În cadrul sesiunii din acest an a programului Start-up Nation vor fi încurajate activitățile de producție, cele din sfera IT și industriile creative. Procedura pe care antreprenorii o vor urma pentru depunerea proiectelor, dar și pentru implementarea acestora a fost publicată în dezbatere publică la finalul lunii martie, urmând ca versiunea finală să fie publicată înainte de lansarea efectivă a noii sesiuni.
Bugetul alocat sesiunii din acest an va permite finanțarea unui număr de zece mii de planuri de afaceri, fiecare antreprenor putând solicita un ajutor financiar nerambursabil de până la 200.000 de lei.
În cazul în care ajutorul maxim nu este depășit, investiția eligibilă va fi decontată integral, iar banii pot fi utilizați pentru achiziția de echipamente, dar și mobilier sau alte cheltuieli pentru dotarea laboratorului foto. În plus, banii pot fi utilizați pentru crearea unui site pentru promovarea viitoarei afaceri, dar și promovarea online a serviciilor fotografice. Mai mult decât atât, antreprenorilor li se permite decontarea unor cheltuieli operaționale pentru o perioadă de până la 12 luni, precum salarii și contribuții sociale, chirii sau utilități.
În continuare, poți citi despre:
- aspectele juridice legate de pregătirea proiectului;
- pregătirea în sine a proiectului;
- investiția pentru implementarea proiectului;
- depunerea și evaluarea proiectului.
Aspecte juridice privind pregătirea proiectului
Depunerea proiectului nu este posibilă înainte de înființarea unei societăți comerciale noi. Având în vedere că o societate cu răspundere limitată debutantă (SRL-D) nu mai beneficiază de avantajele fiscale acordate la înființare, cea mai potrivită formă juridică va fi cea a unui simplu SRL.
Condițiile de eligibilitate pentru depunerea proiectului:
- antreprenorul nu trebuie să fi desfășurat aceeași activitate pentru care solicită finanțare în anul 2018 prin intermediul unei alte societăți în anul anterior sau în anul depunerii proiectului;
- finanțarea poate fi obținută doar prin intermediul unei societăți înființate după data de 30 ianuarie 2017;
- finanțarea se acordă cu precădere activităților de producție, IT și industrii creative.
Pregătirea proiectului
Acordarea finanțării nerambursabile este condiționată de depunerea și aprobarea unui proiect de finanțare ce cuprinde:
- plan de afaceri;
- cerere de finanțare;
- documente suport pentru justificarea informațiilor prezentate în planul de afaceri.
Sesiunea pentru depunerea proiectelor nu a fost încă lansată în mod oficial, deși termenul anunțat inițial de către autorități a fost devansat în mod succesiv.
În cazul în care solicitantul va lucra împreună cu un consultant pentru pregătirea documentației, cheltuielile de consultanță vor putea fi decontate până la valoarea de 8.000 de lei, sumă ce acoperă atât scrierea și depunerea proiectului, cât și implementarea viitoare a proiectului.
Investiția necesară pentru implementarea proiectului
Depunerea proiectului trebuie să fie însoțită de oferte financiare și tehnice pentru echipamentele necesare dotării laboratorului fotografic. Cele mai importante investiții vor cuprinde:
- camere fotografice;
- obiective pentru camerele fotografice;
- fundaluri fotografice;
- spații de stocare (memorii externe);
- acumulatori cameră și bliț;
- lampă cu lumină continuă și tehnologie LED;
- trepied;
- rucsac foto
- laptop sau tabletă;
- dronă pentru fotografierea de la înălțime.
În cazul în care investiția descrisă mai sus nu necesită un buget foarte mare, diferența de până la 200.000 de lei poate fi utilizată și pentru acoperirea altor cheltuieli necesare:
- crearea unui site de prezentare și includerea unui buget de promovare online a afacerii;
- achiziția de mobilier pentru dotarea laboratorului fotografic;
- achiziția de soluții software necesre în implementarea proiectului.
Nu doar investiția de bază poate fi decontată. Banii pot fi utilizați și pentru decontarea unor cheltuieli operaționale pentru o perioadă de cel mult 12 luni de zile de la data semnării acordului de finanțare:
- salarii și contribuții sociale;
- utilități;
- chiria pentru laboratorul fotografic.
Depunerea și evaluarea proiectelor
Procedura de implementare a proiectelor va fi publicată pe site-ul Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru IMM-uri cu cel puțin cinci zile îaninte de lansarea efectivă a sesiunii de depunere a proiectelor.
După lansare, sesiunea va rămâne activă pentru o lună de zile, proiectele putând fi depuse continuu până la data limită doar în sistem electronic.
După ce sesiunea de depunere a proiectelor va fi închisă, cererile de finanțare vor fi analizate și evaluate conform cerințelor exprimate în ghidul solicitantului.
Proiectele depuse vor fi selectate pentru finanțare în funcție de punctajul obținut de acestea, în ordine inversă, în limita bugetului disponibil.
În cazul în care mai multe proiecte vor fi la egalitate de punctaj, se vor aplica criterii suplimentare de departajare, cel mai important fiind numărul de noi locuri de muncă ce vor fi create.
Alte idei de afaceri pentru industriile creative au fost prezentate în cadrul acestei pagini, iar afacerile de producție sunt detaliate în acest articol.
Atenție! Schema de finanțare Start-up Nation nu este încă activă. Pentru a intra în vigoare, proiectul schemei de minimis va trebui aprobat prin ordin de ministru. Depunerea proiectelor se va putea face la o dată ulterioară, ce nu a fost încă anunțată.