Prima etapă, deja încheiată în acest moment, a constat în depunerea propunerilor de proiecte ale unor entități mari care vor coordona atât organizarea cursurilor de antreprenoriat, cât și acordarea de subvenții pentru înființarea de noi întreprinderi.
În luna aprilie 2017 este preconizată finalizarea procedurii de evaluare a proiectelor depuse, astfel că, dacă va fi respectat calendarul anunțat, în mai puțin de două luni va debuta înscrierea la cursurile gratuite de antreprenoriat.
Mai întâi, persoanele fizice vor participa la cursuri de formare profesională în domeniul antreprenoriatului, vor susține un plan de afaceri în cadrul unui concurs de idei de afaceri, iar proiectele câștigătoare vor primi o subvenție de cel mult 40.000 de euro pentru demararea unei activități economice și crearea a cel puțin două noi locuri de muncă.
Iată mai jos zece pași pe care trebuie sa ii parcurgi pentru a primi sprijin pentru infiintarea unei noi intreprinderi.
1. Urmărește lista beneficiarilor selectați pentru finanțare în regiunea ta
Bugetul întregului program de finanțare este de 105 milioane de euro, iar un proiect are o valoare de până la cinci milioane de euro, astfel că vor fi finanțate cel puțin 21 de proiecte, în eventualitatea în care toate proiectele ar avea prevăzut un buget maxim.
În cadrul fiecărui proiect trebuie să fie organizete cursuri de antreprenoriat pentru un număr de cel puțin 300 de persoane, dintre care 10% vor primi finanțare pentru demararea unei afaceri pe cont propriu. Fiecare firmă astfel înființată trebuie să dezvolte două noi locuri de muncă. Astfel, implementarea corectă a acestui program de finanțare va conduce la atingerea următoarelor obiective:
- cel puțin 6.300 de persoane pregătite în antreprenoriat;
- cel puțin 630 de firme nou înființate;
- cel puțin 1.260 de noi locuri de muncă create.
Depunerea proiectelor este deja încheiată, iar în luna aprilie 2017 este preconizată a se finaliza și evaluarea acestora, astfel că, în aproximativ două luni, vor fi anunțate entitățile care se vor ocupa de organizarea, în primă etapă, a cursurilor de dezvoltare a culturii antreprenoriale.
Pentru înscrierea la aceste cursuri de cultură antreprenorială, persoanele interesate trebuie să aibă domiciliul sau reședința în mediul urban, în cadrul aceleiași regiuni în care se implementează și proiectul.
2. Urmărește anunțurile privind selectarea persoanelor din grupul-țintă în vederea înscrierii la cursurile de antreprenoriat
Organizațiile selectate să implementeze programele de spijinire a antreprenoriatului vor anunța selecția persoanelor pentru demararea cursurilor de antreprenoriat. Grupul-țintă este format din:
- șomeri;
- persoane inactive;
- salariați;
- alte categorii de persoane care își propun să înființeze o afacere non-agricolă în mediul urban.
Administratorul schemei de antreprenoriat va selecta cel puțin 300 de persoane aparținând uneia sau mai multor categorii de persoane din grupul țintă. Sunt eligibile persoanele care au domiciliul sau reședința în mediul urban, în cele șapte regiuni de dezvoltare ale țării, cu excepția regiunii București-Ilfov.
3. Vei participa la un curs de dezvoltare a competențelor antreprenoriale
Participarea la aceste cursuri de antreprenoriat va fi gratuită. Fiecare curs va avea o durată de cel puțin 40 de ore, iar cursanții ce vor promova examenul final vor primi câte un certificat de absolvire recunoscut de către Autoritatea Națională pentru Calificări.
4. Vei elabora un plan de afaceri pentru ideea ta de proiect
După finalizarea cursului de antreprenoriat, va fi organizat un concurs de idei de afaceri la care pot participa persoanele absovente ale cursurilor și care sunt interesate de demararea unei afaceri. În cadrul acestui concurs de idei de afaceri vor fi selectate 30 de idei de proiecte.
Planurile de afaceri prezentate vor include minimum următoarele elemente:
- descrierea afacerii și a strategiei de implementare a planului de afaceri;
- analiza punctelor tari, a punctelor slabe, a oportunităților și amenințărilor pentru afacerea promovată;
- planul de resurse umane;
- strategia de marketing, cu referire la preț, produs, distribuție și piața de desfacere;
- analiza financiară și prognoza economică.
AvocatNet.ro scrie constant despre modalitatea corectă de elaborare a documentației solicitate în cadrul diverselor linii de finanțare. Citește aici cum se completează un plan de afaceri pentru solicitarea unei finanțări în cadrul Programului Operațional Regional. Acest articol detaliază modalitatea de întocmire a unui buget de proiect. Dacă vrei să afli mai multe despre analiza de marketing, citește acest articol.
Proiectele care conțin activități de comerț nu vor putea depăși 20% din numărul total al proiectelor selectate pentru finanțare. Astfel, dacă dorești să-ți sporești șansele de a primi finanțare, orientează-te către dezvoltarea unor activități de servicii sau producție.
Planul tău de afaceri trebuie să fie unic. Nu vor fi finanțate două sau mai multe planuri de afaceri, propuse de persoane diferite, identice sau cu un grad foarte mare de asemănare.
5. Vei face practică în cadrul unei întreprinderi partenere a administratorului schemei de antreprenoriat
Persoanele ale căror planuri de afaceri au fost selectate în vederea acordării ulterioare a ajutorului de minimis vor efectua, obligatoriu, câte un stagiu de practică de minimum 40 de ore, organizat în cadrul unei întreprinderi existente, funcționale, a cărei activitate economică face parte din aceeași grupă CAEN cu cea aferentă planului de afaceri selectat.
6. Vei fi sprijinit pentru demararea proiectului
După ce ai finalizat stagiul de practică, vei beneficia de asistență din partea administratorului schemei de antreprenoriat pentru punerea în aplicare a planului tău de afaceri. Societatea comercială pe care o vei înființa va trebui să aibă sediul social și eventualele puncte de lucru în spațiul urban.
7. Vei primi o primă tranșă de până la 30.000 de euro
Acești bani pot fi folosiți pentru demararea afacerii și susținerea unor cheltuieli operaționale precum:
- închirierea unui spațiu pentru producție / servicii;
- achiziția de mobilier și echipamente;
- plata utilităților;
- plata salariilor și a contribuțiilor sociale;
- realizarea unui site de prezentare;
- promovare, reclamă, publicitate;
- achiziția de materii prime.
8. Vei dezvolta cel puțin două locuri de muncă
Tot în această etapă trebuie să înființezi două noi locuri de muncă, în termen de maximum șase luni de la semnarea contractului de ajutor de minimis.
9. Vei primi tranșa a doua în sumă de cel mult 10.000 de euro
Pentru a primi tranșa a doua, trebuie să realizezi venituri de cel mult 9.000 de euro, reprezentând 30% din valoarea primei tranșe încasate, într-un interval de 12 luni de la demararea activității. În cazul în care nu realizezi acest obiectiv, tranșa a doua nu va fi acordată, dar nici nu vei rambursa prima tranșă deja încasată. Persoanele fizice care înființează afaceri nu trebuie să aibă calitatea de asociați majoritari în structura altor întreprinderi, la data semnării contractului de subvenție.
10. Vei fi monitorizat timp de șase luni
După înființare, întreprinderile nou create trebuie să-și continue activitatea pentru o perioadă de minimum 18 luni, respectiv șase luni după primirea tranșei a doua a ajutorului nerambursabil. În aceste șase luni, va trebui să asiguri menținerea celor două locuri de muncă nou create.