Anul trecut, dosarele care au fost respinse la concursul de admitere în magistratură au avut toate aceeași problemă: candidatul nu respecta condiția vechimii pentru a putea ocupa un post de judecător sau procuror.
Potrivit Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, candidații care vor să fie numiți în posturi de judecători și procurori, prin concurs, trebuie să îndeplinească (și) condiția vechimii în specialitate de cel puțin cinci ani. Legea se referă în mod limitativ la următoarele categorii de persoane "eligibile" - este vorba, în toate cazurile, de persoane care au licența în drept (nu în științe juridice, care pot însemna și studii administrative, spre exemplu!):
- foștii judecători și procurori care și-au încetat activitatea din motive neimputabile;
- personalul de specialitate juridică din Ministerul Justiţiei, Ministerul Public, Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul Naţional de Criminologie, Institutul Naţional de Expertize Criminalistice şi din Institutul Naţional al Magistraturii (care este oricum asimilat judecătorilor şi procurorilor în ceea ce priveşte drepturile şi îndatoririle);
- avocați;
- notari;
- asistenții judiciari;
- consilierii juridici (chiar dacă nu sunt încriși în asociații profesionale, întrucât nu este obligatoriu prin Legea nr. 514/2003);
- personalul de probațiune cu studii superioare juridice;
- ofiţerii de poliţie judiciară cu studii superioare juridice;
- grefierii cu studii superioare juridice;
- persoanele care au îndeplinit funcţii de specialitate juridică în aparatul Parlamentului, Administraţiei Prezidenţiale, Guvernului, Curţii Constituţionale, Avocatului Poporului, Curţii de Conturi sau al Consiliului Legislativ, din Institutul de Cercetări Juridice al Academiei Române şi Institutul Român pentru Drepturile Omului;
- cadrele didactice din învăţământul juridic superior acreditat;
- magistraţii asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Candidatul care nu are vechimea necesară într-una dintre aceste profesii nu poate să intre în concurs. Spre exemplu, nu se poate înscrie un practician în insolvență, un jurisconsult, un mediator (care de cele mai multe ori nu are nici studii de drept), ori cei care au îndeplinit funcții de consilier în organele statului (este obligatoriu ca încadrarea să fie de consilier juridic, pentru că există numeroase diferențe între consilier/jurisconsult și consilier juridic). De asemenea, nu sunt incluși pe listă în Legea nr. 303/2004 și nu pot să fie admiși nici executorii judecătorești, așa cum punctează Cristi Dănileț pe site-ul (neoficial) dedicat admiterilor în magistratură www.admiterejustitie.ro.
Practic, dacă o profesie nu se încadrează perfect într-una dintre categoriile menționate de lege - care au, fără excepție, la bază, numai studii de drept - nu este eligibilă, iar candidatul este respins.
Potrivit Regulamentului de desfășurare a concursului, cei cinci ani de vechime trebuie să se împlinească cel târziu la data susținerii primei probe din concurs, adică proba scrisă - care pentru concursul de admitere ce se organizează în această perioadă este 9 aprilie 2017. Ceea ce înseamnă că și o zi lipsă din calcul acestui termen va duce la descalificarea candidatului.
Pentru a dovedi vechimea în specialitate (fie că vorbim de o perioadă de cinci ani neîntreruptă, fie de mai multe perioade care însumează cinci ani), la dosarul de înscriere trebuie depuse acte doveditoare. Însă actele cu care se face dovada vechimii nu sunt aceleași pentru toată lumea: pe de-o parte, pentru cei care lucrează cu contract de muncă, actul doveditor al vechimii este adeverința de vechime (care la stat are un format standard), însă pentru notari sau avocați este vorba despre alte documente, eliberate de organele profesiei (barouri, spre exemplu).
Notă: Pentru a dovedi vechimea până la 31 decembrie 2010, candidații trebuie să prezinte carnetul de muncă, întrucât la acea dată nu exista adeverința de vechime.
În altă ordine de idei, în calculul vechimii se ține cont și de perioadele care constituie, potrivit Codului muncii, vechime în muncă, respectiv perioadele care reprezintă:
- concediul de odihnă;
- concediul pentru formare profesională;
- concediul de maternitate;
- concediul paternal;
- concediul pentru creșterea copilului.
De asemenea, intră în calcul vechimii și perioadele de stagiatură aferente profesiilor din listă. Mai multe informații despre îndeplinirea condițiilor specifice admiterii puteți afla de aici.
Ce trebuie să conțină dosarul de înscriere la concurs
Cererile pentru înscrierea la concursul din 2017 se depun în termen de 20 de zile de la data publicării anunțului privind concursul pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii, la tribunalele (pentru judecător) sau la parchetele de pe lângă tribunale (pentru procuror), în ale căror circumscripții domiciliază candidații, până la 28 februarie 2017.
Pe lângă cererea de înscriere se mai adaugă la dosar și următoarele acte:
- certificatul de naștere, în copie certificată pentru conformitate de candidat;
- actul de identitate, în copie certificată pentru conformitate de candidat;
- diploma de licență, în copie certificată pentru conformitate de candidat;
- chitanța de plată a taxei de înscriere (taxa de înscriere la concurs este de 450 de lei și se plătește la casieria tribunalului sau, după caz, a parchetului la care se face înscrierea);
- certificatul de cazier judiciar;
- certificatul de cazier fiscal;
- declarația pe propria răspundere privind existența unor eventuale întreruperi în activitate;
- curriculum vitae;
- carnetul de muncă sau alte acte doveditoare ale vechimii în specialitate, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către candidat.
Ideal este să nu așteptați până în ultimele zile de depunere a dosarelor ca să vă înscrieți. Cu cât veți depune dosarele mai repede, cu atât veți avea timp mai mult să vă completați dosarul în caz că vă dați seama de eventualele omisiuni pe care le-ați făcut.