Astăzi a debutat sesiunea de primire a proiectelor în cadrul programului Start-Up Nation. Prin intermediul acesteia, 10.000 de antreprenori care au înregistrat la Oficiul Registrului Comerțului (ORC) întreprinderi după data de 30 ianuarie 2017 pot solicita un sprijin nerambusabil de până la 200.000 de lei (aproximativ 44.000 de euro).
Activitățile de IT sprijinite prin intermediul programului Start-Up Nation se vor desfășura prin intermediul codului CAEN 6201 Activităţi de realizare a software-ului la comandă (software orientat client). În interiorul acestei clase sunt incluse activitățile de programare și modificare a produselor software. De asemenea, în aceeași clasă CAEN este inclusă și asistența oferită clienților pentru produsele software livrate.
Programele orientate client cuprind acele activități de scriere a programelor sofware în funcție de nevoile și cerințele specifice ale clienților. În cadrul acestui cod CAEN se vor putea desfășura activități de scriere a programelor pentru:
- sisteme software;
- aplicaţii software;
- baze de date;
- pagini web;
- interconectarea diverselor soluții software.
De aceea, simpla realizare a unor pagini web prin intermediul platformei Wordpress, ce folosește teme prestabilite (gratuite sau contra-cost), nu este neapărat o activitate inclusă în acest cod CAEN. Pentru a fi încadrată în categoria activităților de realizare a software-ului la comandă, ar trebui ca tema să fie particularizată prin scrierea, schimbarea și adaptarea codului-sursă, în funcție de specificațiile clientului.
Din ce va fi format bugetul unui proiect
Bugetul proiectului va include atât cheltuieli eligibile ce vor fi acoperite integral din valoarea ajutorului financiar nerambusabil (AFN), dar nu mai mult de 200.000 de lei (aproximativ 44.000 de euro), cât și din cheltuieli neeligibile care, dacă apar în implemenarea proiectului, vor fi acoperite integral de către beneficiar din fonduri proprii.
Ajutorul nerambursabil oferit este de 200.000 de lei (aproximativ 44.000 de euro) și este oferit pentru acoperirea următoarelor cheltuieli în cadrul unei afaceri de programare IT:
- chiria și utilitățile pentru o perioadă de un an pentru spațiul în care se desfășoară activitatea;
- salariile achitate pentru o perioadă de un an de zile și limitate la nivelul salariului mediu pe economie, respectiv 3.137 lei brut / lună;
- TVA-ul nedeductibil va fi, de asemenea, eligibil în cadrul acestui program;
- dotări și mobilier necesar activității de IT: scaune, birouri etc.;
- echipamente IT și soluții software necesare funcționării în condiții optime a acestora;
- realizarea unui site de prezentare pentru activitatea și serviciile societății, dar fără a depăși 8.000 de lei, inclusiv TVA;
- participarea administratorului sau a asociatului socitetății la cursuri de formare profesională în domeniul antreprenoriatului, în limita a 3.000 de lei fără TVA;
- consultanță pentru pregătirea și implementarea proiectului, în limita a 8.000 de lei, inclusiv TVA.
Ce cheltuieli nu vor fi eligibile
În cadrul acestui program de finanțare nu se vor deconta următoarele cheltuieli:
- echipamente, mobilier sau dotări la mâna a doua;
- amenzi, penalități;
- orice depășire a valorii de 200.000 de lei sau a pragurilor valorice intermediare (pentru consultanță, salarii, realizare site);
- achiziția materiilor prime.
Ce documentație este necesară pentru întocmirea proiectului
Pentru a solicita sprijin nerambursabil în cadrul acestei linii de finanțare, antreprenorii vor pregăti și vor depune următoarele documente:
- plan de afaceri;
- cerere de finanțare;
- certificat de înregistrare la ORC;
- declarații pe proprie răspundere, pentru a confirma îndeplinirea condițiilor de eligibilitate solicitate în cadrul normelor de implementare.
După ce documentația va fi finalizată, proiectul va fi depus în variantă electronică, pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor pentru IMM-uri (AIPPIMM), respectiv aici. Aplicația va deveni activă la data anunțată pentru deschiderea sesiunii de primire a proiectelor, iar termenul anunțat este 2 mai 2017.
Cum se vor departaja proiectele
Pentru a primi finanțare în cadrul programului Start-Up Nation, proiectele trebuie să obțină cel puțin 50 de puncte în cadrul etapei de evaluare tehnică și administrativă. Ulterior, selecția proiectelor care au îndeplinit acest criteriu se va face, conform procedurii stabilite pentru acest program de finanțare, în funcție de punctajul obținut de fiecare proiect, în ordine inversă și în limita bugetului disponibil.
Iată criteriile de departajare a proiectelor în cadrul viitorului apel de proiecte:
1. Domeniul de activitate propus spre finanțare
În cadrul acestui criteriu, se vor puncta următoarele activități economice:
- programare IT și producție – 40 de puncte;
- industrii creative – 35 de puncte;
- servicii – 30 de puncte;
- comerț și alte activități – 25 de puncte.
2. Numărul locurilor de muncă asumate de către antreprenor
În cadrul acestui criteriu de selecție, întreprinderile care vor crea cel puțin două locuri de muncă vor primi punctaj maxim. Antreprenorii care doresc punctaj suplimentar trebuie să creeze, de asemenea, locuri de muncă destinate persoanelor din categorii defavorizate, studenților sau șomerilor.
3. Structura bugetului proiectului
Vor fi încurajați antreprenorii care vor aloca cel puțin 50% din investiția propusă achiziției de echipamente tehnologice și soluții software.
Punctaj suplimentar vor primi și cei care își asumă investiții în inovare.