Funcționarii angajați din băncile cu capital integral privat autorizate și supraveghate de BNR pot fi considerați funcționari publici în contextul Codului penal, potrivit Deciziei ICCJ nr. 18/2017, pronunțată în cadrul completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală. Prin urmare, aceștia pot fi cercetați și pedepsiți penal pentru săvârșirea unor infracțiuni precum delapidare, luare de mită sau altele în care făptuitorul nu poate fi decât un funcționar public.
"În sensul legii penale, funcţionarul bancar, angajat al unei societăți bancare cu capital integral privat, autorizată și aflată sub supravegherea Băncii Naţionale a României, este funcţionar public, în accepţiunea dispoziţiilor art.175 alin.(2) din Codul penal", a dispus Curtea. Decizia a devenit obligatorie odată cu publicarea sa în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 544 din 11 iulie 2017.
art. 175 alin. (2) din Codul penal |
"De asemenea, este considerată funcționar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autoritățile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public" |
Conform documentului de sesizare, problema supusă atenției Curții a fost ridicată în cadrul unui dosar în care angajații unei societăți bancare cu capital 100% privat au delapidat sume importante de bani din patrimoniul băncii sau al clienților. Stabilirea dacă inculpații sunt sau nu funcționari publici pe Codul penal era importantă din perspectiva încadrării juridice la o infracțiune sau alta, dar și din perspectiva limitelor de pedeapsă.
"Însușirea, folosirea sau traficarea de către un funcționar public, în interesul său ori pentru altul, de bani, valori sau alte bunuri pe care le gestionează sau le administrează se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică", scrie în Codul penal la infracțiunea de delapidare, în cazul căreia se sancționează chiar și tentativa.
Prin raportare la articolul din Codul penal, judecătorii de la ICCJ au spus următoarele: "Astfel, deși angajarea funcționarului bancar de către banca (instituția de credit) cu capital integral privat nu echivalează cu o învestire de către autoritățile publice pentru a exercita un serviciu de interes public, activitatea desfășurată de acesta este supusă controlului ori supravegherii autorităților publice cu privire la îndeplinirea unui serviciu de interes public". De altfel, mai subliniază judecătorii, "Banca Națională a României reprezintă o autoritate publică, în sensul art. 175 alin. (2) din Codul penal, putând exercita controlul sau supravegherea cu privire la îndeplinirea unui serviciu de interes public".
Nu cu foarte mult timp în urmă, ICCJ a mai stabilit că și profesorii din învățământul preuniversitar de stat au calitatea de funcționari publici în condițiile Codului penal, numai că se încadrează la altă tipologie de funcționari, respectiv la art. 175 alin. (1) lit. b) din Codul penal (funcționari care exercită o funcție publică). Iar anul trecut, ICCJ a stabilit același lucru pentru medicii din sistemul public de sănătate. Totuși, un specialist ne-a confirmat faptul că pot subscrie definiției funcționarului public din Codul penal chiar și medicii și profesorii din mediul privat. Prin urmare, și aceștia pot face închisoare pentru luare de mită, de exemplu.
Notă: Dacă în cursul unei judecăți un complet de judecată învestit cu soluționarea unei cauze în ultimă instanță constată că de o chestiune de drept depinde soluționarea cauzei respective, acesta poate cere ICCJ să dea o rezolvare de principiu a chestiunii de drept vizate. Decizia dată de ICCJ devine obligatorie pentru toate instanțele din România de la momentul publicării sale în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)