Caile de multiplicare a unei francize pe un anumit teritoriu au forme variate care depind de politica de expansiune a francizorului si de piata in care doreste sa opereze.
Master franciza
O metoda importanta de a dezvolta francize multi-unitate este programul de master franciza. Contractul de master franciza permite francizatului sa caute potentiali francizati si sa le ofere training si alte servicii in schimbul unui procent din taxa initiala si din taxele continue platite de francizat francizorului. Ca master franchizat, o persoana are dreptul sa dezvolte, sa aiba in proprietate si sa opereze unitati de franciza teritoriale si sa caute alti fracizati care vor opera unitati individuale. Acest tip de acord apare frecvent atunci cand francizorul intra pe piete din strainatate si cauta indivizi sau corporatii care sa serveasca drept master francizati pentru intreaga tara. Este solutia utilizata de francizorii din tari aflate la mare distanta de Romania pentru a rezolva problema intrarii pe o piata cu mari diferente culturale. Problema training-ului si a consilierii francizatului se rezolva, astfel, in mod optim. De pilda, francize precum Computer Troubleshooter, cu sediul in Australia, au preferat sa dea licenta pentru Romania si estul Europei unei firme bucurestene. Francizatul a urmat cursurile si training-ul in SUA, iar acum este capabil sa ofere aceleasi programe de training si de coordonare, pe plan local. De asemenea, in cazul francizelor de retail, master francizatul este extrem de util francizorului in ceea ce priveste comanda centralizata de marfa, depozitarea stocurilor tampon si alte aspecte similare. Master francizatul se poate ocupa, totodata, de marketingul global. Aceasta solutie a fost aleasa de francizori precum: Yogen Fruz, Face Cosmetics etc. In aceasta situatie sunt si Office 1 Superstore, Hirsh sau Geco-Haus, operate de firmele Office 1 Romania, Integrico si Euro-Hold.
Subfrancizarea
Subfrancizarea se defineste ca actiunea unui subfrancizor de a dezvolta un numar de unitati intr-un teritoriu specific, prin vanzare directa de francize. In acest caz, subfrancizorul primeste 30-60% din taxa originala de franciza, la care se adauga un procent similar din taxele continue platite de francizati. Subfrancizorul emite si acordurile de franciza si isi asuma toate responsabilitatile legate de oferirea serviciilor si de pregatirea francizatilor. In general, francizorul are un contact limitat cu subfrancizatii. Este cazul francizei CityPaintball, careia francizorul bucurestean Fun Sport Entretainment SRL ii poate da posibilitatea dezvoltarii la nivelul unui judet.
O varianta a subfrancizarii este cea in cadrul careia actioneaza directorul de zona. Acesta din urma este un individ caruia francizorul ii acorda dreptul de a vinde francize in numele sau. Printre responsabilitatile directorului de zona se numara training-ul, controlul calitatii si supravegherea francizatilor din teritoriul sau. Directorul de zona primeste un procent din taxa initiala de franciza, plus o parte similara din taxele continue platite de francizati. Toate contractele de francizare sunt incheiate impreuna cu francizorul.
In cazul companiei Lollipops, firma de consultanta IMO Advertising preia toate atributiile unui director de zona, extinse la nivelul Romaniei, Ungariei si Bulgariei.
Area developper
In acest caz, francizorul ofera un acord de area developper unui potential francizat. Acest acord ii ofera francizatului oportunitatea de a se extinde prin marirea numarului de unitati intr-o anumita zona geografica intr-o perioada de cel mult cinci ani. Francizorul poate impune, in baza contractului, deschiderea unui numar de 3-10 unitati in acest rastimp.
In general, francizatul plateste un pret preferential pentru aceste unitati de franciza. De exemplu, in cazul francizei Lollipops, pentru un al doilea magazin, taxa poate cobori pina la 50% din taxa initiala de franciza. Daca franchisee-ul nu reuseste sa se incadreze in programul de dezvoltare, atunci francizorul are dreptul sa reduca zona sau sa anuleze exclusivitatea acordata de contractul initial. Toate celelalte acorduri de franciza care nu au legatura cu acest aspect raman intacte.
Franciza cu mai multe unitati
Marea majoritate a francizorilor are in vedere dezvoltarea si utilizarea programelor de francizare multi-unitati. Un francizat multi-unitate este un francizat avand in proprietate si operand cu mai mult de o franciza. Aceasta se intampla, de cele mai multe ori, in zone urbane sau in cazul populatiilor care ofera oportunitatea francizarii multi-unitate. Este cazul firmelor Fornetti, Melibeea, Mc Donalds (dar nu si in Romania).
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Eugen Driga
Senior Consultant IMO franchising group
email: imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)