Societățile cu activitate comercială pot solicita ajutoare nerambursabile prin intermediul a două programe de finanțare ce vor fi lansate în acest an: programul Start-up Nation România și Programul pentru activitățile de comerț și servicii. Aceste programe de finanțare nu pot fi accesate de către persoanele fizice autorizate sau întreprinderile individuale, ci doar de către societățile cu răspundere limitată (SRL) sau SRL-urile debutante (SRL-D).
Condițiile de eligibilitate sunt, totuși, diferite, cele două programe de finanțare acordând sprijin nerambursabil în funcție de îndeplinirea anumitor criterii ce sunt detaliate în articolul de față. Indiferent dacă este un magazin de piese auto sau un magazin alimentar, activitățile de comerț au o serie de particularități față de activitățile de producție sau servicii:
- activitățile de comerț nu necesită achiziția unor utilaje și echipamente tehnologice;
- în cazul acestor activități, investiția majoritară va fi orientată către lucrări de amenajări interioare, mobilier, soluții software pentru evidența stocurilor, astfel că bugetul proiectului va fi specific;
- contează poziționarea și vadul comercial al spațiului în care funcționează afacerea, motiv pentru care chiriile sunt mai ridicate;
- activitățile de comerț nu generează produse sau servicii noi, veniturile fiind obținute exclusiv pe seama practicării unor adaosuri comerciale.
Comercianții pot solicita, în perioada următoare, sprijin financiar prin intermediul a două programe de finanțare:
Cum poți înființa un magazin cu bani nerambursabili
Înființarea unor activități de comerț este posibilă, în acest an, doar prin intermediul programului Start-up Nation, iar termenul estimat pentru lansarea apelului de proiecte este 2 mai 2017. Prin intermediul acestui program vor primi finanțare, în 2017, 10.000 de solicitanți, dacă întregul buget va fi consumat. Aceste fonduri pot fi solicitate doar de către antreprenorii care și-au înființat o întreprindere după data de 30 ianuarie 2017, iar formele jurifice agreate sunt următoarele:
- SRL;
- SRL-D;
- societăți cooperative.
Finanțarea maximă este de 44.000 de euro, reprezentând 100% din valoarea eligibilă a investiției necesare și acoperă cheltuieli precum:
- chiria spațiului folosit pentru desfășurarea activității;
- achiziția de mobilier specific activității desfășurate;
- achiziția de echipamente IT și soluții software necesare;
- crearea unui site de prezentare a societății, în limita a 10.000 de lei, fără TVA;
- achiziţionarea de cititoare pentru coduri de bare;
- achiziţionarea de cântare electronice cu sau fără printer pentru etichetare;
- achiziţionarea de aparate de marcat electronice fiscale;
În cadrul acestui program de finanțare, conform procedurilor de implementare publicate până la această dată, nu sunt eligibile:
- cheltuiala cu TVA;
- cheltuielile cu salariile;
- cheltuielile cu contribuțiile sociale;
- achiziția de mărfuri.
Până la deschiderea apelului de proiecte, publicarea normelor metodologice de implementare pot aduce modificări cu privire la structura cheltuielilor eligibile și neeligibile. Ultimele modificări publicate pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor derulate de IMM-uri (AIPPIMM) au fost prezentate în acest articol.
Ajutor nerambursabil se dă și pentru dezvoltarea activităților de comerț
Antreprenorii care au deja activitate începută de cel puțin doi ani de zile pot solicita sprijin nerambursabil prin intermediul programului pentru comerț și servicii, ce va fi deschis în acest an, la o dată încă neanunțată oficial.
Ajutorul maxim este de aproximativ 55.000 de euro și reprezintă cel mult 90% din valoarea eligibilă a proiectului. În cazul în care dorești să accesezi această linie de finanțare, va trebui să dispui de surse de finanțare pentru acoperirea diferenței de 10%, dar și a tuturor cheltuielilor neeligibile ce pot interveni în implementarea proiectului.
La fel ca în situația programului de finanțare prezentat anterior, comercianții pot solicita sprijin nerambursabil doar dacă sunt organizați ca SRL, societăți cooperative sau SRL-D, având totodată vechimea minimă de cel puțin doi ani la data deschiderii apelului de proiecte. Investițiile pot fi realizate în zonele urbane și rurale, inclusiv în regiunea București-Ilfov.
În cazul în care desfășori deja activități de comerț și dorești să modernizezi sau să extinzi afacerea pe care o deții, iată pentru ce poți cere ajutor nerambursabil:
- echipamente IT tehnică de calcul;
- echipamente tehnologice, instalații și utilaje;
- cititoare de coduri de bare;
- cântare electronice cu sau fără printer pentru etichetare;
- aparate de marcat fiscale;
- electro și motostivuitoare;
- mobilier, birotică, sisteme de alarmă și supraveghere video;
- autoutilitare;
- implementarea sistemelor de management al calității, mediului, sănătășii și siguranței alimentelor;
- realizarea unei pagini web.
În cazul acestui program de finanțare, comercianții nu pot primi sprijin pentru cheltuieli precum:
- achiziția unor spații pentru desfășurarea activității, dar nici chiria acestora nu este o cheltuială eligibilă;
- cheltuilelile cu TVA, aferent investiției realizate;
- salariile și contribuțiile sociale;
- achiziția de mărfuri.
Care sunt pașii pentru obținerea unei finanțări
1. Lansarea apelului de proiecte
În prezent, niciuna dintre cele două măsuri de finanțare nu a fost lansată oficial. Totuși, termenul vehiculat pentru deschiderea apelului de proiecte aferent programului Start-up Nation este 2 mai 2017. Ambele apeluri vor fi anunțate pe site-ul AIPPIMM, instituția cu atribuții în alocarea și monitorizarea acestor finanțări. Poți citi mai multe informații despre programul de comerț și servicii în acest articol.
2. Pregătirea documentației necesare
Pentru obținerea unui sprijin nerambursabil, comercianții vor pregăti următoarea documentație:
- plan de afaceri;
- cerere de finanțare;
- documente suport solicitate în cadrul normelor de implementare (ghidul solicitantului).
În cazul în care dorești ca documentația să fie întocmită de către un consultant, citește și acest articol.
3. Depunerea proiectului
După deschiderea apelului, comercianții vor putea să-și depună proiectele în format electronic pe site-ul AIPPIMM, respectând termenul-limită, dar și celelalte condiții ce vor fi anunțate prin normele de implementare.