privind franciza, deoarece consideram ca pentru corpul juridic din Romania franciza devine pe zi ce trece o provocare.
Exista patru tipuri principale de franciza, dar ea se poate opera in peste 30 de moduri diferite care implica un mare numar de subtilitati contractuale si de relatii intre parti.
In Romania cresterea este exponentiala: in anul 2000 existau 18 retele de franciza in tara noastra; la finele anului 2003 se pusesera bazele la 60 retele de franciza, iar la finele anului 2004 s-a ajuns la 114 de astfel de retele. Estimam ca la nivelul lunii septembrie 2005, in Romania, existau 210 francize, din care 150 sunt francize internationale. Pe tari, cei mai multi francizori intrati in Romania sunt din: SUA, cu 45 francize, Franta, cu 20 si Italia, cu 17. Exemple: Lollipops, Escada, Bigotti, Benneton, Hugo Boss, Carrefour, Motivi, Terranova, etc.
Dar nu avem numai francize "importate"; in prezent exista in jur de 50 de francize create si operate de companii romanesti. Intre acestea enumeram: Rodipet, Tina R, Ziua, Angst, Cris Tim, Coco Rico, Elvila Depozitul de calculatoare, Gogoasa infuriata, Voxnet, Agentia imobiliara Perfecta , Turabo Caffe, Fitness Academy etc.
De asemenea, estimam ca in urmatorii 4 ani vor fi pe piata romaneasca cca 500 francize din care jumatate vor fi francize romanesti.
De unde provine notiunea de franciza ?
Etimologic cuvintul "franciza" are radacinile in Evul Mediu. Verbul englezesc "to enfranchise" semnifica "a fi eliberat de sclavie, obligatii legale, dependeta".
Termenul din franceza veche "francis" semnifica a imputernici un taran sau un serb sa desfasoare autonom o activitate aducatoare de profit.
In Evul Mediu, guvernele locale sau baronii obisnuiau sa ofere anumitor persoane cu greutate o licenta care le dadea dreptul de a mentine ordinea civica. Unii nobili puteau sa si acorde altora dreptul de a opera bacuri si de a realiza diferite activitati profesionale din domeniul afacerilor. Cel care primea licenta (francizatul) platea celui care oferea licenta (francizorul) o anumita suma din veniturile obtinute si, in schimb, primea protectie militara sau de alta natura.
Regina Isabela a Spaniei facea uz de un sistem de francizare in 1492, atunci cand ii oferea lui Cristofor Columb o "franciza" de a dezvolta transporturile de persoane si marfuri cu lumea noua.
In Europa, operatiunea de franciza aproape a disparut, fiind substituita de institutia concesiunii. Franciza revine in SUA. Acum 150 ani firma de masini de cusut Singer a pus la punct sistemul de franciza comerciala, determinat de nevoia de a eluda legislatia antitrust care interzicea vanzarea produselor catre utilizatori, direct de fabricanti.
Definitia francizei
Citam din Enciclopedia Britanica: Franciza este caracterizata de o relatie contractuala intre un francizor ( producator, angrosist sau prestator de servicii) si francizati (intreprinzatori independenti) care cumpara dreptul de a detine si opera una sau mai multe unitati in sistem franciza
Conform IFA- Asociatia Internationala de Franciza (cea mai importanta asociatie internationala de profil) - franciza reprezinta "o relatie continua in care proprietarul francizei acorda licentiatului privilegiul de a opera afacerea plus asistenta in organizare, training, vinzare si management in schimbul unor sume de bani rezultate din aceea afacere."
Cum alegem o franciza ?
Un prim criteriu este notorietatea.
Trebuie vazut cit de mare este organizatia francizorului. Cite unitati de franciza au fost deschise, de citi ani functioneaza, cum arata unitatea prototip daca marca este cunoscuta si cit investeste francizorul in publicitate. In ce priveste notorietatea internationala un exercitiu util este sa gasiti francizorul in publicatia Entrepreneur sau mai simplu in www.entrepreneur.com Acolo toate aceste criterii sunt prezentate in cifre. Exemple de notorietate: Burger King, Taco Bell, Ziua.
Feriti-va de un concept care nu este unic. Unicitatea nu se refera la ceva complet nou, pentru ca afacerile complet noi si viabile nu au priza pe termen scurt si mediu.
Diferentierea de competitorii francizati sau nefrancizati se poate face prin o diferentiere a produselor sau serviciilor, un cost redus al investitiei, o strategie de marketing unica sau tinte diferite ale marketingului. O franciza de fastfood in domeniul kebabului sau al covrigilor daca ofera exact acelasi produs cu cel existent pe piata are de infruntat ambele tipuri de competitori in timp ce o franciza de tip Melibeea se lupta deocamdata doar cu Fornetti.
Knowhow-ul pe care il ofera francizorul trebuie sa fie usor transferabil.
Francizorul ofera know-how-ul in Manualele Operationale. Nu conteaza marimea manualelor. De pilda, manualul operational al lui McDonalds cintareste 2 kg. Manualele si trainingul trebuie sa aiba abilitatea de a-I invata pe altii un sistem. O franciza trebuie, in general, sa fie capabila sa educe pe deplin un potential francizat intr-o perioada de timp relativ redusa. Consideram ca daca o afacere este atat de complexa incat nu poate fi explicata unui francizat in maximum in trei luni, deja atingem un punct critic. Unii francizori mai complecsi depasesc acest handicap prin canalizarea numai spre franchisee potentiali care sunt deja "educati" in domeniul lor.
O franciza buna de resurse umane, medicala sau de brokeraj de afaceri se va adresa numai francizatilor potentiali care au studii universtare in domeniile respective.
Costul francizei Este un element foarte important si subtil in acelasi timp.
Nu inseamna ca daca o franciza este foarte ieftina va avea o dezvoltare foarte mare. Vorbim aici de capacitatea unui potential francizat de a plati pentru franciza
De pilda o franciza de club de fitness cum este Fitness Academy din Bucuresti cu o investitie de 75-200.000 Euro sau o franciza hoteliera de peste 1.5 milioane usd poate gasi clienti in rindul investitorilor de anvergura si a developerilor imobiliari. Nu acelasi lucru se poate spune despre francize de consultanta contabila sau agentie de brokeraj imobiliar cu investitie de 30.000 Euro . Acestea din urma se adreseaza unui alt segment de potentiali francizati cu experienta de birou diferit de primul prin capacitatea financiara.
Veniturile de pe urma investitiei. O afacere francizata trebuie, bineinteles, sa fie profitabila. Dar mai mult decat atat, o franciza trebuie sa aduca suficient profit dupa platirea taxei de franciza de catre franchisee. Profitabilitatea este intotdeauna relativa. Trebuie sa fie masurata cu investitia ca sa ofere un coeficient semnificativ. In acest fel, investitita in franciza poate fi masurata comparativ cu alte investitii cu risc comparabil care sunt in competitie cu respectiva franciza. Dupa semnarea unui acord de confidentialitate francizorul trebuie sa va puna la dispozitie toate cifrele ce reflecta perioada de amortizare a investitiei proiectiile bugetare, proiectiile de cash-flow, toate bazate pe performantele anterioare ale unitatilor francizate deja.
Relatia de cooperare francizor- francizat - trebuie urmarita citind cu atentie contractul. Puteti fi siguri ca francizorul nu va oferi mai mult decit este scris in contract. Francizorii de succes se concentreaza pe construirea de relatii pe termen lung cu franchisee-ii lor care sunt mutual profitabile. Din nefericire, nu toate organizatiile francizate inteleg legatura care exista intre relatii si profituri. Relatiile de franciza puternice ii permit francizorului sa vanda francize in mod mai eficient, sa introduca schimbarile necesare in sistem cu mai multa usurinta si sa-I motiveze pe franchisee sa ofere un nivel consistent de produse si servicii clientilor lor.
Tendinte si conditii de piata. Chiar daca nu sunt atat de mult un indicator al francizabilitatii, cat un indicator general al succesului oricarei afaceri, aceste tendinte sunt cheia planificarilor pe termen lung. Creste piata sau se consolideaza? Cum va afecta aceasta afacerea dumneavoastra pe viitor?
Vor ramane relevante produsele si serviciile francizei in anii urmatori? Cum se descurca ceilalti competitori, francize sau nu? Si cum va afecta mediul competitional probabilitatea de succes a francizei dumneavoastra?
Un exemplu foarte simplu este cel al unui francizor grec care distribuie casete video in conditii extrem de avantajaose. I-am declinat oferta de implementare din motivul clar pentru toata lumea ca timpul casetelor video a trecut.
Potentialul financiar al francizorului. Desi francizarea este un mijloc de extinderea unei afaceri cu costuri reduse, totusi ea nu este un mijloc de expansiune "fara costuri". Un francizor are nevoie de capital si de resurse pentru a implementa un program de franciza. Resursele necesare pentru a implementa initial o franciza variaza in functie de scopul planului de expansiune. Daca o companie cauta sa vanda doar citeva francize francizarea se poate realiza la costuri mai mici. Pentru francizorii care tintesc o expansiune nationala, costurile initiale pot creste. Si odata ce se adauga costurile de, marketing si personal, costurile initiale urca si mai mult. De foarte multe ori francizorul roman subestimeaza costurile sale. Aceasta ii aduce deservicii nu numai lui dar si francizatilor care vor suporta in final lipsa unei �umbrele de protectie� din partea francizorului
Eugen Driga
Senior Consultant IMO Franchising Group
imooffice@gmail.com
www.fbb.ro
Comentarii articol (0)