Obligația depunerii situațiilor financiare anuale, respectiv a raportărilor contabile anuale la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP) este inclusă în Ordinul MFP nr. 1.802/2014, act normativ care stabilește și termenul-limită până la care contribuabilii trebuie să transmită documentele amintite.
Astfel, firmele din România, dar și societăţile/companiile naţionale, regiile autonome sau institutele naţionale de cercetare-dezvoltare trebuie să depună situațiile financiare anuale în termen 150 de zile de la data la care se încheie exercițiul financiar (31 decembrie 2016 în cazul nostru), adică până cel mai târziu pe 30 mai 2017, așa cum am explicat aici.
În ceea ce privește organizațiile neguvernamentale, asociațiile, fundațiile și celelalte entități fără scop patrimonial, acestea au obligația întocmirii și depunerii situațiilor financiare anuale în termen de 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar, adică până pe 30 aprilie 2017. Cum însă această zi va pica anul acesta într-o duminică, termenul-limită se prelungește până pe 2 mai 2017, prima zi lucrătoare, în condițiile în care în prima zi din luna mai salariații se vor bucura de timp liber legal.
Potrivit reglementărilor contabile în vigoare, erorile constatate după depunerea situațiilor financiare anuale pot fi corectate la data constatării lor. Procedura de îndreptare a greșelilor cuprinse în bilanțurile depuse inițial se regăsește în Ordinul MFP nr. 450/2016, document actualizat vineri, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului MFP nr. 543/2017, cel care aduce mai multe noutăți, prezentate pe parcursul articolului.
Ținând cont că Legea contabilității nr. 82/1991 nu permite depunerea unui alt set de documente, MFP a stabilit o procedură în care indică toate categoriile de erori și modalitatea în care pot fi ele îndreptate, atât de către operatorii economici, cât și de persoanele juridice fără scop patrimonial.
Totodată, trebuie avut în vedere faptul că, inclusiv pentru situațiile care permit corectarea erorilor constatate, operatorii economici nu sunt exonerați de sancțiunile contravenționale prevăzute de legea contabilității.
Spre exemplu, prezentarea de situații financiare care conțin date eronate sau necorelate, chiar și cu privire la identificarea persoanei raportoare, reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 200 lei la 1.000 de lei. De asemenea, depunerea mai multor seturi de situații financiare anuale pentru același exercițiu financiar reprezintă contravenție și se sancționează cu amenzi cuprinse între 1.000 și 10.000 de lei.
Din continuarea articolului puteți afla despre:
- situațiile care determină completarea eronată a informațiilor;
- ce tipuri de erori pot fi corectate;
- termenul maxim în care pot fi corectate anumite erori și greșelile pentru care a fost eliminat termenul-limită;
- cu cât a fost prelungit termenul-limită de depunere a documentelor corectate;
- care sunt obligațiile administratorilor atunci când se depun raportări corectate.
Tipurile de erori care pot fi corectate
Înainte de toate, este important să precizăm că un alt set de situații financiare se poate depune numai pentru corectarea erorilor menționate în procedura inclusă în Ordinul MFP nr. 450/2016, nu și pentru corectarea erorilor contabile definite de reglementările contabile aplicabile.
Prin urmare, pentru erorile contabile (de exemplu omiterea declarării unor venituri ori cheltuieli în perioada la care ele se referă, calcularea eronată a unor impozite ce sunt rectificate ulterior ori încadrarea eronată a elementelor de activ și de pasiv în posturile bilanțiere) nu se poate depune un alt set de situații financiare.
Potrivit normelor în vigoare, la depunerea situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale pot fi constatate erori determinate de completarea eronată a:
- denumirii entității raportoare;
- activitivății CAEN (denumire clasă CAEN și/sau cod CAEN);
- formei de proprietate;
- numărului de salariați și/sau a altor indicatori raportați prin formularul „Date informative”;
Practic, toate aceste elemente reprezintă fie date de identificare a entității raportoare, fie informații având caracter statistic, care pot fi verificate și pe baza altor raportări, nu doar a celor contabile, astfel că Ministerul Finanțelor a decis să elimine termenul maxim pentru corectarea informațiilor de acest fel, transmise inițial greșit.
Totodată, constituie obiectul corectării şi situaţiile determinate de următoarele tipuri de erori:
- depunerea de situații financiare anuale/raportări contabile anuale care nu cuprind niciun indicator valoric (categorie nou-introdusă în lista celor ce pot fi corectate, inexistentă anterior);
- transmiterea electronică de situații financiare anuale/raportări contabile anuale în loc de declarație de inactivitate, precum și transmiterea electronică a declarației de inactivitate în loc de situații financiare anuale/raportări contabile anuale;
- transmiterea electronică de situații financiare anuale/raportări contabile anuale folosind un format de raportare cuprins în programul de asistență, diferit de cel corespunzător tipului de entitate sau netransmiterea electronică a tuturor documentelor prevăzute de lege (raportul administratorilor, declarația pe proprie răspundere, raportul auditorului statutar etc.).
De altfel, acestea sunt singurele erori pentru care legislația actuală, modificată chiar vineri, stabilește un termen maxim în care pot fi ele corectate.
Firmele vor avea cinci luni în plus să corecteze bilanțurile
Până pe 7 aprilie 2017, adică până la intrarea în vigoare a Ordinului MFP nr. 543/2017, termenul maxim de depunere a situaţiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale care cuprind informații corectate era sfârșitul exercițiului financiar/anului următor celui la care se referă situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale la care s-au constatat erori.
Altfel spus, situațiile financiare pentru 2016 ar fi putut fi corectate până la finalul anului 2017. Însă, situația s-a schimbat acum, astfel că termenul-limită până la care pot fi corectate situațiile financiare anuale a fost extins până la termenul maxim de depunere a situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale aferente exercițiului financiar/anului următor celui la care se referă situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale la care s-au constatat erori.
Așadar, situațiile financiare pentru anul 2016 vor putea fi corectate până la depunerea situațiilor financiare pentru anul 2017, adică finalul lunii mai 2018, ceea ce înseamnă un răgaz suplimentar de cinci luni pentru contribuabili.
Administratorii nu scapă de depunerea declarației pe propria răspundere
Legislația în vigoare prevede că situațiile financiare/raportările contabile anuale corectate pot fi depuse doar la registratura organului fiscal, atât în format electronic, cât și listate.
În vederea depunerii situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale în format hârtie și în format electronic, entitățile folosesc programul de asistență pus la dispoziție gratuit de către MFP pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prin care se generează un fișier de tip PDF, având atașat un fișier xml, care conține datele de identificare a entității, precum și un fișier cu extensia zip.
Pentru situațiile financiare anuale fișierul cu extensia zip va conține situațiile financiare anuale și documentele cerute de lege, așa cum acestea sunt întocmite de entități și scanate, alb-negru, lizibil și cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fișierului PDF la care este atașat fișierul zip.
Totodată, administratorul trebuie să depună o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectării erorilor constatate, cu indicarea naturii erorii corectate, precum și faptul că acestea reflectă realitatea entității raportoare. În aceste condiții, operatorii economici și persoanele juridice fără scop patrimonial poartă întreaga răspundere pentru situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale redepuse ca urmare a corectării de erori.
Situațiile financiare pentru 2016 se depun până la finalul lunii mai
Situațiile financiare anuale pentru 2016 trebuie depuse, ca regulă, în cel mult 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, adică nu mai târziu de 30 mai 2017, de către firmele din țara noastră, precum și de către societăţile/companiile naţionale, regiile autonome sau institutele naţionale de cercetare-dezvoltare.
Tot până pe 30 mai 2017 trebuie să depună situații financiare anuale și subunitățile din România, care aparțin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate, cu excepția subunităților deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European.
Întocmirea și depunerea situațiilor financiare este obligatorie, totodată, și pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, însă termenul maxim pentru transmiterea documentelor diferă.
Concret, acestea trebuie să depună bilanțurile în cel mult 120 de zile de la data la care se încheie exercițiul financiar, adică nu mai târziu de 30 aprilie 2017. Totuși, această zi va pica într-o duminică, astfel că termenul se prelungește până pe 2 mai 2017, prima zi lucrătoare, în condițiile în care și 1 mai este zi de sărbătoare legală.