Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (M.M.A.C.A.) este autoritatatea împuternicită să emită avizul tehnic de specialitate pe planul de afaceri al investitorilor străini, în vederea obţinerii vizei de lungă şedere în România pentru desfăşurarea de activităţi comerciale, conform articolului 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România.
Etapele necesare pe care cetățenii străini interesați trebuie să le parcurgă sunt detaliate în cadrul Ordinului nr. 689 al ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat pentru aprobarea Procedurii de acordare a Avizului tehnic de specialitate pe planul de afaceri al investitorilor străini, în vederea obținerii vizei de lungă ședere în România pentru desfășurarea de activități comerciale.
Condițiile în care se acordă viza de lungă ședere:
În vederea obţinerii avizului tehnic de specialitate, cetăţeanul străin interesat trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
- să deţină calitatea de asociat/acţionar al societăţii care urmează să beneficieze de investiţie;
- să aibă atribuţii de conducere în societatea care urmează să beneficieze de investiţie;
- să dispună de fonduri necesare desfăşurării activităţii în valoare de cel puţin 100.000 euro pentru străinii asociaţi într-o societate cu răspundere limitată şi cel puţin 150.000 euro pentru străinii acţionari ai unei societăţi pe acţiuni;
- să creeze cel puţin zece noi locuri de muncă cu normă întreagă, dacă deţine calitatea de asociat al unei societăţi cu răspundere limitată sau să creeze cel puţin 15 noi locuri de muncă cu normă întreagă, dacă deţine calitatea de acţionar al unei societăţi pe acţiuni, în maximum 12 luni de la data obţinerii permisului de şedere;
- să demonstreze eficienţa tehnico-economică, rentabilitatea, sustenabilitatea şi viabilitatea pentru minimum 3 ani consecutivi celui în care s-a finalizat investiţia;
- societatea care urmează să beneficieze de investiţie să nu aibă datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale.
De asemenea, solicitarea acordării avizului tehnic de specialitate trebuie să fie însoțită de următoarele documente:
- copia paşaportului solicitantului;
- planul de afaceri;
- oferte sau alte documente din care să rezulte valoarea elementelor de cost prevăzute în planul de afaceri;
- extras de cont, în original, emis de o bancă din România pe numele persoanei fizice cetăţean străin solicitant al avizului şi care să confirme disponibilitatea sumelor necesare investiţiei;
- copia legalizată a ultimului act constitutiv al societăţii;
- copia ultimului bilanţ contabil înregistrat la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (A.N.A.F.) şi ultima balanţă de verificare contabilă, dacă este cazul;
- copia actului de identitate al deponentului;
- documente justificative pentru dovedirea calităţii de asociat/acţionar în societăţile cu istoric de funcţionare (unde este cazul);
- certificat constatator detaliat al societăţii emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (O.N.R.C.) şi valabil la data depunerii;
- certificate de atestare fiscală care să ateste lipsa datoriilor societății către bugetul general sau bugetele locale.
Atestarea implementării planului de afaceri
În vederea eliberării documentului care atestă realizarea planului de afaceri, cetățenii străini vor prezenta documente justificative privind efectuarea investiţiei în conformitate cu planul de afaceri avizat.
Pentru locurile de muncă nou-create în cadrul proiectului dovada creării acestora se va face cu contractul individual de muncă înregistrat, cu normă întreagă, încheiat pe perioadă nedeterminată.
Ulterior, pe toată perioada de monitorizare, se va face dovada menţinerii acestora, cu documentele prevăzute de legislaţia în vigoare (extras REGES din REVISAL şi Raport salariaţi din REVISAL), pentru minimum zece locuri de muncă în cazul asociatului în SRL-uri şi minimum 15 locuri de muncă în cazul acţionarului în SA-uri.
Monitorizarea implementării investiţiei
În vederea eliberării documentului care atestă îndeplinirea obligaţiilor asumate prin planul de afaceri, reprezentanţii MMACA vor proceda la verificări la locul de implementare a investiţiei. Aceste verificări vor viza stadiul de realizare a investiţiei, realitatea, legalitatea şi regularitatea operaţiunilor economico-financiare. Verificările pe teren se realizează cel puțin o dată pe an, timp de trei ani, începând cu anul anterior acordării avizului / atestatului tehnic de specialitate.
În cazul în care, în urma verificărilor efectuate, se constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în planul de afaceri, solicitantului i se va transmite scrisoarea de revocare a avizului/atestatului tehnic de specialitate.
Mai multe informații privind această procedură, precum și formularele necesare sunt disponibile pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor derulate de Întreprinderi Mici și Mijlocii, respectiv aici.