Analiza de risc la securitatea fizică este, potrivit normelor în vigoare, un document obligatoriu pentru toate firmele, indiferent de natura capitalului social, care dețin bunuri sau valori cu orice titlu și sunt obligate să asigure protecția acestora.
Totuși, realizarea acestei analize este obligatorie, la acest moment, doar pentru societățile înființate începând cu 12 iunie 2012, cele care trebuie să aibă documentul chiar de la momentul începerii activității, în contextul în care cele înființate anterior termenului amintit au primit recent un nou răgaz din partea autorităților, până la 1 iulie 2018.
Astfel, o firmă înființată în această perioadă e obligată să își facă o analiză de risc, contra-cost, apelând fie la structuri de specialitate, fie la experți abilitați în domeniu (persoane fizice autorizate, firme).
Și dacă într-un articol scris recent am arătat cam care ar fi costurile pe care le presupune elaborarea unei astfel de analize, azi vom prezenta documentele pe care firmele trebuie să le pună la dispoziția evaluatorilor, în vederea efectuării analizei de risc.
În primul rând, este important să amintim că unii evaluatori cer, în momentul solicitării unei oferte pentru realizarea analizei de risc, informații referitoare la tipul firmei sau al unității.
Potrivit unei firme specializate pe realizarea analizei de risc la securitatea fizică, pot fi cerute informații diferite în funcție de tipul unității: pentru unitățile de interes public, unitățile de creditare (bancară sau non-bancară), ATM-uri, centre de procesare, case de schimb valutar, case de amanet, magazine de bijuterii, magazine de arme și muniții, unități poștale, stații tip PECO, spații comerciale mai mici de 500 mp, respectiv mai mari de 500 mp, săli de jocuri și casierii furnizori utilități.
De asemenea, un element important îl reprezintă și numărul de unități pentru care este solicitată evaluarea, precum și suprafața sediului și caracteristicile acestuia (sediu nou, sediu existent care are măsuri de securitate implementate sau sediu existent care nu are măsuri de securitate implementate).
Documentele necesare pentru elaborarea analizei
În ceea ce privește documentele necesare efectuării analizei de risc la securitate fizică, putem aminti, printre altele, de următoarele:
- certificat de înregistrare al societății;
- certificat constatator;
- acte care să ateste dreptul de folosință a obiectivului (imobilului);
- extras de carte funciara (cadastru);
- schițe, planuri topografice/cadastrale/de situație etc.;
- autorizații legale;
- instrucțiuni și proceduri PSI;
- contractul de prestări servicii încheiat cu prestatorul serviciului de monitorizare (dacă este cazul);
- contractul de prestări servicii mentenanță/revizii tehnice a sistemelor tehnice de securitate (dacă este cazul);
- contractul de prestări servicii transport bunuri și valori (dacă este cazul);
- instrucțiuni și proceduri de mediu;
- instrucțiuni/proceduri de acces;
- planuri, instucțiuni și proceduri securitate;
- existența structurilor de securitate și a personalului cu funcții de securitate internă: manager de securitate, manager de securitatea informației;
- licențe pentru societatea de pază;
- contract de monitorizare și intervenție;
- contract de pază;
- plan pază;
- contract de monitorizare video;
- aviz Centru de Monitorizare și Recepție a Alarmelor;
- licență societate instalare sisteme tehnice;
- proiect tehnic (antiefracție/sistem video etc.);
- planuri de pregătire/training pe domenii (dovada executaăii pregătirii/trainingului);
- registru de riscuri;
- plan de management al riscului.
De altfel, elaborarea analizei de risc la securitate fizică rămâne valabilă și în cazul unităților care au încheiat contracte cu firme specializate de pază și protecție, aspect pe care l-am lămurit aici, cu ajutorul unui specialist.