Cu alte cuvinte, ajutorul nerambursabil acoperă 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, însă pregătirea și implementarea unui proiect generează și costuri neeligibile. În articolul de mai jos vom prezenta cronologic principalele cheltuieli pe care le vei susține financiar până la finalizarea proiectului.
Sesiunea din acest an a programului Start-up Nation dispune de un buget de două miliarde de lei, ceea ce va permite, conform prevederilor ghidului solicitantului publicat în dezbatere publică, finanțarea a zece mii de proiecte.
Ajutorul financiar nerambursabil acordat este de 100% din valoarea eligibilă a investiției, până la un plafon maxim de 200.000 de lei. Cu toate acestea, implementarea unui proiect prin intermediul Start-up Nation va genera și cheltuieli neeligibile pe care antreprenorul trebuie să le acopere din fonduri proprii.
Din continuarea acestui articol, abonații premium vor putea afla care sunt cheltuielile suplimentare pe care antreprenorul le va suporta din fonduri proprii.
Înființarea firmei generează costuri neeligibile pentru proiect
Solicitarea unei finanțări nerambursabile este posibilă doar în cazul în care societatea comercială este deja înființată la data depunerii proiectului. Prin urmare, antreprenorii vor trebui să facă demersurile necesare pentru înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) al firmei, iar acest lucru va genera cheltuieli neeligibile.
Prin urmare, costurile legate de înființarea societății nu sunt cheltuieli eligibile în cadrul unui proiect realizat prin intermediul Start-up Nation și nu pot fi recuperate ulterior, după semnarea acordului de finanțare.
Pregătirea proiectului generează alte costuri neeligibile
Conform ghidului solicitantului, singura cheltuială eligibilă pe care antreprenorul o va putea deconta ulterior din valoarea ajutorului financiar nerambursabil este cea privind consultanța pentru pregătirea proiectului și depunerea sa.
Cu toate acestea, pregătirea unui proiect presupune și alte costuri, iar dintre cele mai importante trebuie să amintim:
- cheltuielile lunare pentru contabilitate, aceste servicii fiind necesare oricărei societăți comerciale după înființare, indiferent dacă înregistrează activitate economică sau nu;
- eventuala chirie achitată de către societate pentru sediul social sau punctul ori punctele de lucru;
- cheltuielile cu utilitățile înregistrate (energie, abonamente pentru telefonie sau internet, etc).
În etapa de pregătire a proiectului trebuie planificate costurile necesare implementării proiectului și incluse în cadrul bugetului ce va fi depus pentru verificare și aprobare. Investițiile ce nu se vor regăsi în planul de afaceri nu vor putea fi decontate ulterior, chiar dacă ele sunt cheltuieli eligibile conform ghidului solicitantului.
De asemenea, stabilirea valorii investițiilor necesare este extrem de importantă. În cazul în care sunt bugetate cheltuieli reduse, sub cele existente pe piață, implementarea proiectului va genera costuri neeligibile.
Implementarea proiectului generează costuri neeligibile importante
După aprobarea proiectului și semnarea acordului de finanțare, antreprenorii vor demara implementarea planului de afaceri, respectând lista cheltuielilor aprobate. În cazul în care antreprenorul va plăti mai mult decât suma estimată în cadrul bugetului aprobat, diferențele vor deveni cheltuieli neeligibile.
În continuare, cheltuielile de contabilitate vor fi neeligibile, acestea nefiind decontate prin intermediul proiectului. Mai mult, ținerea unei evidențe distincte pentru proiect ar putea crește cheltuielile de contabilitate.
Totuși, implementarea planului de afaceri generează costuri neeligibile ce nu pot fi evitate. Cele mai importante dintre ele sunt următoarele:
- cheltuielile pentru transportul produselor achiziționate;
- cheltuielile pentru punerea în funcțiune, montajul sau probele de lucru, dacă ele nu sunt oferite de către furnizor cu titlu gratuit;
- cheltuielile pentru instructajul personalului;
- cheltuielile pentru asigurarea bunurilor achiziționate pentru perioada de implementare, dar și pentru perioada celor trei ani de monitorizare a investiției.
De asemenea, în cazul în care nu au fost planificate încă din etapa de pregătire a proiectului, următoarele costuri vor fi, de asemenea, neeligibile:
- dobânzile bancare;
- comisionul perceput de Fondul Național pentru Garantarea Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii.
Proiectul va continua să genereze costuri suplimentare și în etapa de monitorizare
Conform acordului de finanțare încheiat de către antreprenor pentru proiectul aprobat, monitorizarea investiției va fi asigurată pentru o perioadă de trei ani de zile după finalizarea implementării. Prin urmare, pregătirea rapoartelor de progres, transmiterea lor către finanțator, corespondența purtată cu acesta vor genera alte costuri suplimentare.
În plus, conform prevederilor ghidului solicitantului, operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul programului Start-up Nation 2018 vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor primite și să arhiveze evidenţa specifică şi să o păstreze o perioadă de zece ani.