Dezbaterile referitoare la o posibilă naționalizare a Pilonului II de pensii private (cele obligatorii) au început săptămâna trecută, când compania NN Pensii și-a anunțat clienții că există discuții privind luarea unei astfel de măsuri. De fapt compania sublinia nu doar pericolul privind naționalizarea Pilonului II, dar și alte măsuri cu impact important în domeniul pensiilor private, precum plafonarea coeficientului de 5,1% din contribuția la pensii care merge către fondurile private.
Recent, ASF a venit cu câteva lămuriri suplimentare pe acest subiect. Pe de-o parte, explică Autoritatea, fondurile din Pilonul II sunt în totalitate alimentate din alocații de la stat, întrucât sunt parte din contribuția obligatorie de 10,5% la sistemul de pensii (5,4% merge la bugetul statului, iar restul de 5,1% merge către fondurile private). Aceste fonduri devin proprietate privată și nu pot fi naționalizate pentru că nu se permite prin Constituție.
"(...) aceste alocaţii, odată transferate către fonduri în numele cetăţenilor români beneficiari, devin active în proprietate privată şi ele nu mai pot fi retrase sau naţionalizate (confiscate), potrivit Constituţiei. Parlamentul şi, respectiv, Guvernul au în competenţa lor să majoreze sau să micşoreze alocaţiile bugetare viitoare, fără să afecteze în niciun fel contribuţiile trecute", punctează ASF în comunicatul de presă transmis.
Ceea ce poate statul să facă este să schimbe administrarea privată a acestor fonduri în administrare de stat, însă asta nu înseamnă naționalizare. Banii respectivi nu ar fi afectați, ci eventual câștigurile suplimentare care se formează pe lângă acești bani, pentru că nu s-ar mai acumula dobânzi, cupoane sau câștiguri de capital (fondurile administrate de stat nu produc dobânzi).
Însă Autoritatea arată și de ce schimbarea administrării private a Pilonului II nu aduce niciun avantaj: fondurile acumulate la Pilonul II sunt în proporție de 65% investite în titluri de stat (adică finanțează deficitul bugetar), iar valorificarea lor în urma trecerii în administrarea statului ar însemna ca statul să le răscumpere.
Or, în acest scenariu am avea de-a face cu o majorare a deficitului bugetar. Cu alte cuvinte, statul ar ieși în pierdere, potrivit ASF. "Singurul avantaj este că reduce nivelul datoriei publice cu valoarea titlurilor de stat deţinute de fonduri, ceea ce este irelevant pentru România, unde datoria publică este de circa 40% din PIB", consideră reprezentanții Autorității.
Pe de altă parte, mai subliniază ASF, nici nu se poate vorbi despre naționalizarea fondurilor din Pilonul III, adică a banilor de pensie facultativă. Cu atât mai mult în cazul acestor fonduri vorbim de imposibilitatea confiscării, întrucât ele sunt complet private și sunt comparabile unor investiții din piața de capital.
Reamintim cu această ocazie că NN a fost sancționată de ASF în urma mesajului de săptămâna trecută cu o amendă contravențională de 750.000 de lei (însemnând 1% din capitalul social). Sancționată a fost și Raluca Ioana Georgiana Țintoiu în calitate de Director General al societăţii NN Pensii: acesteia i s-a retras autorizația și a primit o amendă de 100.000 de lei. Mai multe puteți afla din comunicatul ASF.
Comentarii articol (0)