În data de 10 mai 2017 va fi lansat apelul de proiecte aferent măsurii 2.1.A - Delta Dunării din cadrul Programului Național Regional. Astfel, microîntreprinderile vor putea primi bani pentru a dezvolta sau pentru a înființa activități economice precum:
- hoteluri și pensiuni turistice;
- activități recreative;
- fabrici și ateliere de producție a bunurilor, precum mobilier, textile, încălțăminte, hârtie și carton;
- construcţia sau întreținerea de ambarcaţiuni sportive şi de agrement;
- activități de IT;
- servicii diverse.
Lista completă a activităților eligibile este atașată acestui articol.
Cine este eligibil în cadrul acestui apel de proiecte?
În cadrul acestui apel de proiecte sunt eligibile microîntreprinderile înființate în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile sau societăți cooperative. Microîntreprinderile sunt definite ca întreprinderi care au un număr mediu de salariaţi mai mic decât zece şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la două milioane de euro.
Solicitantul trebuie să se încadreze în categoria microîntreprinderilor, atât la data solicitării finanțării (respectiv data depunerii cererii de finanțare), cât și la data acordării finanțării (data semnării contractului de finanțare). Ulterior semnării contractului de finanțare, întreprinderea își poate mări volumul activității, devenind IMM în orice moment al implementării proiectului sau după finalizarea acestuia. Alte reguli de eligibilitate pe care microîntreprinderea trebuie să le îndeplinească la momentul depunerii cererii de finanțare:
- microîntreproinderea trebuie să aibă activitate economică neîntreruptă pe durata unui an fiscal integral, respectiv să fi fost înființate înainte de data de 4 ianuarie 2016 (prima zi lucrătoare a anului anterior);
- microîntreprinderea trebuie să fi încheiat ultimul exercițiu financiar cu profit din exploatare;
- microîntreprinderea trebuie să aibă un angajat la data ultimului bilanț încheiat sau la momentul depunerii cererii de finanțare;
- solicitantul trebuie să aibă capacitatea financiară de a asigura cel puțin 10% din valoarea eligibilă a proiectului, dar și valoarea neeligibilă totală. Ținând cont de falpul că ajutorul nerambursabil va fi acordat în baza decontării cheltuielilor efectuate de către beneficiar din fonduri proprii, microîntreprinderea trebuie să asigure resursele financiare pentru implementarea întregului proiect.
Unde se pot implementa proiectele ce primesc finanțare?
Locul de implementare a proiectului este situat în mediul urban (atât orașele, cât şi satele aparţinătoare acestora) din zona de Investiţie Teritorială Integrată Delta Dunării:
- Babadag;
- Isaccea;
- Măcin;
- Sulina;
- Tulcea.
În cazul unei cereri de finanțare care presupune înființarea unui punct de lucru ca urmare a realizării investiției, solicitantul se va angaja (prin declarația de angajament) ca, până la finalizarea implementării proiectului, să înregistreze locul de implementare ca punct de lucru.
Câți bani poți solicita?
Microîntreprinderile pot solicita un sprijin financiar nerambursabil cuprins între 25.000 de euro și 200.000 de euro. Ajutorul va acoperi cel mult 90% din valoarea eligibilă a proiectului, astfel că beneficiarul va trebui să asigure cel puțin 10% din totalul cheltuielilor eligibile, dar și integral cheltuielile neeligibile ale proiectului. Bugetul total alocat acestui apel de proiecte este de 24,56 milioane de euro. În cazul în care întregul buget alocat va fi consumat, vor fi selectate pentru a semna contractele de finanțare cel puțin 122 de întreprinderi.
Ajutorul financiar nerambursabil poate fi solicitat pentru:
- construirea, modernizarea, extinderea spațiului de producție sau prestare servicii;
- dotarea cu active corporale, necorporale, inclusiv instrumente de comercializare online.
Următoarele cheltuieli nu sunt eligibile, iar ele vor fi suportate integral de către beneficiar dacă vor interveni în implementarea proiectului:
- achiziția de teren sau clădiri;
- costuri de funcționare, precum salarii și contribuții sociale, chirii, utilități, achiziția de materii prime;
- contribuția în natură;
- impozite, taxe, comisioane, amenzi etc.;
- achiziția obiectelor de inventar.
Când se vor putea depune cererile de finanțare?
Apelul de proiecte va fi lansat în data de 10 mai 2017 și este programat să dureze până în data de 10 septembrie 2017. Dacă după primele două luni, respectiv pân la data de 10 iulie 2017, bugetul total alocat va fi consumat integral, apelul de proiecte se va închide.
Astfel, cererile de finanțare depuse în primele două luni ale acestui apel vor parcurge etapele de evaluare a conformității administrative și a eligibilității solicitantului. În cazul în care aceste proiecte vor obține, în urma evaluării tehnico-economice, cel puțin 85 de puncte, vor fi selectate pentru finanțare. În caz contrar, proiectele vor fi reportate pentru lunile următoare, intrând în competiție cu proiectele depuse după data de 10 iulie 2017.
Proiectele se depun în variantă electronică, prin intermediul aplicației MySmis disponibile la adresa de aici.
Ce alte reguli trebuie să îndeplinească proiectul?
Prin intermediul proiectului se poate finanța o singură activitate economică identificată printr-un cod CAEN eligibil înscris în lista activităților permise la finanțare. Lista poate fi consultată la finalul acestui articol.
La depunerea cererii de finanţare, solicitantul trebuie să aibă deja domeniul de activitate eligibil vizat de investiție, înscris în obiectul de activitate (conform certificatului constatator eliberat de Oficiul Registrului Comerțului – ORC), indiferent dacă acesta reprezintă activitatea principală sau secundară a întreprinderii.
În cazul în care activitatea nu a fost încă desfășurată de către întreprindere în trecut, autorizarea codului CAEN nu va fi obligatorie la momentul depunerii cererii de finanțare, ci la finalizarea implementării planului de afaceri, înainte de demararea efectivă a activității economice.
Care este documentația necesară?
Pentru depunerea proiectului, microîntreprinderile vor pregăti și depune următoarele documente:
- planul de afaceri - mai multe detalii despre modalitatea de întocmire poți citi aici;
- cererea de finanțare - mai multe detalii despre completarea acestui document poți găsi în acest articol;
- actul constitutiv al societății;
- certificatul constatator emis de ORC;
- certificat de înmatriculare și certificat de înregistrare în scopuri de TVA, dacă este cazul;
- actul de identificare a reprezentantului legal al solicitantului;
- situaţiile financiare anuale ale solicitantului;
- documente pentru locul de implementare al proiectului (contract de proprietate sau folosință).
Cheltuieli conexe investiției de bază. În cazul în care de pregătirea planului de afaceri și implementarea proiectului se va ocupa o firmă de consultanță, onorariile percepute de aceasta vor fi eligibile și se vor deconta în cadrul acestui proiect astfel:
- cel mult 5% din valoarea eligibilă, atunci când proiectul nu are o componentă de construcții;
- cel mult 10% din valoarea eligibilă, atunci când prin proiect sunt prevăzute și lucărir de construcții.
Cheltuielile cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului sunt eligibile în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, în limita a 5.000 lei fără TVA. Cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern sunt eligibile in limita a 5.000 lei trimestrial fără TVA.