Prin intermediul programului pentru Microindustrializare 2017, antreprenorii cu cel puțin un an de la înființarea firmelor pot solicita un sprijin financiar nerambursabil de până la 450.0000 de lei, reprezentând aproximativ 100.000 de euro, pentru achiziția spațiilor de producție, a echipamentelor și utilajelor, dar și pentru a procura mijloace de transport marfă, echipamente IT și soluții software. Sprijinul este cuprins între 75% și 90% și acoperă doar valoarea fără TVA a investiției.
Cheltuielile eligibile nu includ TVA
În cadrul acestui program de finanțare, ajutorul financiar acoperă doar valoarea de achiziție a bunurilor și serviciilor fără TVA, astfel că aportul propriu necesar implementării proiectului este consistent, chiar dacă această taxă va fi ulterior recuperată treptat de la stat prin mecanismul decontului de TVA.
Principalele cheltuieli eligibile ce pot fi decontate prin intermediul acestui program de finanțare sunt următoarele:
- spații de producție;
- echipamente IT și tehnică de calcul;
- echipamente tehnologice, mașini și utilaje;
- software pentru comerțul online și alte active necorporale;
- aparatură birotică și mobilier;
- autoutilitare;
- certificarea unui sistem al calității;
- realizarea unei pagini web, în cazul în care societatea nu are deja un site propriu;
- cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale pentru asociatul sau acționarul societăţii aplicante;
- consultanță pentru scrierea și implementarea proiectului.
Bugetul proiectului cuprinde toate cheltuielile necesare investiției, pe care beneficiarul trebuie să le realizeze pentru a demara activitatea propusă prin proiect. În cadrul programului pentru Microindustrializare sunt suportate integral cheltuielile eligibile amintite mai sus, cu excepția TVA, însă întreprinderea solicitantă va suporta integral orice altă cheltuială necesară realizării proiectului.
Dacă au fost amintite principalele cheltuieli eligibile, iată mai jos și o listă a celor mai importante cheltuieli neeligibile pe care solicitantul le va suporta din fonduri proprii, dacă ele vor interveni în implementarea proiectului:
- cheltuiala cu TVA;
- construirea sau închirierea unor spații de lucru;
- salariile și contribuțiile sociale;
- utilitățile necesare desfășurării activității economice;
- achiziția de materii prime și materiale.
Bugetul investiției va cuprinde cheltuielile necesare în perioada de implementare pentru dezvoltarea sau extinderea activității desfășurate. Astfel, bugetul proiectului va cuprinde cheltuielile cuprinse între momentul semnării contractului de finanțare și data încasării ultimei tranșe a ajutorului financiar nerambursabil (această perioadă va dura cel mult un an).
Bugetul proiectului trebuie să cuprindă costuri realiste, estimate în urma unei analize de piață. După depunerea proiectului, bugetul va fi verificat și aprobat, astfel că orice depășire ulterioară a valorii totale nu se va deconta din ajutorul nerambusabil, ci doar din contribuția proprie a beneficiarului investiției.
De aceea, este recomandat ca bugetul proiectului finanțat prin programul pentru Microindustrializare să cuprindă costuri estimate în baza unor oferte primite pentru fiecare element de investiție (autoutilitare, echipamente, utilaje, IT și produse software, etc).
În cazul în care dorești să accesezi fondurile nerambusabile oferite prin intermediul programului pentru Microindustrializare 2017, iată mai jos un model de buget. Am ales exemplul unei investiții făcute în modernizarea activității unei cofetării.
Investiția necesară și prețurile prezentate mai jos au doar un rol de exemplificare. În situația în care dorești să implementezi un proiect similar, va trebui să obții informațiile privind lista echipamentelelor necesare, a mobilierului și a dotărilor utile din partea unor producători sau distribuitori (oferte de preț).
Pasul 1: Stabilirea investiției necesare
În primul rând, construirea unui buget necesită întocmirea unei liste cu toate achizițiile necesare:
- vom lua în calcul achiziția unor echipamente pentru producția de prăjituri și fursecuri;
- de asemenea, sunt necesare și echipamente IT precum un laptop și o multifuncțională;
- mobilierul necesar pentru dotarea cofetăriei este compus din mese și scaune (pentru consumatori);
- de asemenea, se vor achiziționa vitrine frigorifice pentru expunerea la temperaturi controlate a produselor de cofetărie;
- va fi achiziționat un aparat de aer condiționat;
- societatea va realiza un site web de prezentare a produselor sale;
- soluțiile software implică achiziția unor programe destinate comerțului online.
Pasul 2: Obținerea unor oferte de preț:
După ce am stabilit necesarul de investiții, va trebui să obținem o estimare cât mai realistă a cheltuielilor necesare pentru fiecare obiect în parte. Depășirea acestor prețuri în etapa de implementare va determina o cheltuială neeligibilă, diferența fiind acoperită din surse proprii de către beneficiar.
Pentru exemplificare, este prezentată oferta disponibilă într-un magazin online pentru o vitrină frigorifică. Pentru toate celelalte obiecte de investiție va trebui procedat identic.
Pentru a nu îngreuna foarte mult exemplul, valorile sunt rotunjite, iar cu excepția vitrinei frigorifice, toate celelalte valori sunt estimate fără a exista o ofertă financiară care să susțintă datele introduse în exemplul de mai jos.
Costurile necesare pentru realizarea investiției sunt prezentate mai jos:
În continuare, vom grupa costurile investiției pe linii bugetare (categorii de cheltuieli):
După centralizarea costurilor în cadrul liniilor bugetare, se poate întocmi planul financiar al proiectului. Acesta prezintă valoarea totală a proiectului, defalcată în valoare eligibilă și valoare neeligibilă. În exemplul ales, vom presupune că ajutorul financiar nerambursabil este 90%, iar contribuția proprie va acoperi diferența de 10% din prețul de achiziție al bunurilor, dar și valoarea TVA:
Astfel, pentru a primi un ajutor financiar nerambusabil de 43.740 de lei, societatea va implementa un proiect în valoare totală de 57.834 de lei, astfel că diferența de 14.094 de lei va reprezenta contribuția proprie a beneficiarului.
Descarcă mai jos modelul de buget pentru exemplul prezentat în cadrul acestui articol.