În condițiile în care până la aplicarea obligatorie a sistemului plății defalcate a TVA, cunoscut și ca split TVA, mai sunt puțin peste trei luni, iar unele firme înregistrate în scopuri de TVA vor aplica mecanismul, opțional, chiar de luna viitoare, specialiștii în fiscalitate de la Deloitte, companie ce oferă clienților servicii în domenii precum audit, consultanță, consultanță financiară sau managementul riscului și taxe, au prezentat recent principalii pași pe care ar trebui să îi urmeze companiile în perioada următoare.
Concret, pregătirea internă pentru aplicarea mecanismului split TVA trebuie să țină cont de:
- analiza tranzacțiilor realizate de companie pentru a le identifica pe cele care vor intra în sfera de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 23/2017. Scopurile demersului sunt: separarea tranzacțiilor pentru care vor trebui virați banii în contul de TVA în termenul de șapte zile lucrătoare; stabilirea procedurilor de lucru pentru încasările în numerar.
- analiza partenerilor de business, atât a clienților, cât și a furnizorilor, pentru stabili mecanismul de plată a serviciilor/bunurilor, de exemplu: stabilirea de conturi de TVA separate pentru partenerii recurenți;
- stabilirea numărului de conturi de TVA care vor fi utilizate în vederea conformării față de obligațiile care vor reveni firmelor, de exemplu: stabilirea unui singur cont de TVA pentru plățile către stat, direct debit între conturile proprii de TVA la termenul scadent pentru plata taxei etc;
- stabilirea unei proceduri de comunicare a conturilor de TVA către partenerii de business, de exemplu: înscrierea pe factură, comunicarea prin e-mail sau poștă etc;
- identificarea sistemelor IT/contabile care trebuie modificate (și în ce fel) în vederea îndeplinirii nevoilor de business ale fiecărei companii;
- estimarea costurilor privind implementarea sistemului, de exemplu: costuri cu angajarea de personal suplimentar, costuri cu sistemele de gestiune, costuri de finanțare;
- implementarea de proceduri interne pentru a evita sancțiunile de până la 50% din suma datorată pentru nevirarea taxei în termenul legal.
Remarcăm, așadar, complexitatea proceselor și intervalul scurt de timp în care firmele plătitoare de TVA vor trebui să se pună la punct, astfel încât să se conformeze noilor prevederi legale și să evite sancțiunile prevăzute în actul normativ care a introdus split TVA în România, respectiv OG nr. 23/2017.