Alin Popescu este avocat, specializat in drept informatic, in cadrul Cabinetului de Avocat "Alin Popescu".
Daca un strain va intra în curte neinvitat si se apuca sa fotografieze, sunteti îndreptatit sa-l dati afara si sa-i cereti daune. Dar daca acelasi strain închiriaza un elicopter si face poze casei dumneavoastra de la înaltime cu un aparat dotat cu zoom puternic? In principiu, e vorba tot de violarea intimitatii.
Practic, aceasta poate fi dovedita numai daca poza este publicata. Din fericire, nu sunt multi cei care îsi pot permite un asemenea �arsenal� tehnic. Din nefericire, acum nu mai e nevoie de investitii serioase pentru spionarea secretelor. Doar exista Google Maps. Un proiect care va pozeaza casa. Si arata imaginile, gratuit, pe Internet.
Hartile în format digital, combinate cu imagini ale zonelor cartografiate, reprezinta ultima moda în materie de serviciu online de localizare a persoanelor sau companiilor. Google, Yahoo!, Microsoft si Amazon alearga cot la cot, încercând sa ocupe o felie cât mai mare din tortul care poarta numele de �harta online�.
Cum a scazut productivitatea muncii in SUA
Cei de la Yahoo! au fost primii, oferind, inca de acum cativa ani, un set de harti care pot fi consultate online. Nu foarte detaliate si menite mai degraba sa fie un suport necesar informatiilor din turism gazduite de portalul american, hartile de la Yahoo! au ramas aproape necunoscute pentru marele public.
În 2005, Google a lansat serviciul gratuit Google Maps. Exemplul a fost urmat imediat de cei de la Microsoft (MSN Maps) si Amazon (Amazon Maps). In cazul Google, imagini preluate prin intermediul satelitilor erau mixate cu harti digitale, oferindu-se astfel utilizatorului de Internet o privire de ansamblu a globului pamântesc. Amazon.com foloseste imagini preluate prin intermediul unor masini care se plimba prin orasele-tinta, iar msn.com - imagini preluate prin intermediul avioanelor. Americanii au fost atât de fascinati de subiect, încât, timp de mai multe zile, productivitatea muncii a scazut simtitor. Angajatii erau ocupati sa studieze Playboy Mansion-ul lui Hugh Heffner si sa le compare cu propriile case sau cu proprietatile vecinilor.
Aceasta este partea amuzanta a lansarii. Dupa efervescenta inceputului, au aparut insa si primele semne de îngrijorare. Acuratetea hartilor oferite de Google era atât de mare, încât lideri militari ai unor state precum Italia ori Israel au cerut excluderea unor imagini cu baze militare. La fel, Amazon a decis sa retraga imagini ale unor locuinte cu risc social, cum ar fi adaposturile destinate victimelor violentei domestice. Microsoft a înlaturat anumite imagini cu Casa Alba.
Carne proaspata pentru advertiseri
Deocamdata, ofertantii de servicii de localizare online sunt cautati din simpla curiozitate. De obicei, la prima vizita, omul tasteaza în câmpul de cautare propria adresa si încearca sa-si vada casa din satelit. Explorarea continua cu cladirile foarte cunoscute din lume - e un alt fel de a calatori.
Perspectivele sunt insa extraordinare. Daca mergeti la maps.google.com (serviciul acopera deocamdata doar anumite state) si cautati �restaurant� în �new york�, veti gasi sute de rezultate ale cautarii, care va mentioneaza sute de restaurante în orasul cu pricina. Sunt precizate, pentru fiecare rezultat, rute de trafic auto, orare de functionare, adrese web, precum si comentarii ale altor utilizatori.
Din ce în ce mai multi mici întreprinzatori din SUA îsi deseneaza propriul logo ori propriul mesaj publicitar pe acoperisul cladirii unde functioneaza. E simplu de înteles ca, atunci când Google arata poza strazii tale pe Internet, ai nevoie sa te poti identifica mai usor. Astfel, mogulii publicitatii mondiale si-au întors fata catre un alt public: întreprinzatorul local, magazinul de la coltul strazii, bacania de la parterul unui imobil. Toate aceste afaceri, prea mici pentru a-si permite bugete publicitare importante, prea localizate pentru a-si dori o campanie publicitara nationala sau chiar la nivelul întregii localitati, au devenit brusc interesante, gratie hartilor online.
Daca-i digitala, musai e si mobila
Aceste servicii ne pot ajuta sa vedem daca destinatia de vacanta pe care am ales-o este într-adevar un hotel pe plaja sau un hotel aflat lânga o autostrada. Cei care doresc sa-si cumpere un teren sau o casa pot vedea mult mai usor pozitia viitoarei investitii, precum si punctele forte ori punctele slabe ale acesteia. Uneori, serviciul poate fi util pentru a localiza mecanicul auto sau magazinul de computere aflat cel mai aproape de casa.
Si aceste beneficii nu sunt totul. Imaginati-va ca serviciile în cauza ar fi transferate pe un telefon mobil. Unii spun ca aceasta tehnologie ar putea pune mari probleme în viitor sistemelor de GPS. Google a demarat deja discutiile cu Research in Motion Ltd., producatorul dispozitivelor Black Berry. Pe viitor, aparatele BlackBerry vor fi echipate cu software precum Google Talk (serviciu de mesagerie instanta) si Google Local (serviciu de localizare pe harta).
În acelasi timp, toata lumea alearga dupa acei parteneri care ar putea oferi serviciilor de localizare online date despre cât mai multi comercianti locali. Logic, cele mai râvnite colaborari sunt cu asa-numitele servicii de tipul �pagini aurii�. Recent, Yahoo! si Pagini Aurii au anuntat un plan prin care comerciantii inclusi în Pagini Aurii vor fi plasati pe hartile oferite de serviciul de localizare al Yahoo!. MSN.com si Verizon au, la rândul lor, o întelegere asemanatoare privind pozitionarea pe hartile MSN.com a comerciantilor listati în website-ul Verizon, superpages.com.
Varianta beta pentru omul-cobai
In materie de software, s-au cam dus vremurile in care comerciantii îsi testau produsele cu oameni destinati a gasi toate erorile care ar fi putut fi strecurate în procesul de creatie, pentru a avea o imagine a modului în care vor evolua lucrurile dupa lansarea pe piata. Astazi, procesul de testare a fost înlocuit de un alt concept: �varianta beta�. Adica se ofera gratuit produsul nefinisat, cei interesati fiind pe post de cobai. Deodata, publicul s-a vazut pus în fata unui paradox: nu-si poate adapta propriul comportament la avalansa tot mai mare a ofertelor gratuite. De multe ori, utilizatorul modern nu poate spune cu siguranta ca utilizeaza un produs software pentru ca este cel mai bun de pe piata. Admite doar ca s-a obisnuit cu acesta si, din lipsa de timp, n-a fost interesat sa testeze si alte produse.
Acest fapt explica oarecum atitudinea celor patru mari competitori ai Internetului modern. Se investeste puternic in creativitate, pentru ca migratiile masive de clienti se produc doar la aparitia unui serviciu nou. Totodata, se urmareste atent concurenta si se lanseaza cat mai rapid servicii echivalente celor ofertate de competitori, cu scopul de a nu pierde din propriul public.
Pentru dezvoltatorii de servicii si produse online, timpul este crucial. Succesul sau insuccesul unei initiative online se masoara în abilitatea sa de a gasi si acapara bugete de publicitate din ce în ce mai mari. Iar serviciul de localizare online poate aduce multi bani de la o piata înca neacoperita pâna acum.
Comentarii articol (0)