Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar este posibilă încă din 21 ianuarie 2017 - cel puțin la nivel teoretic. În urma Hotărârii Guvernului nr. 965/2016, mașinile pot fi ridicate fie de către administratorul drumului public, fie de către autoritățile locale. Însă hotărârea Executivului nu reprezintă decât un cadru general pentru ridicarea mașinilor, pentru că măsurile nu pot fi luate efectiv decât în baza unor prevederi luate la nivelul fiecărui oraș, sector ș.a.m.d.
Cu alte cuvinte, autoritățile locale sunt cele care trebuie să vină cu un set de reguli proprii, făcute în baza HG nr. 965/2016, precum și cu spațiile de depozitare speciale. În lipsa acestora, ridicarea mașinilor nu este posibilă.
Acum, doar în două sectoare ale Capitalei avem proceduri adoptate și reguli clare privind ridicarea mașinilor - în 3 și 4. De curând, a devenit posibilă ridicarea și în sectorul 3, așa cum au anunțat autoritățile în acest comunicat. Potrivit procedurii, activitățile de ridicare, transport și depozitare sunt făcute doar de personalul cu atribuții în efectuarea acestor operațiuni din cadrul Serviciului Administrativ și numai în baza dispoziției de ridicare întocmite de către polițiștii locali ai Sectorului 3 sau de către polițiști rutieri ai Brigăzii Rutiere București.
Vehiculele ridicate se duc în spațiul special amenajat din str. Releului nr. 4, informează primăria, iar tarifele sunt diferite în funcție de operațiune (tarif de ridicare, tarif de transport și tarif de depozitare), precum și în funcție de vehiculul ridicat. Mai exact:
- tarife de ridicare: pentru vehicul/remorcă/rulotă cu masă totală maximă autorizată de până la cinci tone tariful e de 200 de lei; pentru cele cu masă totală maximă autorizată de peste cinci tone e de 270 de lei;
- tarife de transport: pentru vehicul/remorcă/rulotă cu masă totală maximă autorizată de până la cinci tone e de 150 de lei; pentru cele cu masă totală maximă autorizată de peste cinci tone e de 200 de lei;
- tarifele de depozitare: în primele 24 de ore costă 150 de lei, iar după intervalul de 24 de ore costă 50 lei (tarifele pentru depozitare se calculează pe intervale de 24 de ore începând de la data și ora depozitării, nefracționat).
Potrivit Hotărârii nr. 85/2017 a Consiliului Local al sectorului 4, înainte de a ridica autovehiculul polițistul îl va suna pe proprietar/ deținător pentru a-i spune să-și mute mașina în maxim 30 de minute. Dacă constată că nu are pe cine suna, se trece direct la ridicarea mașinii (precum și în situația în care mașina blochează, spre exemplu, linia de tramvai). Totodată, motiv de ridicare a vehiculului este și parcatul pe locurile speciale amenajate pentru persoanele cu handicap, potrivit hotărârii.
Ridicarea mașinilor se va face 24 din 24 de ore, iar tarifele maxime prevăzute în actul normativ sunt: 75 de lei pentru ridicarea mașinii și 75 de lei pentru transportul mașinii ridicate. Totuși, pentru simpla depozitare a mașinii ridicate șoferul nu va plăti nimic. Plata se poate face la locul de depozitare (Șoseaua Berceni nr. 38A), precum și la sediile Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale Sector 4. De asemenea, dacă șoferul ajunge la fața locului când i se ridică mașina, atunci el va trebui să suporte doar costul ridicării, respectiv cei 75 de lei. Dacă refuză să plătească, atunci mașina va fi dusă la depozit și șoferul va avea de plătit practic încă 75 de lei, adică și banii pentru transport.
Și în sectorul 6 se ridică unele mașini, potrivit informării oferite pe site-ul primăriei, mai exact, mașinile care care îngreunează activitatea operatorilor de salubrizare, efectuarea lucrărilor de utilitate publică, precum și intervenția organelor abilitate în situațiile de urgență pe raza administrativă a sectorului. Mai întâi, proprietarul e somat printr-o avertizare lăsată pe mașină, având la dispoziție 48 de ore ca să mute vehiculul. În caz contrar, se ridică mașina, dar nu se plătește nimic pentru recuperarea ei.
Atenție! Amenzile din Codul rutier pentru parcările neregulamentare se aplică oricum, chiar dacă se ridică sau nu mașina.
Pe când ridicarea mașinilor și în celelalte sectoare?
În toate celelalte sectoare nu au fost adoptate actele normative necesare. În sectorul 2, autoritățile locale ne-au transmis anul trecut că o piedică la adoptarea unui act la nivel local este contextul legislativ existent. Date mai concrete însă nu există la acest moment, ceea ce înseamnă că va mai dura o perioadă de timp până când cei care parchează în celelalte sectoare ale Bucureștiului să fie surprinși cu astfel de sancțiuni.
Primarul sectorului 1 al Capitalei declara pentru hotnews.ro că mai întâi va face locuri de parcare și abia apoi va trece la ridicarea mașinilor. Potrivit aceleiași surse, primarul sectorului 6 a declarat că nu consideră că primăriile sunt cele care trebuie să implementeze chestiunea ridicării mașinilor. Acesta afirma că oricum există reglementări legale prin care să fie sancționați șoferii care parchează pe unde nu trebuie, iar ridicarea mașinii ar fi o măsură suplimentară, dar care nu ține de competența primăriei.
Într-adevăr, șoferii care parchează neregulamentar pot fi sancționați și altfel decât cu ridicarea mașinii, potrivit Codului rutier (OUG nr. 195/2002).
Notă: Pentru mai multe detalii despre hotărârea luată de Executiv cu privire la ridicarea mașinilor parcate ilegal puteți citi acest articol.
Comentarii articol (0)