Autoritățile și instituțiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel puțin 50 de angajați, au obligația de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați, potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Nu e vorba de o chestiune nou introdusă în legislație, ci de una în vigoare de ceva vreme.
De azi, acești angajatori care nu se achită de obligația de mai sus au de plătit la stat o sumă reprezentând salariul de bază minim brut înmulțit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap. Chestiunea e prevăzută în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 60/2017, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 648 din 7 august 2017. Ei vor plăti lunar acești bani, conform actului menționat.
Înainte, ei puteau fie să plătească lunar 50% din salariul minim brut înmulțit cu numărul de locuri de muncă în care puteau să angajeze persoane cu handicap și nu au făcut-o, fie să cumpere produse și servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate în unitățile protejate autorizate, în baza unor parteneriate.
Practic, angajatorii nu mai pot alege una dintre aceste două variante, ei fiind nevoiți acum să plătească lunar suma de bani, adică de două ori mai mult decât până acum.
Mai mult, în actul publicat se mai prevede și faptul că autoritățile și instituțiile publice, dar și alte persoanele juridice publice vor trebui să organizeze concursuri de angajare exclusiv pentru persoanele cu handicap - desigur, asta nu-i va împiedica pe aceștia din urmă să participe și la alte concursuri la aceste entități.
Este important de menționat că această sumă se declară lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare perioadei de raportare, prin formularul 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”. Cele mai recente noutăți despre formularul 100 puteți citi aici.
Comentarii articol (6)