O asigurare RCA valabilă poate să-i dea dreptul celui care a suferit pagube (materiale și fizice) de pe urma unui accident auto să ceară despăgubiri de la asigurătorul șoferului vinovat (dar chiar și de la propriul asigurător, prin mecanismul decontării directe). Dar Legea nr. 132/2017, noul cadru legal al RCA-urilor începând cu 12 iulie, le asigură și celor accidentați de mașini fără RCA speranța obținerii unor despăgubiri.
Înainte de toate, ar trebui să precizăm un lucru: o mașină neasigurată RCA înseamnă nu doar că șoferul nu a încheiat o poliță de asigurare deloc, ci și că asigurarea sa e expirată, suspendată sau contrafăcută, de exemplu. În toate aceste situații ne încadrăm în situația generică a lipsei RCA-ului.
"În calitate de organism de plată a despăgubirilor, BAAR garantează fără a avea beneficiu de discuțiune despăgubirea persoanelor prejudiciate, rezidenți ai statelor membre, prin accidente produse pe teritoriul României sau pe teritoriul unui alt stat membru decât statul lor de rezidență, prin intermediul unor vehicule sau tramvaie care staționează în mod obișnuit pe teritoriul României sau pe teritoriul unui stat al cărui birou național auto nu a semnat Acordul multilateral, neasigurate RCA cu toate că, în conformitate cu prevederile legii, pentru acestea trebuia încheiată asigurarea RCA sau prin intermediul unor vehicule neidentificate", scrie în Legea nr. 132/2017.
Așadar, BAAR este organismul căruia ne putem adresa dacă am fost accidentați de o mașină fără RCA. Dacă vorbim de o mașină ce poate fi identificată, BAAR oferă despăgubiri atât pentru daunele materiale, cât și pentru daunele fizice aduse persoanelor sau pentru moartea cuiva. Dacă, în schimb, mașina nu a putut fi identificată (șoferul a fugit de la fața locului), atunci BAAR acordă despăgubiri, în principiu, doar pentru vătămarea integrității corporale sau sănătății ori pentru deces.
"BAAR intervine în calitate de organism de plată a despăgubirilor și în cazul accidentelor provocate pe teritoriul României sau pe teritoriul unui alt stat membru, prin intermediul unui vehicul neasigurat pentru RCA, exportat dintr-un alt stat membru în România, dacă accidentul se produce în termen de 30 de zile de la data acceptării exportului", mai scrie în actul normativ.
Iar nu în ultimul rând, dacă paguba a fost produsă de către o mașină pentru care RCA-ul era suspendat la momentul accidentului, BAAR oferă, de asemenea, despăgubiri. Reamintim aici că, potrivit noii legi, cei care suspendă RCA-ul sunt obligați să predea și plăcuțele de înmatriculare, printre altele.
Dacă ai o altă asigurare, BAAR nu-ți poate oferi nimic
"Nu pot beneficia de despăgubiri persoanele care la data producerii accidentului au posibilitatea să își recupereze prejudiciile suferite în baza unei asigurări facultative sau obligatorii ori în baza legii și nici cele care au urcat de bunăvoie în vehiculul condus de către persoana vinovată pentru producerea accidentului, dacă se dovedește că acestea știau că pentru vehiculul respectiv nu era în vigoare un contract RCA", este prevederea din noua Lege RCA care ne trasează limitele despăgubirilor oferite de BAAR.
Așadar, dacă un alt tip de asigurare îți poate oferi repararea prejudiciului (deși se poate ajunge la situația în care asigurătorul respectiv să arate înspre BAAR, BAAR să refuze și tot așa), atunci Biroul are un motiv pentru a refuza în mod legitim orice cerere de despăgubire.
De asemenea, mai prevede legea, dacă o entitate (privată sau publică) a oferit compensări victimei accidentului sau i-a oferit orice alte servicii, inclusiv medicale, în legătură cu prejudiciile suferite, ea nu va avea posibilitatea să ceară BAAR recuperarea cheltuielilor făcute.
Dacă vorbim despre cifre, adică despre cât de mult poate despăgubi BAAR, legea stabilește că acesta nu poate să plătească mai mult decât limitele de răspundere ale asigurătorului RCA prevăzute în legislația în vigoare la data producerii accidentului. În acest context, trebuie să menționăm și care sunt limitele minime de răspundere acoperite printr-o asigurare RCA:
- pentru daunele materiale produse într-unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 1.220.000 euro;
- pentru vătămări corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter bănesc produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.070.000 euro.
Notă: La acest moment, nu există decât o reglementare generală a atribuțiilor BAAR în acest sens, respectiv cea din Legea nr. 132/2017. O serie de norme suplimentare vor fi adoptate în curând pe această temă și pe care vi le vom prezenta la momentul respectiv.
Comentarii articol (1)