ORGANIZAREA SI EXERCITAREA ACTIVITATII DE CONSULTANTA FISCALA
- A se vedea O.G. nr. 94/2004 care prin art. XXXVII prevede ca de la data intrarii în vigoare a O.G. nr. 94/2004 si pâna la data de 31 decembrie 2006 se suspenda aplicarea O.G. nr. 71/2001.
Exercitarea independenta a calitatii de consultant fiscal se realizeaza numai pe baza raporturilor juridice civile si comerciale cu persoanele fizice sau juridice carora le acorda consultanta si fata de care acesta nu are nici un fel de interese materiale directe sau indirecte, cu exceptia onorariilor cuvenite pentru munca prestata în aceasta calitate.
Activitatea de consultanta fiscala consta în acordarea de servicii profesionale privind asistenta de specialitate la întocmirea declaratiilor de impozite si taxe, asistenta pe probleme fiscale si referitor la creantele bugetare, cum sunt: amenzi, penalitati si majorari, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, precum si de reprezentare în fata organelor fiscale, iar în fata organelor judecatoresti, în calitate de expert.
CONDITII OBLIGATORII PENTRU A OBTINE CALITATEA DE CONSULTANT FISCAL
Pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal candidatii, persoane fizice, trebuie sa îndeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie licentiati ai unei facultati cu profil economic;
b) sa aiba o experienta de minimum 5 ani în una dintre urmatoarele activitati: elaborarea si aplicarea legislatiei fiscale, administrarea si colectarea veniturilor publice, controlul fiscal, solutionarea contestatiilor, elaborarea si aplicarea reglementarilor contabile, precum si activitatea financiar-contabila;
c) sa nu aiba antecedente penale;
d) sa aiba capacitate deplina de exercitiu;
e) sa promoveze examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal.
EXAMENUL PENTRU ATRIBUIREA CALITATII DE CONSULTANT FISCAL
La depunerea documentelor care atesta îndeplinirea conditiilor de la lit. a)-d) candidatul plateste în contul Ministerului Finantelor Publice o taxa pentru înscrierea la examen. Nivelul taxei se stabileste anual prin ordin al ministrului finantelor publice, în functie de costurile necesare organizarii examenului.
Veniturile realizate de Ministerul Finantelor Publice din taxele de înscriere la examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal vor fi folosite exclusiv pentru organizarea examenelor. În cazul în care veniturile de aceasta natura nu sunt consumate integral în anul organizarii concursului, acestea vor fi reportate în anii urmatori si vor fi utilizate cu aceeasi destinatie.
Examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal se organizeaza de Ministerul Finantelor Publice, în baza unui regulament aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice.
Examenul consta în sustinerea unei probe scrise si a unei probe orale. Materiile de examinare pentru cele doua probe sunt urmatoarele:
a) legislatie fiscala;
b) gestiune financiara si contabilitatea întreprinderii;
c) elemente de drept financiar si fiscal.
Dupa sustinerea si promovarea examenului Ministerul Finantelor Publice elibereaza candidatilor un certificat de atestare.
Persoana care a obtinut certificatul eliberat de Ministerul Finantelor Publice se va înregistra la Camera consultantilor fiscali si i se va elibera carnetul profesional, care îi permite exercitarea profesiei si utilizarea titlului de consultant fiscal.
ALTE ACTIVITATI DESFASURATE DE CONSULTANTUL FISCAL
Consultantii fiscali se pot organiza si în societati comerciale care au în obiectul de activitate consultanta fiscala.
Pentru exercitarea activitatii de consultanta fiscala societatile comerciale aratate trebuie sa fie autorizate de Camera consultantilor fiscali. În vederea obtinerii autorizatiei acestea platesc o taxa în contul Camerei. Cuantumul taxei de autorizare se stabileste de Camera.
Consultantii fiscali si societatile comerciale de consultanta fiscala pot desfasura, pe lânga activitatea de consultanta fiscala, cu respectarea conditiilor prevazute de actele normative în materie, si activitati de:
a) expertiza contabila;
b) audit financiar;
c) instruire si perfectionare în domeniul fiscal.
Consultantul fiscal îsi poate exercita activitatea la doua sau mai multe societati comerciale atâta timp cât nu sunt afectate obiectivitatea si independenta profesionala, conform prevederilor prezentei ordonante si ale Codului privind conduita etica si profesionala în domeniul consultantei fiscale.
CAMERA CONSULTANTILOR FISCALI
Camera este organizatie profesionala de utilitate publica, persoana juridica fara scop lucrativ, cu sediul în municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5. Sediul respectiv va fi acordat de Guvern în folosinta gratuita pe o perioada de 5 ani.
Camera are, în principal, urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea de consultanta fiscala;
b) apara interesele profesionale ale tuturor membrilor;
c) ofera sprijin si asistenta membrilor Camerei în problemele profesionale;
d) elaboreaza norme privind activitatea de consultanta fiscala;
e) tine Registrul membrilor Camerei;
f) organizeaza cursuri de perfectionare a consultantilor fiscali;
g) mediaza între membrii Camerei în caz de diferende si la cerere;
h) mediaza între membrii Camerei si clientii lor în caz de diferende, precum si la cerere;
i) stabileste masuri disciplinare;
j) colaboreaza cu asociatiile profesionale de profil din tara si din strainatate;
k) editeaza publicatii de specialitate;
l) alte atributii stabilite prin lege sau prin regulamentul propriu.
RETRAGEREA CALITATII DE CONSULTANT SI A AUTORIZATIEI DE FUNCTIONARE
Certificatul de atestare a calitatii de consultant fiscal, respectiv autorizatia de functionare, se retrage consultantilor fiscali în urmatoarele situatii:
1. în cazul persoanelor fizice:
a) de catre Ministerul Finantelor Publice, când atestatul de consultant fiscal a fost obtinut ca urmare a savârsirii infractiunii de fals si uz de fals;
b) de catre Camera, când consultantul fiscal încalca prevederile Codului privind conduita etica si profesionala în domeniul consultantei fiscale;
c) în caz de neplata a cotizatiei pe o perioada de un an;
2. în cazul persoanelor juridice, de catre Camera, în situatia în care:
a) societatea comerciala s-a dizolvat;
b) dupa emiterea autorizatiei se constata ca aceasta nu ar fi trebuit acordata sau daca nu mai sunt îndeplinite conditiile de autorizare;
c) în caz de neplata a cotizatiei pe o perioada de un an.
În cazul retragerii certificatului de atestare a consultantului fiscal sau a autorizatiei societatilor comerciale de consultanta fiscala se interzice acestora practicarea profesiei si utilizarea titlului de consultant fiscal sau a denumirii de societate comerciala de consultanta fiscala.
Împotriva deciziei de retragere a calitatii de consultant fiscal sau a autorizatiei societatilor comerciale de consultanta fiscala se poate formula plângere în justitie, în conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.
__________
Pentru mai multe informatii a se vedea O.G. nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala.
Comentarii articol (0)