1. Notificare modificare an fiscal
Potrivit art. 16 alin. (5) din Codul fiscal (Legea 227/2015), prin excepţie de la regulă generală, plătitorii de impozit pe profit care au optat, în conformitate cu legislaţia contabilă în vigoare, pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic pot opta ca anul fiscal să corespundă exerciţiului financiar.
În vederea efectuării opţiunii de modificare, se foloseşte formularul 014 - Notificare privind modificarea anului fiscal.
Formularul se depune astfel:
a) în termen de 15 zile de la începerea anului fiscal modificat sau de la data înregistrării contribuabilului, după caz;
b) în termen de 15 zile de la data începerii noului an fiscal modificat în cazul modificării perioadei anului fiscal modificat;
c) până la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv, de la data la care s-ar fi închis anul fiscal modificat, în cazul în care anul fiscal modificat redevine an fiscal calendaristic.
Prin OPANAF nr. 1546/17 mai 2017 se aprobă modelul şi conţinutul formularului 014.
2. Valorificarea bunurilor perisabile
În conformitate cu dispoziţiile art.247, alin.(4) din Codul de procedură fiscală, dacă au fost sechestrate bunuri perisabile sau supuse degradării, acestea pot fi vândute în regim de urgenţă. Evaluarea şi valorificarea acestor bunuri se efectueaz de către organele fiscale, la preţul pieţei. Totodată, potrivit prevederilor art. 247 alin. (5) lit. a) din Codul de procedură fiscală, procedură de evaluare şi valorificare se aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.A.F., în cazul creanţelor administrate de organul fiscal central, motiv pentru care s-a impus promovarea ordinului aflat în discuţie.
Prin ordin s-au structurat activităţile ce trebuie întreprinse de organele fiscale competente în cazul vânzării în regim de urgenţă a bunurilor perisabile sau supuse degradării, sechestrate, astfel:
- dispoziţii generale;
- constituirea Comisiei de valorificare;
- evaluarea bunurilor perisabile sau supuse degradării;
- valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării;
- atribuţiile Comisiei de valorificare.
S-au elaborat o serie de modele de formulare, în vederea aplicării unitare a procedurii:
- anunţ privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării;
- proces-verbal privind desfăşurarea şi rezultatul procedurii de valorificare a bunurilor perisabile sau supuse degradării;
- proces-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării;
- proces-verbal de predare-primire a bunurilor perisabile sau supuse degradării valorificate.
Ordinul intră în vigoare la data la care se abrogă vechiul ordin privind procedura de valorificare a bunurilor perisabile (OMFP 2389/2010).
3. Comunicare electronică popriri între bănci
ANAF pune la dispoziţia băncilor, în spaţiul privat de pe portalul ANAF, un sistem informatic prin care utilizatorii încarcă şi descărcă documente.
Comunicarea popririlor către bănci se va realiza prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă.
Mijloacele de identificare a băncilor în mediul electronic şi procedura de acces sunt reglementate prin ordinul preşedintelui ANAF pentru aprobarea procedurii de furnizare de informaţii conform art. 61 din Codul de procedură fiscală.
Stabilirea condiţiilor de implementare a sistemului automat prin care se va realiza comunicarea popririlor se va face prin încheierea unui Protocol de colaborare între ANAF, Asociaţia Română a Băncilor şi bănci.
Ordinul 691/2017 intră în vigoare în termen de 30 de zile de la comunicare.
4. Modificare formulare 091 și 098
Începând cu data de 1 ianuarie 2017 a fost introdus în Codul fiscal un regim TVA special pentru agricultori. Astfel, potrivit art. 3.151 alin. (12) lit. a) din Codul fiscal, în situaţia în care agricultorul care aplică regimul special realizează livrări intracomunitare cu produse agricole, prestări de servicii intracomunitare, achiziţii intracomunitare de bunuri, achiziţii de servicii intracomunitare, acesta are obligaţia să se înregistreze în scopuri de TVA conform art. 317 din Codul fiscal.
De asemenea, în condiţiile prevăzute de art. 317 alin. (9) din Codul fiscal, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform acestui articol, pot solicita anularea înregistrării în scopuri de TVA.
Având în vedere cele de mai sus, este necesară completarea formularului (091) „Declaraţie de înregistrare în scopuri de TVA/ Declaraţie de menţiuni a altor persoane care efectuează achiziţii intracomunitare sau pentru servicii, precum şi pentru agricultori care efectuează livrări intracomunitare de bunuri (091)”, utilizat pentru înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA, conform art. 317 din Codul fiscal, cu rubrici destinate persoanelor care aplică regimul special pentru agricultori şi care efectuează livrări intracomunitare de bunuri agricole.
Totodată, Direcţia generală de informaţii fiscale a solicitat introducerea în formularul 098 „Cerere de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal”, a informaţiilor referitoare la organizarea şi conducerea contabilităţii contribuabililor pe bază de contracte de prestări servicii în domeniul contabilităţii, conform art.10 alin.(3) din Legea nr.82/1991, republicată, modificările şi completările ulterioare.
Solicitarea direcţiei mai sus menţionată este motivată de faptul că la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nu sunt disponibile informaţii cu privire la existenta contractelor de prestări servicii de contabilitate.
Prin OPANAF nr.1381/2017 (publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 342 din 10.05.2017) se aprobă modelul şi conţinutul unui formulare de înregistrare/anulare a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată.
5. Modificare formular 010
Direcţia generală de informaţii fiscale a solicitat introducerea în formularul 010 „Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică”, a informaţiilor referitoare la organizarea şi conducerea contabilităţii contribuabililor pe bază de contracte de prestări servicii în domeniul contabilităţii, conform art. 10 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Solicitarea direcţiei este motivată de faptul că la nivelul ANAF nu sunt disponibile informaţii cu privire la existenta contractelor de prestări servicii de contabilitate, lipsa acestor informaţii conducând la un blocaj al procedurii de înregistrare în scopuri de TVA.
Prin OPANAF nr. 1382/2017 (publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 342 din 10.05.2017), a fost completat astfel formularul 010 prin includerea în conţinutul secţiunii "Alte date privind contribuabilul" a unei rubrici referitoare la organizarea şi conducerea contabilităţii contribuabililor, pe bază de contracte de prestări servicii în domeniul contabilităţii. Totodată, a fost extins formularul 010 cu o anexă, în care să fie cuprinse datele de identificare ale persoanei care asigură organizarea şi conducerea contabilităţii.
6. Modificări importante ale normelor de aplicare a Codului Fiscal
Mai jos gasiți principalele modificări ale normelor de aplicare a Codului Fiscal:
Titlu I - Dispoziţii generale
La art. 11 din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2016 care a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2017, s-au introdus prevederi care dau posibilitatea persoanelor impozabile care se reînregistrează în scopuri de TVA după ce au avut codul de înregistrare anulat în baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) şi h) din Codul fiscal de a deduce taxa aferentă achiziţiilor efectuate în perioada în care au avut codul anulat, precum şi de a emite facturi pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate în perioada respectivă, astfel încât beneficiarii să îşi poată exercita la rândul lor dreptul de deducere a TVA pentru achiziţiile efectuate de la aceste persoane în perioada în care nu au avut cod de TVA. Se introduc în Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal dispoziţii procedurale în funcţie de felul în care au acţionat în perioada respectivă persoanele impozabile care au avut codul de TVA anulat, precum şi exemple pentru o aplicare unitară a noilor prevederi.
Titlu II - Impozitul pe profit
Se clarifică faptul că scutirea de impozit aferentă profitului investit în achiziționarea dreptului de utilizare a programelor informatice se aplică pentru cele achiziționate și utilizate începând cu data de 1 ianuarie 2017, conform prevederilor Codului Fiscal.
A fost introdus un exemplu de calcul privind modalitatea de alocare a cheltuielilor de conducere ca fiind aferente veniturilor neimpozabile, în conformitate cu prevederile Codului fiscal.
Împrumuturile obținute direct sau indirect de la bănci internaționale de dezvoltare, instituții de credit române sau străine, instituții financiare nebancare, nu se includ în calculul capitalului împrumutat, în scopul determinării gradului de îndatorare.
Se menționează specific faptul că dobânzile nedeductibile reportabile pot fi reportate in vederea deducerii pentru o perioada nelimitată de timp.
Au fost introduse clarificări cu privire la recuperarea pierderilor fiscale de către contribuabilii care, începand cu 1 februarie 2017 aplică sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor.
Titlu III - Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
Clarificarea neaplicării prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, de către microîntreprinderile plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor în cursul anului 2016, precum şi de către persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit, care la data de 1 ianuarie 2017 îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 47 din Codul fiscal, şi care desfăşoară ca activitate principală sau secundară activităţi activităţi specifice (hoteluri, restaurante, terase, baruri). Aceste persoane juridice române aplică, începând cu 1 ianuarie 2017, prevederile Titlului III „Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor” din Codul fiscal.
Ca urmare a modificării uneia dintre condiţiile de încadrare în categoria microîntreprinderilor, respectiv a celei referitoare la limita veniturilor realizate în anul precedent, prin creşterea de la 100.000 euro la 500.000 euro, sunt introduse precizări referitoare la aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor în cazul persoanelor juridice române plătitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 au realizat venituri cuprinse între 100.001 - 500.000 euro, echivalentul în lei.
De asemenea, sunt introduse clarificări legate de menţinerea, după data de 1 februarie 2017, a statutului de plătitor de impozit pe profit pentru microîntreprinderile care, potrivit prevederilor art. 48 alin. (5) sau alin. (52), din Codul fiscal, au optat să aplice prevederile titlului II din Codul fiscal, până la data de 31 ianuarie 2017 inclusiv, în condiţiile în care, potrivit acestor prevederi legale, opţiunea exprimată este definitivă, atâta timp cât, pentru anul se menţine valoarea, impusă de lege, pentru capitalul social.
Au fost corelate regulile privind menţinerea/modificarea cotei de impozitare în situaţiile în care numărul de salariaţi variază.
Ca urmare a modificării prevederilor referitoare la limita veniturilor realizate în anul precedent, respectiv prin creşterea de la 100.000 euro la 500.000 euro, echivalentul în lei, sunt introduse precizări legate de verificarea condiţiei de încadrare în nivelul veniturilor de 500.000 euro, echivalentul în lei, în cursul anului, de către persoanele juridice române care aplică sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor începând cu 1 februarie 2017.
Titlu IV - Impozitul pe venit
Se aduc clarificări cu privire la:
Aplicabilitatea scutirii de la plata impozitului pe venit pentru persoanele fizice ce desfășoară activități cu caracter sezonier. Caracterul sezonier este definit de:
- perioada repetitivă de la an la an;
- activități realizate pe durate fixe în funcție de anotimp/sezon
- activități ce se încadrează în codurile CAEN: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629 și 5630.
Determinarea impozitului pe veniturile din salarii prin introducerea posibilității de a deduce serviciile medicale furnizate sub formă de abonament suportate de angajați în limita a 400 EUR / an.
Modalitatea de calcul al impozitului datorat la transmiterea drepturilor de proprietate asupra proprietăților imobiliare prin alinierea normelor și a formulelor de calcul la plafonul neimpozabil de 450.000 lei.
Termenul de declarare a veniturilor de natură salarială din străinătate obținute de persoanele care au desfășurat activitatea în România într-o perioadă mai mică decât cea menționată în convențiile de evitare a dublei impuneri și și-au prelungit perioada de ședere în România. Astfel, termenul de declarare de 15 zile de la expirarea perioadei menționate în convenție este înlocuit de data de 25 a lunii următoare celei în care se împlinește termenul prevăzut de convenție.
Titlu V - Contribuţii sociale obligatorii
Corelarea prevederilor referitoare la bazele lunare de calcul al contribuţiilor de asigurări sociale şi al contribuţiilor de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, raportată la eliminarea dispoziţiilor referitoare la plafonul maxim reprezentând valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut.
Clarificarea modului de încadrare a bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în plafonul minim reprezentând valoarea a douăsprezece salarii de bază minime brute pe ţară, în sensul în care se au în vedere veniturile din salarii sau asimilate salariilor, veniturile din investiţii şi/sau din alte surse.
Se introduc prevederi prin care se clarifică baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, în cazul veniturilor din dividende.
Titlul VI - Impozitul pe veniturile obţinute de nerezidenţi
Se abrogă normele metodologice care conţin prevederi referitoare la declaraţia informativă privind impozitul reţinut pentru veniturile cu regim de reţinere la sursă/venituri scutite, pe beneficiari de venit, depusă de plătitorii de venituri întrucât acest formular a fost aprobat prin Ordinul nr. 3695/2016 al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Titlul VII - TVA
Ca urmare a reînregistrării în scopuri de TVA după 1 ianuarie 2017, persoanele impozabile pot emite facturi pentru livrările de bunuri și prestările de servicii efectuate în perioada în care au avut codul de TVA anulat.
Se introduc clarificări cu privire la situația în care nu se poate stabili cota parte ce revine unuia dintre soți pentru bunurile deținute în devălmășie, caz în care unul singur va îndeplini obligațiile privind TVA la momentul vânzării bunurilor.
Se definește termenul de bun imobil din perspectiva TVA.
În cazul rezilierii unui contract, baza impozabilă se poate ajusta, indiferent dacă părțile renunță de comun acord sau unilateral la contract.
În cazul reorganizării sau a falimentului beneficiarului, se permite recuperarea TVA în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a pronunțat hotărârea de confirmare a planului de organizare, respectiv hotărârea judecătorească de închidere a falimentului.
Se exclude din baza de impozitare a TVA în vamă, contravaloarea lucrărilor/evaluărilor asupra bunurilor mobile, indiferent dacă acestea au fost efectuate în afara UE sau în UE.
Se permite rambursarea TVA pentru persoanele impozabile nestabilite în UE și care aplică regimul special pentru servicii electronice, de telecomunicații, de radioteleviziune sau de televiziune și care au prestat servicii electronice, de telecomunicații, de radiofuziune sau de televiziune pe teritoriul României.
În vederea rambursării TVA, persoanele impozabile nestabilite în UE și care aplică regimul special pentru servicii electronice, de telecomunicații, de radioteleviziune sau de televiziune nu mai sunt nevoite să desemneze un reprezentant fiscal în scopul rambursării.
Se introduc noi prevederi privind modalitatea de ajustare anuală a TVA în cazul anumitor operațiuni realizate cu bunurile de capital.
Se introduc noi dispoziții procedurale cu privire la aplicarea regimului special pentru agricultori.
7. Modificări aduse Convenției de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu Republica Populară Chineză
În data de 12.05.2017, s-a publicat în Monitorul Oficial, Legea (publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 351 din 12.05.2017) privind ratificarea Acordului dintre România şi Republica Populară Chineză pentru eliminarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit, prevenirea evaziunii fiscale și a evitării plății impozitelor.
Acordul servește la evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, şi se aplică persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state.
Acordul va intra în vigoare în a treizecea zi de la data ultimei notificări transmisă între cele două state şi va produce efecte pentru veniturile obţinute în anii fiscali care încep în sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat următor anului în care acordul a intrat în vigoare.
Principalele modificări aduse de această lege vizează:
- impozitul aplicabil plăţilor de dividende, dobânzi şi redevenţe scade la 3%;
- noi prevederi în ceea ce priveşte definirea noţiunii de “rezident”;
- noi clarificări cu privire la noţiunea de “sediu permanent”, în sensul definirii noţiunii de “persoană care este strâns legată de o întreprindere”;
- clarificări în ceea ce priveşte noţiunile: “deţinută în principal” şi “finanţată în principal”;
- noi prevederi în ceea ce priveşte câştigurile de capital realizate, în sensul impozitării în statul sursă a venitului din înstrăinarea acţiunilor sau a unor drepturi comparabile deţinute într-o societate ale căror valoare provine, direct sau indirect, în proporţie de peste 50% din proprietăţi imobiliare.
Comentarii articol (0)