Din 12 iulie a intrat în vigoare un nou act normativ pentru asigurările RCA din România - este vorba de Legea nr. 132/2017, act care a adus ceva schimbări importante în domeniu. Despre cea mai discutată noutate a noii Legi RCA, respectiv tarifele de referință, nu știm însă toate detaliile la acest moment, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) urmând să adopte în viitorul foarte apropiat reguli care vizează aceste tarife.
Articolul continuă mai jos
Sigur vrei să știi
|
Până una-alta, având în vedere acest nou cadru al RCA-urilor, e important să subliniem câteva aspecte pe care orice proprietar de mașină trebuie să le aibă în vedere atunci când își cumpără o asigurare sau și-o înnoiește. Cătălin Chiriac, deputy CEO la Safety Broker le recomandă șoferilor să fie foarte atenți ca datele trecute în contractul RCA și în polița de asigurare să fie aceleași cu cele din documentele vehiculului: "Asiguratul trebuie să fie atent la corectitudinea datelor înscrise în oferta/ polița RCA. Datele de identificare ale proprietarului / utilizatorului trebuie să fie identice cu cele din documentele vehiculului. Data de intrare în vigoare, perioada asigurată, clasa de bonus/ malus sunt, de asemenea, elemente importante ale poliței / contractului de asigurare, care trebuie validate de asigurat împreuna cu emitentul, înainte de emiterea poliței".
Pe lângă asta, șoferii care merg să-și facă o asigurare trebuie să fie atenți ca perioada de valabilitate trecută în contract/poliță să fie exact cea pentru care au plătit (cel mult 12 luni). Pentru a se asigura că polița cumpărată e valabilă și pentru a vedea oricând dacă mașina mai este încă asigurată, șoferii (și orice persoană interesată) au posibilitatea să verifice aici acest lucru, având doar câteva informații despre mașină.
Noua lege a venit cu modificări pentru sistemul de bonus/malus (în baza lui, șoferii se pot bucura de reducerea prețului asigurării, dacă n-au avut evenimente nefericite în trafic, sau pot suporta o majorare a acestuia, dacă au fost implicați în accidente). Cătălin Chiriac atrage atenția șoferilor că, potrivit noii legi, clasa bonus/malus pentru un asigurat persoană fizică este aceeași pe toate mașinile sale, chiar dacă, să zicem, a avut accidente doar cu una dintre ele. Prin urmare, prețul asigurării pentru fiecare dintre mașini crește sau scade, după caz, cu același coeficient.
Apoi, continuă specialistul, există posibilitatea de a aduce clauze noi în contract, care nu sunt obligatorii (se plătesc bani în plus pentru ele), dar pot fi foarte benefice. "De exemplu, decontarea directă - este un cost suplimentar asumat în condițiile în care asiguratul consideră că se poate baza pe asiguratorul său să-l despăgubească (integral și în termenele legale) și atunci când este victima unui eveniment rutier. În acest caz, asigurătorul RCA se va subroga în drepturile asiguratului și va recupera despăgubirea plătită de la asiguratorul RCA al șoferului vinovat. Ca urmare, dispare criteriul «prețul cel mai mic» atunci când se achiziționează asigurarea RCA, deoarece nu mai este o asigurare «pentru altul/ pentru terțul păgubit»", ne explică specialistul.
O altă noutate ar fi și posibilitatea răscumpărării daunelor. "Asiguratul poate opta și pentru această clauză, conform Legii nr. 132/2017. Răscumpărându-și dauna plătita de asigurător terțului păgubit, se conservă clasa de bonus (adică asiguratul nu va plăti mai mult pentru asigurare când o reînnoiește - n.red.). Asiguratul trebuie însă să decidă cât de mult este dispus să plătească versus cât reprezintă reducerile rezultate prin conservarea clasei de bonus. Bonificația maximă acum este 50% versus malusul maxim - 180%", adaugă Cătălin Chiriac.
Așadar, chiar dacă e o opțiune la îndemâna șoferului, nu e întotdeauna cea mai bună soluție, pentru că ceea ce se plătește pentru a răscumpăra dauna poate fi mult mai mult decât costul mărit al asigurării RCA, cu penalitatea pentru clasa de malus "câștigată" de șofer pentru mașinile sale.
"Evaluarea asigurătorului se poate face cercetând numărul de reclamații, evoluția în timp a acestui număr, notorietatea de bun sau prost plătitor etc.", ne spune Chiriac. La acest moment, în România există 11 asigurători pe piața de RCA, dar mulți dintre ei se află pe lista întârziaților cu privire la acordarea daunelor la accidente.
În primele șase luni ale anului 2016, City Insurance și Asirom au avut cele mai mari întârzieri la plata daunelor RCA, potrivit unei analize ASF, iar la polul opus, Omniasig a avut cele mai bune scoruri dintre toate societățile. ASF publică semestrial astfel de analize, unele dintre ele fiind foarte detaliate. Tocmai de aceea, e mai mult decât indicat ca șoferii să facă un mic studiu înainte de a-și alege asigurarea, iar prețul nu ar trebui să fie singurul criteriu de alegere.
Comentarii articol (0)