În data de 15 iunie a fost lansată sesiunea de depunere a proiectelor în cadrul programului Start-up Nation, prin intermediul căruia este așteptat ca un număr de 10.000 de întreprinderi nou-înființate să primească ajutoare financiare nerambursabile de până la 200.000 de lei.
Deși a fost pregătit și promovat intens, programul nu s-a bucurat de interesul scontat din partea potențialilor beneficiari. Astfel, numărul de proiecte depuse este în continuare foarte mic, iar antreprenorii reclamă și alte probleme:
1. Interes scăzut în primele zile de la lansare
Dacă în primele două zile de la lansarea programului de finanțare antreprenorii s-au grăbit să-și înregistreze proiectele, interesul a scăzut începând cu cea de-a treia zi a sesiunii. Astfel, la data redactării acestui articol erau depuse aproximativ 1.500 de proiecte, iar din tabelul de mai jos se poate observa evoluția în scădere a numărului de proiecte depuse în zilele următoare:
Dacă această tendință se va păstra până la sfârșitul perioadei de depunere, respectiv până în data de 14 iulie 2017, există probabilitatea destul de ridicată ca numărul total al proiectelor depuse să nu ajungă la 10.000.
Ținând cont denumărul proiectelor depuse în prezent, pentru ca acest program de finanțare să atragă un număr de cel puțin 10.000 de întreprinderi solicitante, ar trebui ca până la finalul sesiunii să fie depuse, în fiecare dintre cele 24 de zile rămase, aproximativ 350 de proiecte, ceea ce este, în acest moment, puțin probabil să se întâmple.
După cum se observă din tabelul de mai sus, doar în prima zi au fost depuse mai multe proiecte și în niciuna dintre celelalte zile nu s-a depășit pragul de 300 de aplicanți înscriși în program.
Conform anunțului de lansare al programului de finanțare, Ministerul Mediului de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat (MMACA) a luat în calcul posibilitatea prelungirii termenului limită de depunere a proiectelor, în situația în care bugetul disponibil pentru finanțarea celor 10.000 de întreprinderi nu va fi consumat integral până la data de 14 iulie, ora 20.00.
2. Nu este publicat și punctajul în timp real
Pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor derulate de Întreprinderi Mici și Mijlocii (AIPPIMM) este publicată în timp real lista solicitanților înregistrați. Astfel, orice persoană poate urmări, în orice moment, numărul proiectelor depuse.
Totuși, mulți antreprenori reproșează faptul că ar fi fost utilă publicarea, de asemenea, a punctajelor obținute de proiectele deja înregistrate. În acest fel, s-ar fi putut estima punctajul minim care ar fi permis selectarea proiectelor pentru finanțare.
Totuși, acest indicator ar fi util doar în cazul în care numărul proiectelor depuse ar depăși 10.000. Până la acest prag, orice proiect care obține mai mult de 50 de puncte va putea fi selectat pentru finanțare, însă doar dacă îndeplinește condițiile de eligibilitate menționate în Schema de minimis a programului Start-up Nation România.
3. Completarea bugetului este greoaie
Antreprenorii care și-au înregistrat deja proiectele de finanțare, dar și consultanții care au folosit aplicația on-line de depunere a documentației, au sesizat dificultatea de utilizare a bugetului proiectului, în cadrul secțiunii 4 a planului de afaceri - Prezentarea proiectului.
Astfel, pentru a completa bugetul proiectului și suma solicitată ca ajutor financiar nerambursabil, este necesară completarea manuală, pentru fiecare obiect de investiții, a următoarelor informații:
- denumirea obiectului de investiții;
- numărul de bucăți achiziționate;
- valoarea unitară fără TVA;
- valoarea totală fără TVA;
- valoarea TVA;
- valoarea eligibilă din cadrul obiectului de investiții.
În cazul proiectelor ce conțin un număr mare de obiecte de investiții, completarea unui buget poate dura destul de mult.
Acest capitol al planului de afaceri ar fi fost foarte ușor de încărcat, dacă solicitanților li s-ar fi permis încărcarea bugetului în format PDF, ca și în cazul celorlalte documente solicitate, prognozele financiare fiind un bun exemplu în acest sens.
4. Neclaritatea legată de depunerea ofertelor
Un alt aspect legat de funcționalitatea aplicației online este legat de încărcarea în aplicație a ofertelor financiare și tehnice recomandate pentru fundamentarea investiției și a ajutorului financiar nerambursabil solicitat.
Deși nu reprezintă documente obligatorii, ofertele financiare și tehnice sunt recomandate. Ele au rostul de a justifica valoarea bugetului, actualitatea prețurilor și faptul că s-a efectuat o minimă analiză a pieței.
Totuși, aplicația permite neglijarea acestor documente, astfel că proiectul poate fi transmis și în cazul în care aceste oferte nu sunt încărcate on-line.
Pe de altă parte, în cazul în care un proiect are un număr ridicat de investiții, ce se regăsesc pe ofertele mai multor furnizori potențiali, aplicația nu permite decât înregistrarea unui număr de cel mult cinci oferte diferite.
5. Creditul punte va avea și costuri neeligibile
Pentru implementarea programelor de investiții, antreprenorii selectați pentru finanțare vor avea la dispoziție trei soluții:
- realizarea din fonduri proprii a plăților către furnizori;
- solicitarea adresată furnizorilor de a livra bunurile și a aștepta plata prin intermediul mecanismului cererii de plată, din partea MMACA;
- contractarea unui credit punte și plata furnizorilor, urmând ca ajutorul financiar nerambusabil să închidă creditul acordat de bancă.
Întrucât nu toți antreprenorii dispun de resurse financiare proprii necesare efectuării unor plăți de valoare mare, iar furnizorii nu vor accepta livrarea bunurilor în lipsa încasării banilor, cea mai probabilă opțiune va rămâne obținerea unui credit punte.
În acest moment, nu sunt cunoscute numele instituțiilor de credit ce vor acorda credite punte, acest lucru urmând a fi stabilit în perioada următoare.
Totuși, cu doar câteva zile înainte de lansarea programului, s-a amintit faptul că, pe lângă comisionul de garantare perceput de Fondul Național de Garantare al Creditelor pentru IMM-uri, și dobânda bancară va fi eligibilă pentru perioada de implementare.
Totuși, contractarea unui credit bancar implică și alte cheltuieli, precum comisioane de analiză, acordare și gestiune, care nu vor fi eligibile prin intermediul acestui program de finanțare.
6. Cheltuielile cu inovarea în cadrul proiectului
Unul dintre criteriile care asigură acordarea unui punctaj suplimentar este includerea în proiect a unor cheltuieli cu inovarea. Astfel, beneficiarii care se obligă să cheltuiască cel puțin 25% din bugetul total pentru utilaje, echipamente sau programe software care implică tehnologii mai noi de trei ani vor primi 5 puncte suplimente, fără necesitatea de a atașa un document justificativ în acest sens.
Totuși după aprobarea proiectului și semnarea contractului de finanțare, beneficiarii vor trebui să prezinte, la momentul solicitării ajutorului financiar nerambursabil, o declarație a furnizorului de bunuri sau a producătorului prin care aceștia să confirme faptul că tehnologia este, cu adevărat, nouă.
În lipsa acestei dovezi, proiectul poate fi declarat neeligibil, iar ajutorul financiar nu se va mai acorda.
În cazul în care sunteți interesați de accesarea fondurilor acordate prin intermediul programului Start-up Nation, urmăriți toate aceste aspecte prezentate în articol și cântăriți avantajele și dezavantajele asumării unor obligații suplimentare.
Trebuie menționat faptul că orice obligație asumată benevol devine obligatorie pentru beneficiar, ce va trebui menținută pentru o perioadă de cel puțin doi ani (în cazul locurilor de muncă nou create) sau cel puțin trei ani (obligația de a menține investiția finanțată).