Posibilitatea de a cere înapoi banii achitați statului pentru taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule este prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 52/2017. Documentul a intrat deja în vigoare pe 7 august 2017, dar încă nu poate fi pus în totalitate în aplicare.
Concret, proprietarii de mașini pot să depună deja cereri de restituire a fostelor taxe auto, dar între timp autoritățile mai au câte ceva de făcut. Ministerul Mediului și Ministerul Finanțelor au aprobat modelul de cerere de care să se folosească românii pentru a solicita returnarea banilor prin Ordinul comun nr. 1.144/1.672/2017, care a apărut în august 2017 în Monitorul Oficial.
„În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență (22 august 2017 - n. red.), ministrul mediului și ministrul finanțelor publice aprobă, prin ordin comun, modelul de cerere prevăzut la art. 1 alin. (1) (adică cererea de restituire - n. red.)”, scrie în OUG nr. 52/2017 la articolul 9. Astfel, modelul a fost aprobat în termenul indicat și poate fi consultat în fișierul anexat articolului.
Prin urmare, așa cum a confirmat Ministerul Mediului la solicitarea avocatnet.ro, românii deja pot depune cereri de restituire la unitățile Fiscului, chiar și în lipsa normelor de returnare. La cerere se anexează (original sau copie) documentul doveditor al plății uneia dintre fostele taxe auto, chitanța fiscală/ordinul de plată și extrasul de cont, după caz, care să ateste efectuarea plății acesteia, dar și copiile cărții de identitate a vehiculului și a certificatului de înmatriculare.
Ministerele Mediului și Finanțelor trebuie să stabilească și o procedură detaliată de restituire a fostelor taxe auto. De asemenea, regulile trebuie stabilite prin ordin comun, iar termenul-limită pentru aprobarea lor este 6 octombrie 2017.
„În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență (OUG nr. 52/2017, aplicabilă din 7 august 2017 - n. red.), ministrul mediului și ministrul finanțelor publice aprobă prin ordin comun normele metodologice de aplicare a acesteia, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”, este punctat la articolul 8 al documentului emis de Executiv.
În cazul din urmă, este important de precizat că termenul este pentru aprobarea ordinului, nu și pentru publicarea acestuia în Monitorul Oficial. Cu alte cuvinte, ordinul poate fi aprobat până la 6 octombrie 2017, însă acesta poate apărea ulterior în Monitorul Oficial.
În trecut, atunci când s-a stabilit cea mai recentă procedură de restituire, ce a fost abrogată în februarie 2017, proprietarii de mașini n-au putut să depună cereri de restituire în lipsa normelor de aplicare.
Românii pot să solicite restituirea fostelor taxe auto până la data de 31 august 2018. Cei care vor rata acest termen-limită nu vor mai avea posibilitatea de a cere returnarea sumelor achitate. În orice caz, cei care deja au apucat să depună în trecut cereri de restituire nu vor mai trebui să depună altele noi.
Spre deosebire de vechile proceduri de restituire, cea stabilită recent de Executiv prevede plata într-o singură tranșă a banilor, nu în cinci tranșe întinse pe cinci ani, așa cum era înainte. Mai exact, restituirea taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule și a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule se va face, în baza deciziilor emise de Fisc, în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2018. Iar cei care au plătit timbrul de mediu pentru autovehicule își vor vedea banii returnați abia în perioada 1 septembrie 2018 - 31 martie 2019.
Taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule au fost obligatorii, în mod succesiv, între anii 2007 și 2017. În prezent, nu mai există nicio taxă de mediu obligatorie la prima înmatriculare a unei mașini în România, dar pe viitor ar putea exista iarăși una.
Comentarii articol (83)