Consumul de bere în România a fost în anul 2016 estimat la aproximativ 80 de litri pe cap de locuitor, ceea ce face ca țara noastră să se poziționeze pe locul șapte la nivelul Uniunii Europene.
Sesiunea de depunere a proiectelor a debutat în data de 1 august, continuând să rămână deschisă până la sfârșitul lunii octombrie. Apelul de proiecte poate fi închis mai devreme, dacă valoarea cumulată a cererilor de finanțare va depăși de peste două ori bugetul alocat finanțării proiectelor în acest an, respectiv 70 de milioane de euro.
Condițiile de eligibilitate și etapele pe care trebuie să le parcurgă un proiect au fost detaliate în cadrul acestui articol.
Depunerea unui proiect de investiții în scopul obținerii unei finanțări nerambursabile presupune întocmirea următoarelor documente:
- cerere de finanțare;
- plan de afaceri (în cazul proiectelor fără construcții) sau studiu de fezabilitate (în cazul proiectelor ce urmăresc și realizarea unor construcții);
- diverse documente și avize care au drept scop demonstrarea îndeplinirii condițiilor de eligibilitate solicitate.
În cadrul acestui articol va fi detaliată modalitatea corectă de completare a cererii de finanțare necesară depunerii unui proiect de investiții în cadrul schemei de ajutor de stat GBER destinată susținerii investițiilor realizate în procesarea și marketingul produselor agricole în vederea obținerii de produse neagricole.
Cererea de finanțare este un formular standardizat
Completarea cererii de finanțare presupune descărcarea formularului de pe site-ul Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), respectiv de aici.
Formularul cererii de finanțare folosit în cazul tuturor liniilor de finanțare derulate prin intermediul AFIR este un document realizat în PDF, permițând completarea doar a unor secțiuni specifice, modificarea sau ștergerea celorlalte fiind imposibilă. În acest fel este redusă probabilitatea de a face modificări care să declanșeze neconformitatea proiectului. Totodată, la închiderea formularului, este afișată o avertizare prin intermediul căreia elaboratorul documentului este avertizat în privința oricărei secțiuni rămasă necompletată.
Prezentarea generală a proiectului
În cadrul primei secțiuni a cererii de finanțare se vor completa informațiile privind denumirea firmei solicitante, titlul proiectului și o descriere succintă a investiției propuse.
Depunerea cererii de finanțare este posibilă doar în cazul în care solicitantul este înregistrat la Oficiul Național al Registrului Comerțului ca persoană fizică autorizată, întreprindere individuală sau, ceea ce este mai probabil în cazul unor investiții consisitente, ca persoane juridice (societăți comerciale).
De asemenea, în cadrul acestei secțiuni se va indica regiunea de dezvoltare în care va avea loc implementarea proiectului.
Informații privind solicitantul
Secțiunea a doua a cererii de finanțare necesită informații privind solicitantul, precum:
- data înființării societății;
- codul unic de înregistrare;
- statutul juridic al solicitantului;
- codul CAEN al activității pentru care se solicită finanțare prin intermediul proiectului;
- sediul social;
- datele de contact ale societății și reprezentantului legal în relația cu AFIR.
Bugetul indicativ al proiectului
În cadrul acestei secțiuni se poate alege procentul ajutorului financiar nerambursabil solicitat, corelat cu tipul intreprinderii, tipul investiţiei şi regiunea de dezvoltare. În funcție de aceste criterii, ajutorul nerambursabil poate fi de cel mult 50% din valoarea eligibilă a investiției.
Astfel, cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral din sursele proprii ale solicitantului, iar valoarea lor trebuie să fie estimată încă de la data depunerii cererii de finanțare.
Pentru estimarea cheltuielilor necesare implementării proiectului, societatea va solicita oferte financiare și tehnice din partea unor ofertanți identificați în piață. Valorile introduse în bugetul indicativ al proiectului vor constitui valoarea maximă pe care finanțatorul o va deconta parțial.
În cazul în care, după semnarea contractului de finanțare, valorile estimate vor fi depășite, beneficiarul investiției va asigura din resurse proprii diferența, fără posibilitatea de a deconta aceste cheltuieli.
Planul financiar de la finalul bugetului indicativ la prezenta sursele de finanțare identificate pentru implementarea corectă a planului de afaceri:
- ajutorul financiar nerambursabil;
- surse financiare proprii;
- credite bancare.
Sursele de finanțare se vor prezenta atât în cazul cheltuielilor eligibile, cât și în cazul cheltuielilor neeligibile.
După completarea bugetului indicativ al proiectului, vor trebui completate devizele pe obiect ale investiției, suma acestora trebuind să fie egală cu valoarea totală prezentată în cadrul bugetului și a planului financiar.
Opisul documentației
În cadrul acestei secțiuni se va completa numărul de luni estimat pentru implementarea proiectului, ținând cont de toate activitățile prognozate.
Fiecare document atașat trebuie să fie identificat în cadrul opisului prin bifarea secțiunii corespunzătoare și indicarea paginilor la care este atașat.
Documentele ce se vor atașa, deși nu sunt menționate în mod explicit în opis, vor fi nominalizate la sfârșitul acestei secțiuni.
Alte secțiuni ale cererii de finanțare
Declarația pe proprie răspundere a solicitantului
În cadrul declarației pe proprie răsundere a solicitantului se vor bifa secțiunile în care societatea se regăsește:
- dacă societatea are sau nu datorii către bănci sau alte instituții financiare;
- dacă societatea se află în insolvență, faliment, reorganizare sau altă situație care îi afectează posibilitatea de a realiza investiții pe termen lung;
- dacă societatea este sau nu înregistrată în scopuri de TVA.
Indicatorii de monitorizare
După bifarea și completarea secțiunilor prezentate în cadrul acestui capitol, societatea va fi obligată să păstreze aceleași condiții pe întreaga durată de implementare și monitorizare a investiției.
Factorii de risc asociați proiectului
Gradul de risc asociat proiectului va fi determinat pe baza informațiilor referitoare la istoricul societății, complexitatea și specificul investiției și experiența în gestionarea unor proiecte de investiții similare.
Mai jos poate fi descărcat modelul cererii de finanțare completat pentru ipoteza înființării unei fabrici de bere.