În cadrul acestui program de finanțare sunt eligibile întreprinderile înființate după data de 30 ianuarie 2017 care pregătesc și depun o solicitare de finanțare, conform schemei de ajutor de minimis publicată de Agenția pentru Implementarea Programelor și Proiectelor pentru IMM-uri (AIPPIMM). Bugetul alocat anului 2017 va permite finanțarea unui număr de cel mult 10.000 de întreprinderi nou-înființate.
Conform acestei scheme de minimis, ajutorul nerambusabil ce va fi acordat este de cel mult 200.000 lei / beneficiar (aproximativ 44.000 de euro), sumă care poate reprezenta 100% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplătitoare) aferente proiectului.
Notă: Deși forma inițială a schemei de minimis nu includea, în categoria cheltuielilor eligibile, a salariilor și a autoturismelor, propunerile și solicitările venite în ultimele două luni din partea antreprenorilor interesați de accesarea acestui program de finanțare au dus la includerea acestora în varianta publicată vineri, 5 mai 2017. În plus, întreprinzătorii au acum posibilitatea de a include în planurile de afaceri cheltuieli suplimentare, precum utilitățile și chiria spațiilor de lucru, dar și taxa pe valoarea adăugată (TVA), în cazul firmelor neplătitoare de TVA, conform Codului Fiscal.
Zece pași necesari pentru întocmirea bugetului
În cadrul programului Start-up Nation România, sunt eligibile două tipuri de cheltuieli:
- cheltuieli cu investiția, necesare realizării obiectivului asumat prin proiect;
- cheltuieli operaționale, pentru o perioadă de până la un an de zile de la momentul semnării contractului de finanțare.
Pentru a realiza un buget al proiectului, va trebui să verifici lista cheltuielilor eligibile permise în cadrul acestui program de finanțare și să stabilești, acolo unde este cazul, plafonul maxim pe care îl estimezi.
1. Stabilește valoarea investiției necesare
Primul pas pe care trebuie să îl faci, atunci când vrei să stabilești valoarea totală a unui proiect, este să întocmești o listă cu toate cheltuielile necesare realizării proiectului tău în condiții optime. În acest moment, este important să nu omiți nicio cheltuială care s-ar putea dovedi necesară implementării proiectului.
2. Verifică lista cheltuielilor eligibile
Lista cheltuielilor eligibile este publicată în cadrul schemei de ajutor de minimis pentru programul Start-up Nation România:
- echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru) necesare desfăşurării activităţilor;
- achiziţionarea de spaţii de lucru (clădiri, hale, inclusiv din elemente prefabricate), fără funcție locativă. Valoarea acestora va fi stabilită, la momentul achiziției, pe baza unei evaluări a unui expert evaluator ANEVAR;
- aparate şi instalaţii de măsură;
- mijloace de transport: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, rulote cu sau fără motor pentru comerț stradal și autoutilitare;
- echipamente IT;
- achiziţionarea de mobilier, aparatură birotică şi sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale;
- achiziţionarea de instalaţii pentru obținerea unei economii de energie;
- achiziţionarea de instalaţii de încălzire sau climatizare;
- realizarea unei pagini web pentru promovarea activităţii solicitantului, în limită maximă de 8,000 de lei fără TVA;
- active necorporale precum brevete de inventie, francize, software pentru comerţul on-line;
- cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale în limita a maxim 3.000 lei fără TVA.
- TVA pentru aplicanții neplătitori de TVA, conform Codului Fiscal;
Pentru scrierea și depunerea proiectului, dar și pentru implementarea acestuia în condiții optime, programul Start-up Nation România acceptă decontarea unor cheltuieli de consultanţă până la pragul maxim de 8.000 lei fără TVA.
Pentru activitățile de rent a car, școli de șoferi sau activități de taximetrie nu este limitată valoarea maximă și numărul de autoturisme achiziționate. Pentru alte activități, achiziția de autoturisme este eligibilă până la pragul maxim de 36.000 lei fără TVA (aproximativ 8.000 de euro) și doar un autoturism / beneficiar.
3. Analizează piața și estimează valoarea de achiziție a investiției tale
După ce ai stabilit cheltuielile necesare, va trebui să estimezi cât mai precis valoarea de achiziție pentru fiecare element din lista ta.
În cazul achiziției de bunuri, echipamente IT, mobilier, autovehicule, etc cea mai eficientă soluție este aceea de a solicita oferte de preț din partea unor furnizori. Nu este obligatoriu să faci acest lucru, însă va trebui să justifici, în cadrul planului de afaceri, necesitatea fiecărei achiziții propuse, iar prețul este un element extrem de important.
Dacă supraestimezi valoarea achizițiilor propuse, vei risca respingerea proiectului. Acest program de finanțare gestionează fonduri europene și naționale, astfel că eficiența utilizării acestora este urmărită cu strictețe.
Pe de altă parte, nu este recomandat să negociezi valoarea achizițiilor în această fază a proiectului, când încă nu ai siguranța obținerii finanțării nerambursabile. În cazul în care vei semna contractul de finanțare, va trebui să te încadrezi, pentru fiecare achiziție prin buget, în valoarea stabilită în această etapă. Astfel, o negociere făcută la momentul redactării planului de afaceri îți poate provoca cheltuieli neeligibile în implementarea proiectului, pe care le vei suporta din fonduri proprii.
4. Stabilește cheltuielile operaționale
La punctul anterior au fost prezentate cheltuielile de investiții. După realizarea obiectivului, programul Start-up Nation România îți permite să decontezi, pentru o perioadă de cel mult un an de zile de la data semnării contractului de finanțare, o serie de cheltuieli operaționale, menționate în schema de ajutor de minimis:
- salarii;
- utilități:
- chirii aferente spaţiilor de lucru.
Toate aceste cheltuieli sunt eligibile pentru o perioadă maximă de un an de zile de la semnarea contractului de finanțare.
În cazul cheltuielilor salariale, schema de minimis menționează că și contribuțiile angajatului și contribuțiile angajatorului sunt eligibile până la nivelul salariului mediu pe economie. Câştigul salarial mediu nominal net a fost de 2.342 de lei în luna martie 2017, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică, iar dacă vrei să calculezi valoarea contribuțiilor sociale care revin angajatului și angajatorului, poți folosi acest calculator de salarii.
Atunci când incluzi aceste cheltuieli în cadrul bugetului, ia în calcul perioada pentru care soliciți decontarea lor. Deși ghidul menționează o perioadă de cel mult 12 luni de la semnarea contractului de finanțare, poți ajunge la concluzia că nu ai nevoie de salariați, dacă nu ai încă utilajele livrate și puse în funcțiune. Astfel, poți deconta salariile pentru o perioadă mai scurtă de timp.
5. Stabilește valoarea totală a proiectului tău
Estimarea valorii totale a proiectului presupune ca tu să însumezi cheltuielile de investiții și pe cele operaționale. Nu uita să iei în calcul TVA-ul aferent cheltuielilor sau contribuțiile sociale ale angajatului sau angajatorului.
Valoarea totală a proiectului nu reprezintă, automat, valoarea sprijinului pe care îl vei primi. Ajutorul nerambursabil, în cadrul acestui program de finanțare, este de 100% din valoarea eligibilă a proiectului, dar fără a depăși 200.000 de lei (aproximativ 44.000 de euro).
6. Stabilește valoarea eligibilă și neeligibilă a proiectului tău
Valoarea oricărui proiect are o componentă eligibilă și una neeligibilă. Dacă mai sus am discutat despre cheltuielile eligibile ale unui proiect, vom vedea, mai jos, ce tipuri de cheltuieli sunt considerate neeligibile în cadrul acestui program de finanțare.
Vei avea o primă cheltuială neeligibilă în cadrul proiectului tău dacă nu respecți pragurile valorice prezentate mai sus, în cazul diverselor tipuri de cheltuieli, ca de exemplu:
- orice plată către firma de consultanță peste pragul de 8.000 de lei, fără TVA;
- realizarea unui site de prezentare cu un buget mai mare de 8.000 de lei, fără TVA;
- urmarea unui curs de antreprenoriat a cărui valoare plătită este mai mare de 3.000 de lei;
- includerea în cadrul proiectului a unor cheltuieli salariale peste pragul salariului mediu pe economie.
În aceste situații, valoarea ce depășește pragurile valorice impuse în schema de ajutor de minimis va trebui suportată din fonduri proprii sau credite bancare. O altă cheltuială neeligibilă ce poate interveni în cadrul proiectului tău va fi TVA-ul aferent investiției sau costurilor operaționale cu utilitățile și chiria, dacă firma ta este neplătitoare de TVA.
Înainte de a depune proiectul, vezi avantajele și dezavantajele înregistrării în scopuri de TVA a întreprinderii tale.
7. Calculează ajutorul nerambursabil pe care îl poți solicita
Ajutorul financiar nerambursabil reprezintă, în cadrul acestui apel de proiecte, 100% din valoarea eligibilă a proiectului, însă fără a depăși 200.000 de lei / beneficiar. Astfel, dacă proiectul tău conține și valori neeligibile, va trebui să le scazi din valoarea totală a proiectului. În cazul în care valoarea totală eligibilă a proiectului depășește pragul de 200.000 de lei, va trebui să contribui cu surse proprii pentru acoperirea diferenței.
8. Valorile neeligibile trebuie să fie susținute din surse proprii
Toate valorile neeligibile ale proiectului vor trebui suportate din fonduri proprii sau din credite bancare.
Iată un exemplu de calcul:
Să presupunem că vrei să achiziționezi, prin intermediul acestui program de finanțare, un autoturism în valoare de 10.000 de euro, fără TVA, pentru o activitate de formare profesională. Conform schemei de minimis aferentă programului de finanațare, autoturismele sunt eligibile până la pragul de 8.000 de euro, fără TVA. Astfel, diferența de 2.000 de euro va trebui suportată din fonduri proprii sau din credite bancare.
De asemenea, TVA-ul va deveni o cheltuială neeligibilă în cadrul proiectului, atunci când firma este neplătitoare de TVA, ceea ce va însemna că vei suporta din fonduri proprii încă 1.900 de euro (19% din valoarea de achiziție de 10.000 de euro).
În total, în exemplul de mai sus, ajutorul nerambursabil va fi de 8.000 de euro, iar contribuția ta va fi în valoare de 3.900 de euro. Pentru această valoare va trebui să nominalizezi sursele de finanțare: surse proprii sau credite bancare.
9. Întocmește un cash flow al proiectului
După ce ai stabilit valoarea totală a proiectului, ajutorul nerambusabil și contribuția proprie, va trebui să întocmești un flux de numerar al proiectului. Va trebui să ții cont, în această etapă a proiectului, de eșalonarea în timp a investiției și de modalitatea de plată pe care finanțatorul o acceptă în cadrul acestui program de finanțare.
Astfel, confiorm schemei de minimis, în cadrul programului Start-up Nation România, anumite cheltuieli (cele legate de investiție) pot fi plătite prin mecanismul cererii de plată. Acest lucru înseamnă că beneficiarul va primi, din valoarea facturii, doar valoarea eligibilă, conform calculului de la punctul anterior. Cheltuielile neeligibile vor fi acoperite din surse proprii de către beneficiar.
Alte cheltuieli, precum salariile și contribuțiile sociale, vor fi decontate prin mecanismul cererii de rambusare. Acest lucru înseamnă că va trebui să dispui, în prima etapă, de întreaga sumă. Conform schemei de minimis, documentația de decont poate fi depusă în maxim trei tranșe pe întreaga durată a celor 12 luni de implementare. Astfel, va trebui să dispui de banii pentru salarii și contribuții sociale pentru cel puțin patru luni, înainte de a cere rambursarea lor.
Dacă luăm în calcul o perioadă de 30 de zile în care finanțatorul va procesa cererea ta, atunci va trebui să dispui deja de banii necesari pentru plata salariilor din luna a cincea. Pentru mecanismul rambursării cheltuielilor efectuate, beneficiarul poate solicita de la instituția bancară parteneră un credit punte, care va fi achitat după primirea acordului de utilizare din partea finanțatorului.
10. Completează formularele solicitate în schema de minimis
După ce ai întocmit bugetul proiectului tău și ai estimat valoarea ajutorului nerambusabil pe care o vei solicita, va trebui să prezinți aceste informații în cadrul unor documente menționate în cadrul schemei de minimis pentru programul Start-up Nation România.
Astfel, la depunerea proiectului, trebuie să întocmești un plan de afaceri, ce va conține, printre altele, detaliile discutate în cadrul acestui articol. De asemenea, va fi necesară prezentarea surselor de finanțare ale investiției:
- ajutor financiar nerambursabil;
- surse proprii;
- credite bancare.
Proiectul urmează să fie depus în format electronic, în cadrul aplicației on-line de pe site-ul AIPPIMM. Selecția proiectelor va fi realizată în ordinea inversă a punctajelor obținute, iar la egalitate de punctaj vor fi aplicate criterii suplimentare, precum numărul de noi locuri de muncă pe care beneficiarii le vor crea ca urmare a implementării propriilor proiecte.
Termenul de depunere al proiectelor nu a fost încă anunțat, perioada estimată de către oficialii Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat fiind sfârșitul lunii mai sau începutul lunii iunie.